Waar op letten bij aanschaf

Zoals eerder al aangegeven ben ik op zoek naar een leuke Fabia combi. Nu was de aanschaf even uitgesteld maar het is eindelijk zo ver.
Heb deze gezien bij de lokale dealer en voor vanmiddag een proefrit aangevraagd. Goed uitgerust wat betreft opties en ook nog niet te veel kilometers.

Voor zo ver ik kan vinden zijn er geen grote problemen bekend van deze serie waar ik specifiek op moeten letten of wel?

Ik las op de website van Skoda dat het onderhuidsinterval variabel is. Dat maakt het wat moeilijker om te controleren of het onderhoud goed gedaan is natuurlijk. Is er een manier om dat toch makkelijk te zien?

Het is de eerste keer dat ik een auto ga kopen bij de dealer dus allemaal een beetje spannend nog, heb er wel veel zin in.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als het goed is kan je een overzicht van t gedane onderhoud op een uitdraai krijgen. Deze is uit 2017, dus toen werd alles al digitaal bijgehouden dacht ik. Ik zou me daar dus niet te veel zorgen over maken hoor.
En ik schat zo dat t een ex-lease auto is gezien de leeftijd? Dan kan je er meestal wel vanuit gaan dat t onderhoud netjes als voorgeschreven is gegaan (evt met uitzondering van t laatste jaar, daar willen sommige LMs nog wel eens op beknibbelen).

Verder vind ik er heel weinig goede fotos van de buitenkant op staan, dus even goed kijken als je daar bent. En idd heeft deze generatie weinig typische problemen, dus dan wordt t meer de gebruikelijke algemene dingen bij een testrit.
 

EdK

Forumguru
Word nog weinig boekjes afgetekend hoor @Bakkertje , zoals al gezegd als hij dealer onderhouden is dan moeten ze je een uitdraai kunnen geven van de beurten.
EN ja waar op te letten, zorg zo en zo ervoor dat de SD kaart van je NAVI niet ontbreekt !! Simpel te controleren door navi aan te zetten !
Ziet deze het kaartmateriaal niet dan is er geen SD kaart aanwezig en hebben ze die te leveren !
Let op profiel van de banden, je zit tegen een profiel aan dat vervangen kan / moet worden !
Rij met ongeveer zelfde KM range en met 4 seizoens banden en officieel zou ik ze moeten vervangen als ik ze als winterband zie.
Dan test je stoelverwarming ! Ook of hij van hoogste stand na een 10 a 15 min overgaat naar lage stand.
En verder kan ik niet echt punten opnoemen vanuit me eigen ervaring met een Fab3 combi.
 

jesse_s93

Donateur
De Fabia 3 combi is een betrouwbare auto, tot 2017 de 1.2 tsi viercilinder, daarna de 1.0 tsi driecilinder. Over de laatste zijn geen bijzonderheden bekend, zoals @Bakkertje ook al hierboven meld. De Fabia 3 Combi in de Drive uitvoering is standaard al zeer rijk uitgerust. In combinatie met het optionele tech pakket (wat op deze auto ook lijkt te zitten) had je eigenlijk al nagenoeg alles wat je zou willen hebben. In de vier jaar tijd dat mijn ouders die auto hebben gehad, nooit problemen gehad.
 
Bedankt voor al het advies, hier heb ik echt wat aan.
Zeer benieuwd hoe de auto straks bevalt maar ziet er positief uit.

Zojuist terug van de dealer. Alles zag er goed uit, proefrit geen gekke dingen meegemaakt dus gekocht.
Zoals verwacht inderdaad 5 jaar in private lease geweest en dus netjes onderhouden volgens schema.

Wordt nog even laatste controle op gedaan en een rubber bij een portier vervangen en dan kan ik hem 3 januari ophalen.
 
