Vroegtijdige slijtage leder alcantara combinatie

Mike02

Lid
Beste mensen bij deze de vraag als er nog leden zijn met de combinatie leder alcantara. En reeds na 20000 km al de eerste tekenen van slijtage hebben vastgesteld aan de bekleding van de rug. Dit zowel links als rechts op de naad waar leder en alcantara samenkomen. Ik heb dit gemeld bij mijn skoda dealer en bij de invoerder maar willen niet tussenkomen in garantie. Ik onderhoud mijn wagen thans perfect en ook het leder en de alcantara. Ben werkzaam in een garage bij vw en audi en dit heb ik nog nooit gezien op deze km stand. Ik ben ook niet de enige skoda kodiaq rijder met dit probleem heb er ondertussen nog gevonden. Het begint met blaasjes en dan komt de bovenlaag los van het leder. Men kan toch niet zonder kleding in de wagen gaan zitten ? Ik kijk al dat er geen knopen of wat dan ook in mijn achterzakken zitten. Blijkbaar toch een probleem met de kwaliteit van het leder. Als er nog mensen zijn had ik dit graag geweten misschien kunnen ze ons dan wel helpen. Nu willen ze niets doen in garantie. Zie foto's van al 2 wagens. Mijn vorige voertuigen hadden ook leder dat was een audi en een bmw 300000 km en 180000 km, IMG_20190630_160242 (Klein).jpg IMG_20190630_160301 (Klein).jpg IMG_20190630_160559 (Klein).jpg IMG_20190630_160604 (Klein).jpg IMG_20190121_115904 (Klein).jpg IMG_20190121_115911 (Klein).jpg IMG_20190121_115956 (Klein).jpg [geen van beide had schade aan het leder.
 

willemc650

Senior Member
zou toch wel triest zijn dat bij 20K het leer al versleten is.. rond de 300K km kan ik er mee leven (klein beetje maar) maar bij 20K mag dit niet gebeuren...
 

Highway

Forumguru
Vraag me af of het echt leer is (bij mijn S2 ieder geval niet).

Het is natuurlijk niet leuk dit zo te zien. Echter - het materiaal is (nog) niet kapot. Deze schade valt nog goed te maken (https://www.colourlock.nl/). Heb hier goede ervaringen mee.

Voor wat betreft de schade - zou mijn mining op 20000 nog niet mogen voorkomen, echter kan dit door slijtage i.c.m. een verkeerd onderhoudsmiddel komen.
 

Antera

Donateur
Kwaliteit van het leer bepaald veel. Neem aan dat dit fabrieksaf is en niet later ingemaakt wat nogal eens gebeurd?
 

Cordoba

Forumguru
20k km is extreem snel, dat moet zonder problemen het 10-voudige meekunnen. Op foto lastig te beoordelen, maar het lijkt of er een paar kleine plekjes op een bepaalde hoogte zijn beschadigd. Dat werpt bij mij de vraag op of er misschien met een broeksriem of iets dergelijks met metalen onderdelen de schade kan zijn ontstaan? (De schade lijkt ongeveer op broeksriem hoogte te zitten)
 

Mike02

Lid
Nee spijtig genoeg komt het niet door broeksriem of iets anders draag nooit broeksriem en ja er zit al wel eens een knoop aan mijn achterzak bij wie niet. Maar nu al een 4 tal voertuigen met zelfde probleem gevonden. En het wordt toch verkocht als leder. Ik onderhoud het gewoon zeer simpel met een vochtige doek neem ik voorzichtig eventueel vuil weg. En met een speciaal reiniger van het merk zelf en een voedingsmiddel voor het leer wordt het al eens behandeld. Maar de schade was er al voor er de eerste keer eender welk product werd gebruikt.Vind het wel fijn dat iedereen mee denkt. Maar dat de dealers en de invoerders dit niet onder garantie herstellen vind ik niet kunnen. Vooral als je met de skoda kodiaq op de duurdere markt wil mee spelen.
 

