Waar ga ik op letten bij de proefrit?

Binnenkort gaan we met een paar verschillende kandidaten rijden. Voor zover het er nu naar uitziet zullen de meeste tussen de 2020 en 2022 zitten, 1.4 TSI IV. Allemaal stations btw.

Ik heb genoeg kilometers achter mijn kiezen om te weten wat ik belangrijk vind en over het algemeen weet ik wel waar ik op moet letten maar zijn er specifieke dingen waar je juist bij een Superb op moet letten?

Sport of L&K?

Test echt ALLE opties een paar keer.
Check het rijden op puur EV of het bokt. Issues met gaspedaal wat traag of soms niet reageert.
Werken de dynamische schokdempers goed.
Voor de rest de standaard checks en het onderhoud moet goed zijn (net zoals de 1.5TSI's loopt het inlaat traject snel vol i.v.m. beperkte bedrijfstemperatuur ritjes).
Check de VIN op historisch schade als het een jonge import is.

SOH staat al op mijn lijstje, de vering ga ik vanzelf merken. Die zal het comfort van de C5 (die al minder was dan zijn voorgangers) niet halen maar dat is geen dealbreaker meer.

Alle opties checken had ik ook al op de lijst staan, daar heb ik al eens vaker gedoe mee gehad. Al is de vraag of ik op voorhand al "alles" weet wat er op zit maar de belangrijkste zaken loop ik zeker na. Gaspedaal zal ik zeker aandacht aan geven, goed dat je het zegt. EV zal wel lastig worden, ik gok dat weinig garage's hun wagenpark aan de lader zetten (althans voor de hybrides) maar ik kan het altijd bij een tweede rit vragen natuurlijk.

Hoe test je dynamische schokbrekers? Een van de opties staat in de buurt van waar ik opgegroeid ben en daar weet ik wel wat rammelweggetjes...

Onderhoudt etc. checkt mijn vrouw altijd, vaak al tijdens de proefrit. Bij de opendaken zou ik bijna door de wasstraat rijden, maar als het er een wordt met een opendak of panoramadak dan zal ik daar wel een afspraak over maken. Sowieso wil ik altijd dat de "afleverbeurt" pas na een paar weken wordt gedaan zodat meteen de opvallendste zaken mee kunnen.

Rallye

Forumguru
Bij DCC test je denk ik vooral of de demping wel verandert als je die aanpast op het scherm. Op minder goed wegen kun je dat inderdaad goed testen.

Bovenaan Onderaan