Waar komt ''Verlies bandenspanning'' vandaan (Fabia 3)?

guusd

Nieuw lid
Hallo,

Bij het wisselen van de zomerbanden naar winterbanden (of andersom) krijg ik na een tijdje bija altijd de melding ''verlies bandenspanning gededecteerd''
Ik reset hem dan en vaak is het dan over. Had laatst ook een keer vals alarm wat op zich niet zo'n issue is.

Wat ik mij nu afvraag is hoe het systeem tot deze melding komt. Ik weet dat er banden zijn met ingebouwde druksensor en dit via bluetooth doorgeven aan het car management systeem maar dat heeft mijn auto (Fabia 3) ik niet. Vind het fijn als ik dingen snap. Ik denk dat er iets in zit van het verbruik maar vroeg me af of iemand hier meer over weet.
 

Eltjo

Forumguru
Het werkt en is precies zoals je beschrijft en is regulier.
Jouw auto maakt gebruik van de ABS sensoren en begint te piepen als het omwentelingen van een wiel afwijkt t.o.v. de andere wielen. In het geval dat een band zacht is zal het aantal omwentelingen toenemen t.o.v. de rest.
Als je andere banden monteert, het zijn dat de verhoudingen bij die banden anders zijn. Dan moet je de auto dat even laten weten door je reset toets in te drukken.
 

Tees

Donateur
En omdat het per set banden/wielen verschilt, moet na de wissel van zomer naar winter en vice versa dus wel het systeem gereset worden. Best wat bandenboeren doen dat namelijk niet voor je.
 

Eltjo

Forumguru
In principe wel ja.
Ik heb met de koude eerst mijn zomerbanden best met een paar tienden bar erbij opgepompt. De achterbanden zijn verder versleten dan voorbanden.

1-2 weken later heb ik winterwielen gemonteerd met 7-7,5 mm profiel en 2,4-5 bar rondom.
Nog steeds geen alarm gehad.... Misschien waren de verschillen toch niet groot genoeg.

Ik vraag me af waar het systeem nog meer mee rekent behalve l/r verschil, ook nog v/a verschil?

Wel blij dat ik niet iets met dure druksensoren heb. De gemonteerde Conti TS850 winterbanden zijn 8 jaar oud op z.g.a.n. LM velgen kostte me 1 km verderop €60 + €5,50 voor andere centreerringen en rijden heerlijk.
Als er druksensoren nodig waren had ik geen 2e winterset gekocht. Mijn 1e set zijn dezelfde banden ook op LM velgen, maar hebben 5 mm profiel. Tot kort voordat we kwamen lag hier nog een heel veel sneeuw en dan is 5 mm te weinig.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik vraag me af waar het systeem nog meer mee rekent behalve l/r verschil, ook nog v/a verschil?
Hij kijkt naar mijn idee per band !
Moest al tijden me banden controleren maar gunde me de tijd niet.
En ja hoor toen kreeg ik opeens een melding, en in me Navischerm kreeg ik de wagen te zien met de rechter voorband die te weinig lucht zou hebben.
En bij oppompen bleek ik ook daar de meeste lucht in te moeten gooien .
Andere drie banden mocht ook nog wel lucht bij hoor, maar was blijkbaar nog genoeg volgens het systeem
 

Cordoba

Forumguru
Zoals EdK al aangeeft: hij kijkt of de verhoudingen van het aantal omwentelingen per wiel afwijkend is ten opzichte van de andere wielen. Als alle banden gelijkmatig lucht verliezen krijg je dus nooit een alarm. Als ik op mijn vaste woon-werk-ritten zie dat het verbruik iets verandert en meerdere dagen op rij, weet ik dat ik wat lucht bij mag pompen en dat is dan vaak 0,1-02 bar.
 

kwillems

Donateur
Dus als ik het goed begrijp wordt niet de bandenspanning gemeten, maar de afrolomtrek per band. De storingmelding kan vervolgens worden opogeheven door de band met de mindere afrolomtrek op te pompen, danwel een beetje lucht uit de andere drie banden te laten lopen.
Toch?
 

EdK

Forumguru
Je kunt zelfs de storingsmelding opheffen door de boel te resetten !!
Dan ziet hij die gegevens als juiste spanning !
Klinkt misschien krom en uiteraard niet wijs om het te doen.
Eigenlijk is beste 1x per maand ff te controleren en bij te vullen !
Maar ja dat doet bijna niemand !! Behalve vele leden hier op forum... :D
 

Cordoba

Forumguru
kwillems: het is niet de bedoeling om de storing op te heffen door alle banden zover op te pompen dat de wielomtrek klopt, maar het is de bedoeling dat je de banden op de juiste spanning zet, en dan reset. Wijkt er dan 1 band af ten opzichte van het moment van de setting, dan krijg je een melding. Als er bijvoorbeeld een band meer slijtage heeft, heeft ie dus een afwijkende wielomtrek, maar de auto weet dat dit 'klopt' doordat dit sinds de reset al zo is. Na een reset, checkt de auto bij het rijden eerst een tijdje de wielomtrekken (of eigenlijk de draaisnelheden van de wielen), en dan na bijvoorbeeld 1 km rijden is de invloed van bochten naar links/rechts wel uitgemiddeld, en weet de auto hoe de omtrekverhouding tussen de verschillende wielen is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik kan overzien staat het systeem gewone (d.w.z. geleidelijke) slijtage wel toe, maar binnen een zekere marge. Bij voorwielaandrijvers slijten de voorbanden normaal gesproken sneller dan de achterbanden, maar dat heeft bij mij nog nooit een alarm opgeleverd. Ook niet bij 2mm profiel voor en ruim 6mm achter, toen het tijd werd om 2 banden te vervangen. Er is dan op zeker een afwijking in afrolomtrek, maar daar is dan enkele tienduizenden km over gedaan en dat zit dus in het systeem als "normaal".

Ga je dan banden/wielen wisselen (in mijn geval: achter naar voor en nieuwe achter), dán worden de afrolomtrekken in korte tijd significant anders en dat triggert het alarm. Door resetten geef je aan dat de actuele situatie het nieuwe normaal is.
 

hemi24

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp wordt niet de bandenspanning gemeten, maar de afrolomtrek per band. De storingmelding kan vervolgens worden opogeheven door de band met de mindere afrolomtrek op te pompen, danwel een beetje lucht uit de andere drie banden te laten lopen.
Toch?
Zolang je niet de bocht om gaat, klopt je theorie…
Dan gaat namelijk de afgelegde weg per band mank lopen; stuurhoek wordt ook meegenomen in de berekening/vergelijking.
 
Bovenaan Onderaan