Beauri

Forumguru
Je zou toch denken dat je een leer/Alcantara combinatie neemt vanwege de goede eigenschappen van de materialen en de zeer lange levensduur die het zou moeten hebben. Had in mijn vorige auto ook leer/stof combinatie en daarvan ontstond aan de zijkant van de zitting een klein scheurtje ter hoogte waar het "leer" in aanraking kwam met een kunststof deel van de stoel. Nu bleek dat dat deel een op leer gelijkend stukje kunststof was met stof aan de achterkant, helemaal niet erg, leer zag er netjes uit alleen dat scheurtje niet dat was ontstaan door een constructiefoutje, zonder enig gezeur werd dan ook de complete bekleding van de stoel vervangen. Dat was na 5 jaar gebruik en het leer zag er nog wel uitstekend uit.

Zoals anderen ook schreven, het lijkt mij dat dit niet mag gebeuren na pas anderhalf jaar en weinig kilometers en al helemaal niet dat de dealer voor jou de zaak niet netjes wil gaan laten oplossen. Als je knappe meubels koopt mag je toch ook verwachten dat ze redelijk lang meegaan? Heb een leren bankstel en daarvan ziet het leer er keurig uit en het wordt amper onderhouden, ook de hond(een midden maatje van 12,5 kilo) beweegt zich erop voort en mag er graag op liggen slapen en daar is het niet minder van geworden. Van het leer dat op autostoelen wordt gebruikt mag je toch minstens hetzelfde verwachten lijkt mij, immers de omstandigheden in een auto zijn sterk wisselend, denk aan temperaturen en luchtvochtigheid en dan weet je als ervaren fabrikant toch wel wat je moet gebruiken opdat het netjes blijft, vind het dan ook wel iets om de fabrikant mee in gebreke te stellen, zeker als dit aantoonbaar ook al bij andere exemplaren is gebeurt.

Hoop dat je een paar medestanders kunt vinden die zich ook niet laten tegenhouden omdat de dealer/fabrikant niet bereid is om mee te denken aan een oplossing, maar actie willen ondernemen om dat opgelost te zien zonder dat er voor jou grote kosten met zich meebrengt, oftewel onder garantie en mocht het iets zijn waar je als gebruiker deels schuld aan hebt, dan is het natuurlijk wel fijn om te vernemen hoe je zulke schade kunt voorkomen door te vermelden wat de oorzaak is en de oplossing van het probleem.

Heb zelf ook extra betaald voor een stof/leer combinatie, niet alleen mooi, maar ook vanwege de te verwachten langere levensduur en ook het comfort dat een leer/stof combinatie bied, maar krijg nu al angst en de auto is net 3 weken oud met een kilometers stand van nog maar 2000km. Mag toch niet hopen dat ik over 2 jaar een paar stoelhoezen over die dure stoelen moet heentrekken omdat het er goedkoop komt uit te zien door allerlei beschadigingen??? Rijd nu in een Karoq Ambition Business, leer is voor de opvolger de Sportline Business niet meer te bestellen. Wil het natuurlijk wel graag knap houden en mocht er iets zijn waarmee ik daaraan kan bijdragen, dan verneem ik dat natuurlijk graag:)

Hoop dat je een paar mede lotgenoten treft om samen sterk te kunnen staan, al zou het beter zijn dat er amper medestanders zijn en dat het net een verkeert stapeltje leren lapjes was.......

Houd ons maar op de hoogte van de ontwikkelingen @Mike02 en sterkte in de strijd en dat er een fijne oplossing van je probleem mag komen:jaja:
 

Beauri

Forumguru
Helemaal leer is het niet, de achterkant van de stoel en de armleuning iig niet, maar dat kleine beetje leer dat er dan wel op zit, op het zitgedeelte en rugleuning waar je lichaamscontact mee hebt, daarvan mag je dan toch wel verwachten dat het van goede kwaliteit is en dat het lang mooi blijft toch?