Laatst bewerkt:

FC101

Nieuw lid
Beste Skoda forum leden, ook ik overweeg de aanschaf van een Fabia Combi (III).
Ik ben uitgekomen op het volgende exemplaar:
De auto is dealer onderhouden. De verkoper vermeldt dat hij een onderhoudsbeurt gehad heeft op 30.000 en op 50.000, maar volgens mij zijn er nog geen noemenswaardige zaken vervangen zoals remblokken/schrijven of banden. Zou dat niet moeten? En nu staat er 90.000 op de teller. Zou dan niet nu een onderhoudsbeurt gedaan moeten zijn?
De auto behoorde tot de fleet, wat volgens de verkoper inhoudt dat deze gebruikt is als bv vervangend vervoer en verhuur. Geen echte lease volgens mij. Wat vinden jullie daarvan?
Hebben jullie verder nog tips bij de aanschaf?
Veel dank! Groet,
Wouter
 
De laatste 40.000 km geen onderhoud gedaan kan betekenen dat er wel binnenkort het nodige aan moet gebeuren. Misschien dat je dat kan onderhandelen dat er een grote beurt gedaan wordt en eventuele versleten onderdelen meteen vervangen worden.

Is vrij veel mee gereden voor een auto die als vervangend vervoer ingezet is. Vraag is natuurlijk hoe netjes men er mee omgegaan is als het niet hun eigen auto was maar slechts tijdelijk/huur.
 

EdK

Forumguru
Zag dat kenteken en in je advertentie 2018 staan.
En dit klopte niet mbt mijn eigen kenteken die met RF begint en van December 2017 is.
Dus is eens bij de RDW kenteken check gekeken en had toch gelijk.


Datum eerste tenaamstelling in Nederland 03-01-2018

Datum eerste toelating 03-01-2018

Datum inschrijving voertuig in Nederland 28-06-2017

En verder kijkend blijkt hij ook 2 zakelijke eigenaren gehad te hebben......

Zou zeggen kijk zelf maar even bij RDW kentekencheck !
En service beurten is eerste 30K of 2 jaar en Broekhuis ziet je het liefst erna elke 15K of 1 jaar
En je zal dus zo en zo voor 90K ergens aan een grote beurt moeten denken, dus die dan ook zeker in onderhandelingen afdwingen.
En dan wel een gespecificeerde beurt zodat je kunt zien wat er is gebeurd.
 

Pindasaus

Forumguru
Als je twijfelt, kan je bij een onafhankelijke garage een aankoopkeuring laten doen.

Onderhoud telt behoorlijk op. De F3 die ik heb gekocht had een vergelijkbare leeftijd en km-stand en die was -heel toevallig- ;) ook aan onderhoud toe. Dat was bij elkaar € 1000 incl. banden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Waar betaal je dan voor met die hoge afleveringskosten bij 2e hands ??
En dan heb je ook nog keuze uit 2 of 3 pakketten vaak.... ( die me erg weinig zeggen )
 
Auto heeft dan bijna een half jaar als nieuw op voorraad gestaan en is daarna pas op naam gesteld, formeel dus een 2018 auto die eerste helft 2017 geproduceerd is, daarmee ook modeljaar 2017. Kan bijvoorbeeld een door de dealer bestelde auto zijn die door de koper op het laatste moment geannuleerd is. Of de dealer heeft het besteld om bepaalde targets te halen. Gebeurt dan wel vaker dat de dealer het dan na verloop van tijd in de eigen huurvloot opneemt.
 

FC101

Nieuw lid
Thanks allen! Gister de proefrit gemaakt, en - zoals door jullie voorgesteld - uiteindelijk onderhandeld dat kosteloos een grote beurt met daaruitvoortvloeiende kosten gedaan zouden worden plus de 12 maanden BOVAG garantie (het pakket twv 695,-). Toch besloten nog niet tot aanschaf over te gaan. Zaten ook twee kleine deukjes aan de zijkant in de carosserie (heel klein, nauwelijks te zien), hoeft geen probleem te zijn, maar tegelijkertijd was dit exemplaar niet zo uniek dat ik specifiek deze moest hebben en er staan vrij veel van dit model te koop.
 
Bovenaan Onderaan