Waar op letten bij aanschaf 2e hands Octavia 1?

elephtera

Forumguru
Wij gaan waarschijnlijk binnenkort naast onze lease O3 een prive O1 aanschaffen.
Automaat. Maar zoals de titel al doet denken, hebben we weinig kennis en vraag ik me af waar we echt op moeten letten bij een 2e hands O1.

Zijn er pijnpunten bij een O1? (duur/kwetsbaar indien de auto op leeftijd komt)
Zijn er bepaalde motoren die je moet negeren?
Zijn er onderhouds dingen die heel duur zijn bij hoge km standen?
Kan de motor/auto het aan om meer dan 2 ton te lopen?

Sowieso willen we de auto laten controleren bij een dealer, maar op voorhand zullen er vast dingen zijn die we zelf ook wel zien.
 

Joske

Forumguru
Of een O2? pre-facelift model (dus voor 2009) zal mss ook nog wel in jullie budget passen?
 

CDK

Forumguru
als ik voor een O1 ging dan zou het de 1.8T worden, mooie machine!

greetz Corné
 

elephtera

Forumguru
Budget ligt rond de 5000 euro. Daar heb je dan een 1.8 automaat voor. Maar het idee is vooral een mooie vervanger van de swift sedan automaat uit 94. De auto rijd gemiddeld 5000 per jaar, omdat we de o3 ernaast hebben vanuit de lease. Een benzine is dan de meest logische keus

volgens mij is een oude o2 buiten budget, waar moet ik aan denken qua prijs? Automaat is trouwens een must.
 

Kiswum

Forumguru
O2's, eind 2004, 2005 (is toch O2?), deze zitten tussen de 5500 en 6900 verkoopprijs. Wellicht kun je er nog wat vanaf praten, vooral als je genoegen neemt met minder garantie, geen inruil hebt of als je zeer goed kunt onderhandelen. Ik denk dat je dan ietsje boven je budget zit, maar een koopprijs van 5500 - 6200 moet wel mogelijk zijn toch?

Waar je verder op moet letten? Geen idee eigenlijk, ik wilde eigenlijk alleen meegeven dat je wellicht ook voor de nieuwere variant kunt gaan.
 

Octa Collection

Forumguru
Bovenstaande link van Bakkertje ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
Heeft 2 eigenaren gehad langere tijd en staat nu 1 1/2 maand bij de verkopende garage volgens zomoto

Waar op letten?
Distributieriem vervangen?
Cuppende achterbanden
Stoelen zijn niet geweldig (te hard naar mijn smaak)
Stevig verbruik (ik heb een 2.0 automaat)
Automaat schakelt goed? (is waarschijnlijk een ''onderhoudsvrije'')

Een uitgebreide proefrit zal natuurlijk veel meer duidelijkheid verschaffen, wellicht kan je die garage contacten voor een afspraak?
 

Spierings

Forumguru
Stoelen zijn niet geweldig (te hard naar mijn smaak)
Is mijn mening ook, kan er ook niet in zitten doordat de rugleuning zo hard is.
Had dit zelf ook niet verwacht omdat de stoelen uit de VAG groep meestal fijn zitten (goed gevormd en de juiste hardheid).
Was eerst ook aan het kijken voor het eerste model octavia, maar na een proefrit ben ik om de bovenstaande reden van gedachten veranderd.
 
Ziet er ook wel goed uit zo'n superB. Lijkt wel een beetje op een passat van VW. Volgens mij hetzelfde blok wat ook gebruikt is voor de golf III vr6 destijds?
 
Is mijn mening ook, kan er ook niet in zitten doordat de rugleuning zo hard is.
Had dit zelf ook niet verwacht omdat de stoelen uit de VAG groep meestal fijn zitten (goed gevormd en de juiste hardheid).
Was eerst ook aan het kijken voor het eerste model octavia, maar na een proefrit ben ik om de bovenstaande reden van gedachten veranderd.

Heb ik in mijn O1 absoluut geen last van. Die zit gewoon heerlijk. Stoelen niet te hard, maar ook zeker niet te zacht. Gewoon goed :thumbsup:
 

Spierings

Forumguru
Ziet er ook wel goed uit zo'n superB. Lijkt wel een beetje op een passat van VW. Volgens mij hetzelfde blok wat ook gebruikt is voor de golf III vr6 destijds?
Nee een superb v6 blok is totaal anders als het vr6 blok.

Dat superb blok is hetzelfde als de v6 lengte blokken uit een passat, a4, a6 en a8, dit is een echt (breed) v6 blok met twee koppen.

Een vr6 is een blok wat in de breedte licht met een smalle bouw (zeer kleine hoek), cilinders liggen allemaal vlak bij elkaar en heeft maar een cilinderkop.
 

elephtera

Forumguru
@Noord26, die auto hadden we ook al gezien, maar daar kregen we geen goed gevoel bij. We vonden 5000 euro erg goedkoop voor deze uitvoering Superb, en ook het zinnetje "geen garantie" doet de nekharen overreind staan.

Zou de auto wel goed zijn, dan vind ik het een hele mooie deal.
 
Bovenaan Onderaan