Waar kan ik stroom af halen waar constante spanning op staat.

Ik zoek een aansluitpunt voor het laten draaien van een koelkast.
Afgelopen voorjaar de koelkast meegenomen en aangesloten op de sigaretten aansteker aansluitpunt maar daar is de spanning te laag bij stilstaande motor.
Dit is ook het geval met de 12V aansluiting in de bagage ruimte.
 

EdK

Forumguru
En heeft die koelkast ook een 230V of een gasaansluiting ?
Want op 12V laten draaien van je koelkast gaat prima met draaiende motor maar de accu is er niet op gemaakt om de koelkast een 24uur te koelen.
Zelf een koelbox op 230V en 12VDC en één keer toen hij in auto stond en we bij een groot winkelcentrum boodschappen gingen doen vergeten de stekker eruit te halen.
Tsja na 3uur toen we terug kwamen bleek de accu dus plat te zijn en konden de dames de wagen aanduwen ( emancipatie ) :D
 

Tees

Donateur
Sowieso vind ik t raar dat je sigarettenaansteker achterin een te lage spanning heeft. Als het goed is is de spanning daar en de spanning op de accu gelijk. Zo niet, dan is er een probleem met de bedrading.
Verder eens met @EdK
 
Dat is niet echt van belang, maar het is een koelkast die alleen maar op 12 of 24 kan en met een 100 ah accu kan ie makkelijk een uur of 15 draaien.
 

EdK

Forumguru
maar het is een koelkast die alleen maar op 12 of 24 kan
Dan zou ik toch naar een omvormer gaan kijken die van 230V een 12 of 24V spanning DC maakt.
Want zoals gezegd , de autoaccu is er niet om nonstop een koelkast te voeden
Of je moet een tweede accu in je wagen plaatsen die met een speciaal relais is gekoppeld met de dynamo.
En zodra je autoaccu vol is tijdens rijden dat hij dan de koelkast accu gaat laden.
En door dat relais kun je nooit je autoaccu ontladen en alleen maar de stroom van de koelkast accu gebruiken.
Maar in algemeen heeft tegenwoordig elke camping wel een 230V aansluiting op zijn plekken dus met een omvormer ben je dan spekkoper en draai je op safe
 

Tees

Donateur
Ik weet niet hoe je rekent (want ken het vermogen van jouw koelkast niet), maar 100Ah zit er alleen in als ie nieuw is en helemaal opgeladen. Als je onder de ~30% lading komt, zal je auto behoorlijk moeilijk starten, dus ik denk dat die 15u in werkelijkheid eerder 6-10u is. En ik zou t persoonlijk niet willen uitproberen :nono:
 
Bedankt voor de zorgen of het wel of niet kan, maar ik rij al een jaar of 8 elk jaar met die koelkast rond zonder problemen en ik hoop dat dat nu in de Skoda ook kan.
Anders maar weer terug naar het merk met ster.
 

EdK

Forumguru
Wel neem aan dat je het dus nog niet in praktijk hebt uitgeprobeerd , dus ik (we) lezen graag je bevindingen !
 
Ik heb in mei de koelkast gebruikt toen ik naar Spanje ben geweest maar als de motor stilstond knippert het lampje dat de koelkast te weinig spanning heeft.
Na starten knippert het lampje niet meer en de koelkast doet zijn werk weer.
 
Meten is weten:

accu spanning op accu 12.24V
Sigaretten aansteker 12.15V
Aansluiting in kofferbak 12.13 V
Ik ga ff uitzoeken wat de minimale voltage moet zijn voor de koelkast.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Is idd met motor uit, met motor aan gaat ie naar 13 en nog wat.
Is er nou onderweg van de accu naar de achterbumper een draad te vinden die we de volle spanning heeft of word het gewoon een draad trekken van de accu naar achter.
Heeft een trekhaak misschien wel een dikkere bedrading.
 

Tees

Donateur
Je hebt blijkbaar een nogal kritische koelkast qua spanning. Of ze hebben t als een soort preventie ingebouwd dat je de accu niet leeg kan trekken (aangenomen dat ie niet werkt als ie een te lage spanning detecteert)
De accuspanning kan makkelijk een paar tienden V schelen afhankelijk van de lading, dus zelfs als je m met een dikke kabel aansluit en nauwelijks verlies hebt, dan kan ie bij iets minder acculading gaan knipperen.
 
Er zit idd een beveiliging op tegen te lage spanning, maar ik ga eens uitzoeken wat die spanning is waar de koelkast minimaal om vraagt
 

EdK

Forumguru
Ga er van uit dat de bestaande bedrading dunner is dan je met de koelkast nodig hebt
Vandaar dat je ook dat spanningsverlies meet !
Dus ikzelf zou lekker op safe spelen en twee draden van 2,5mm² minimaal leggen vanaf een vrije groep in je zekering box of rechtstreeks naar de accu met een zwevende zekering.
En ja tis ff klooien misschien om die draden van voor naar achter te krijgen, maar oververhitting van je bestaande bedrading is nog minder leuk
 
EdK,

Dat ga idd doen heb net ff gekeken naar de constante plus van de trekhaak, maar is allemaal best dun bedraad.
Bedank voor de reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan