VW Golf VI Variant 1.6TDI BlueMotion Tech 7-DSG

Timothee

Actief lid
Hallo,

Na 4 jaar met volle tevredenheid in mijn Skoda Octavia II HB rondgereden te hebben, heb ik hem vorige week ingeleverd (was een lease-auto). Inmiddels staat er alweer 1400km op de teller van mijn nieuwe lease-auto, een:

VW Golf VI Variant 1.6TDI BlueMotion Tech 7-DSG

Omdat het een lease-auto is, heb ik voor deze uitvoering gekozen vanwege de 20% fiscale bijtelling.

Het is een Comfortline uitvoering met Atlanta Dynamics pakket (verlaging, velgen, mistlampen, donkere ramen enz.). Die velgen zien er in het echt veel beter uit dan in het foldertje want ze blijken duo-tone. Met de chromen accenten die standaard op de Comfortline zitten en de optionele verchroomde dakrailing ziet hij er in combinatie met een BluGraphit pareleffect lak goed uit (is mijn persoonlijke mening natuurlijk): een goede combinatie van sportiviteit en zakelijke chique (voor zover mogelijk voor een doorsnee auto als een Golf :D.

Waar ik zeer positief over verrast ben, is de souplesse van de nieuwe 1.6TDI motor. Hij heeft op papier exact evenveel koppel en pk's als de oude 1.9TDI uit mijn Octi, maar hij loopt echt veel soepeler en is veel stiller. Nu is dat laatste niet zo vreemd want dit is een commonrail motor terwijl de motor in de Octi nog een oude pompverstuiver was. Het is werkelijk een verschil.
Waarschijnlijk scheelt het ook dat ik een 7 traps DSG bak erin heb, want hij is echt veel vlotter dan de 1.9TDI uit de Octavia. Door de betere geluidsisolatie moet ik echt af en toe op de teller kijken want het valt me op dat ik ongemerkt vaak veel te hard rij (en dat met een "spaarversie").

Nu ik het toch over "spaarversie" heb:
Het is leuk dat er een 7 bak in zit, maar in principe heb je niks aan de 1e versnelling. Bij minder dan 10km/u schakelt hij al naar 2, dus of er veel meerwaarde is t.o.v. de 6-traps DSG weet ik niet.
In de D-stand schakelt hij sowieso ontzettend snel op. Dat zal het "nieuwe rijden" zijn, maar ik vind het niet altijd even comfortabel als hij bij 60km/u in de 7 zit (en bij 50km/u in de 6). Het loopt weliswaar allemaal gewoon soepel, maar hij bromt wel...voor mijn gevoel draait de motor dan gewoon ondertoeren met 1100 à 1200 toeren! Dat had niet zo nodig gehoeven. De S-stand biedt weliswaar soelaas, maar die stand is soms weer iets té aso omdat hij nogal ver doortrekt in de toeren.

Op deze BlueMotion Tech (dus geen volwaardige BlueMotion) zit ook start/stop. Dat wist ik eigenlijk vooraf niet dus de eerste vraag die ik de verkoper bij aflevering heb gesteld is of dat ook uit kan :) Dat kan gelukkig, want in de file wordt je knettergek van het systeem als je telkens 2 meter vooruit kruipt.

Goed, door die toeters en bellen zit ie natuurlijk wel in de 20% bijtelling, dus mag ik op dat punt niet zeuren, maar die zuinigheid haalt wel wat dynamiek en m.i. ook wat comfort weg.


Ik weet niet in hoeverre andere (Skoda) rijders ervaring hebben met start/stop en met de 7-traps DSG bak?


Voordelen t.o.v. mijn Octavia:
- stillere motor
- soepelere motor
- is sneller (of voelt alleen zo...)
- stiller interieur
- Souplesse DSG bak (hoewel dat geen eerlijk vergelijk is want mijn Octi had een handbak)


Nadelen t.o.v. mijn Octavia:
- Te snel opschakelen van DSG-bak, daardoor ondertoeren draaiend
- Stoelen; misschien ben ik scheef, maar ondanks dat er comfortstoelen met lendensteun in zitten kan ik nog geen fatsoenlijke zithouding vinden en heb ik vrijwel elke rit last van mijn rug en schouders. De stoelen van de Octavia waren ook comfortstoelen met lendensteun en daarin had ik nergens last van.


Zomaar even een vergelijking nu mijn Octavia nog vers in het geheugen ligt :) Zoals gezegd heb ik er 4 jaar lang fijn in gereden. De reden dat ik nu voor een andere auto heb gekozen, zat hem met name in het feit dat ik de recente facelift niet zo geslaagd vind en dat de Octavia met DSG bak duurder was dan de Golf!
 

Mick

Actief lid
Leuk om te lezen dit berichtje. Echter, volgens mij verlies je je voordeel van 20% t.o.v. een Octavia met DSG, doordat de aanschafsprijs van een Golf aanzienlijk hoger ligt. Een beetje aangeklede Golf, kost al snel zo'n 32500,- en dan nog heb je een minder uitrustingsniveau, t.o.v een Octavia. Ik geef het toe, dat ik er ook naar heb gekeken, enik het dashboard erg fraai vindt van de nieuwe Golf.
Een collega van mij heeft er ook een, maar dan een Trendline met executive pakket, en deze is niet echt goedkoop meer. Met DSG natuurlijk.

In ieder geval veel plezier met je Golf.
 

Wasmachineman

Forumguru
Het grote voordeel van de V W is dat deze 20% bijtelling auto dus met DSG uitgevoerd kan worden en bij Skoda niet ! Bij de O2 heb je dus gewoon een "simpele" 5-bak !!
Geen andere schakel keuze in de O2 TDI / Greenline 20% klasse...:biggthumpdown:
 

Falcon

Donateur
uhm kleine correctie Frank ... in de O2 20% DIESEL klasse :)

Veel plezier met deze auto Timothee!
 

Mick

Actief lid
Dat ben ik met je eens, een gemis van Skoda.
Echter maakt de 20% regeling niet echt meer uit t.o.v. de gewone 25% DSG variant van Skoda, aangezien de aanschafsprijs aanzienlijk hoger uitvalt. Misschien heb je 20 euro winst per maand, maar je uitrustingsnieveau is ook minder t.o.v. de Skoda.
Nog even, en dan komt de Octavia Greenline DSG.
 

hemi24

Forumguru
Leuke review van een mooie wagen.

De DSG-7 had ik ook graag in mijn O2 gehad in combinatie met de 1.6TDI, maar deze was nog niet leverbaar toen mijn leaseauto werd besteld.

Gelukkig voor jou heb jij het idee dat de 1.6 sneller is dan de 1.9TDI, wat waarschijnlijk aan de DSG ligt. Mijn ervaringen met de 1.6TDI met handbak zijn net andersom.

Heb afgelopen week een ca 1.600kg aan zand opgehaald met een tandemasser, maar daar is de handbak niet echt geschikt voor, gezien de lange overbreningsverhoudingen..!
(was met de eerste versnelling ook al een probleem bij de 1.9).
Als trekauto is de lage 1 van de DSG7 wellicht geen overbodige luxe!

Maar goed, niet zeuren, formeel mag ik met de auto 1.400kg trekken, dus ik was alleen qua lading er al ver overheen.
 

Timothee

Actief lid
Het klopt inderdaad dat het voordeel van de 20% bijtelling deels teniet gedaan wordt door de hogere prijs van de Golf.

Echter: ondanks dat deze auto maar liefst € 33.250,- (ruim € 5.000,- meer dan mijn Octavia) kost in mijn configuratie, is hij "maar" € 40,- netto per maand duurder dan de Skoda, vanwege die 20% bijtelling (met 25% bijtelling was ie € 100,- duurder).

Hij is in deze comfortline uitvoering niet karig: voor die 4 tientjes per maand extra heb ik DSG, dual zone climate control (de O2 Ambiente had halfautomaat) en 4 electrische ramen.

@hemi24: denk inderdaad dat het verschil hem in de versnellingsbak zit. Als je doortrapt, dan heb je pas echt profijt van de DSG. Hij schakelt dan snel en soepel en ik weet bijna zeker dat het niet alleen zo aanvoelt, maar dat hij echt sneller is dan de 1.9TDI in mijn Octavia. Ik heb hem net ingereden, dus nog niet echt sprinttijd en topsnelheid gemeten :)
De DSG houdt de diesel bij flink accelereren mooi in het ideale toerenbereik. Zoals gezegd doet ie dat naar mijn idee juist niet als je rustig rijdt. In de bebouwde kom, waar je rustig rijdt en veel moet schakelen, maakt de DSG naar mijn idee vaak de verkeerde keuzes waardoor hij veel te snel opschakelt en dus ondertoeren veroorzaakt met een slome acceleratie als gevolg.
Verder heb ik het idee dat de bak wat "parameters" mist: als ik op een klaverblad aan kom en ga remmen en de richtingaanwijzer aan heb, dan lijkt het mij toch logisch dat ik een bocht nader en wil terugschakelen. De DSG schakelt echter niet terug, nadert de bocht nog vrolijk in 7 met 90km/u, schakelt vervolgens als ik wat harder rem wel terug maar zodra ik gas lift in de bocht (om onderstuur te elimineren), dan schakelt hij weer op! Aaaarggghhh...zo vlieg ik juist uit de bocht :) Ik ga de VW dealer vragen of die bak anders geprogrammeerd kan worden want dat vind ik echt bagger.
Misschien is mijn rijstijl toch te dynamisch voor zo'n spaarversie...


P.S. ik kan mijn oorspronkelijk bericht niet meer editen...wil er graag nog wat bij tikken.
 

TL@

Forumguru
Volgende 1000km gewoon overal plankgas en ASO rijden, dan past de bak zich aan en doet ie wel wat ie moet doen (al blijft ie wel wat lang in de hogere versnellingen hangen, maar het wordt merkbaar beter)

De bak past zich namelijk aan jouw rijstijl aan.
 

Timothee

Actief lid
Volgende 1000km gewoon overal plankgas en ASO rijden, dan past de bak zich aan en doet ie wel wat ie moet doen (al blijft ie wel wat lang in de hogere versnellingen hangen, maar het wordt merkbaar beter)

De bak past zich namelijk aan jouw rijstijl aan.

Ik zal mijn best gaan doen :) Misschien is mijn rijstijl ook wel wat te aso voor deze uitvoering :)

Ik zie dat jij ook een DSG hebt. Kan ik uit jouw advies opmaken dat je dezelfde gedachten had in het begin?



BTW: omdat ik mijn openingspost niet meer kan editen, hier dan nog twee punten die ik eigenlijk had willen toevoegen aan het kopje "Nadelen t.o.v. mijn Octavia:":

- Minder praktische bakjes en vakjes; het valt wel mee, maar de Octavia had toch net wat meer praktische opbergmogelijkheden. Zo mis ik het bakje met klepje bovenop het dashboard (mijn zonnebril past nl. met hoesje niet in het brillenvakje aan het plafond van de Golf, maar paste wel in dat vakje bij de O2) en ik mis de lade/vak onder de bijrijdersstoel. Had kennelijk ff niet opgelet want dat is dus blijkbaar niet standaard aanwezig in een Golf i.t.t. de Octavia Ambiente.

- Mindere speakers. Althans, dat vermoed ik. In mijn O2 had ik een aftermarket JVC radio (simpel ding, inmiddels al ruim 5 jaar oud want die had ik nog liggen toen ik mijn O2 kreeg). In mijn Golf heb ik een originele VW RCD310 laten inbouwen (volgens mij gelijk aan de "Swing" van Skoda). Gelukkig niet af-fabriek want vond hem veel te duur.
Het ziet er natuurlijk perfect strak uit (i.t.t. bij de O2), maar het klinkt aanmerkelijk minder goed. Ik vermoed dat de radio daar deels debet aan is, maar ik vond de speakers in de Octavia altijd bijzonder goed voor standaard speakers dus ik denk dat die exemplaren in de Golf gewoon minder zijn. Da's wel jammer want ik luister nogal graag muziek tijdens lange ritten.
Kon helaas niet het Dynaudio systeem bestellen zonder de af-fabriek radio :(
 

hemi24

Forumguru
Speakers is blijkbaar een bezuinigingspuntje bij VAG:

mijn vorige O2 uit 2007 had een prima geluid; mijn huidige FL O2 kraakt en vervormt er lustig op los als de CD/SD/MDI je wat harder wilt afspelen; bijna alsof je het idee krijgte dat ze gescheurd zijn.
 
Bovenaan Onderaan