Zoals gezegd, heb een bankstel van goede kwaliteit leer dat na 20 jaar nog steeds prima en onbeschadigd is, heb ook leren bureau stoelen van nu 2 jaar oud die er nog uit zien als nieuw. Van een organisatie, zoals VAG, die donders goed weet wat kwaliteit inhoud, mag je verwachten dat je zit meubilair er ook na jaren normaal gebruik nog goed uitziet zonder overdreven slijtageplekken te vertonen.

Heb ook extra betaald voor leer, ja en weet dat op de achterkant van de stoel geen leer zit, maar verwacht wel van het kleine beetje dat wel van leer is dat dan wel van goede kwaliteit is en dat het dan ook heel lang mooi blijft bij normaal gebruik.

Laten we toch hopen dat het sjoemelen geen overdreven vorm gaat aannemen en dat VAG gewoon zijn verantwoording neemt en ook daadwerkelijk garant staat voor de kwaliteit van zijn geleverde produkt en niet de klant met een kluitje het riet instuurt, je hebt tenslotte ook extra betaald voor leer en dan mag je ook wat verwachten, je zou toch ook niet van je standaard stoelen willen dat al na anderhalf jaar en normaal gebruik de slijtageplekken je bij wijze van spreken aanstaren?
 

Mike02

Lid
Het onderdeel van de zetel waar hier de beschadiging aanwezig is dat is wel degelijk leder.Maar wat jij verteld klopt ook nog nergens bij aankoop stond er vermeld dat ook nog eens een groot deel van de zetel wel degelijk kunstleder is.

Nu aangezien ik in het vag net werk wist ik dit wel. Maar ergens zouden ze dit ook nog beter moeten vermelden. De meeste onderdelen die niet meer in contact komen met het lichaam zijn nu kunstleder. Is zelf voor heel veel merken nu hetzelfde.

Soms is het beter leder erna te laten inbouwen wat betreft de kwaliteit van het leder.Maar ik hou er persoonlijk niet van om alles al te laten demonteren om het leder te laten plaatsen.Men moet gewoon goede kwaliteit plaatsen voor het geld dat ze vragen origineel dat is wat je verwacht als klant. En is er een probleem dan een goede oplossing als het in de garantie periode valt is toch wel het minste wat je kan verwachten.

Heb er nu een expert opgezet en hun in gebreke gesteld omdat ze willen niet toegeven. Uitleg is leder is een natuurproduct dat leeft en dan is deze schade blijkbaar normaal.
 

Beauri

Forumguru
Uitleg is leder is een natuurproduct dat leeft en dan is deze schade blijkbaar normaal.

Ja.... heel mooie k.tsmoes, maar slaat natuurlijk kant nog wal, daar prikt een expert "natuurlijk" wel doorheen.

Met zulke slappe praatjes kun je onder elke reclame wel wegkomen, gewoon toegeven dat je een partij van mindere kwaliteit hebt gebruikt en dan zeggen sorry foutje meneer, we gaan het voor u oplossen is een service die ze blijkbaar bij VAG niet meer kennen.


En is er een probleem dan een goede oplossing als het in de garantie periode valt is toch wel het minste wat je kan verwachten.

Ook na een garantie periode heb je als klant de consumenten bescherming en mag je van je produkten verwachten dat ze aan bepaalde eisen voldoen, daarbij wordt ook rekening gehouden met een prijs kwaliteitsverhouding en waar het produkt voor wordt toegepast.

Wens je succes met je expert, houd ons maar op de hoogte:jaja: (Ben echt benieuwd wat de expert er van zegt)
 

hendrik38

Forumguru
Is dat iemand van de rechtsbijstand die je hebt ingeschakeld? Wel makkelijk om te weten als het bij andere mensen ook voor gaat komen
 

Cordoba

Forumguru
Misschien handig als anderen met een soortgelijk probleem contact met je opnemen: als rechtsbijstand de kosten van experts e.d. kunnen delen over meerdere consumenten zullen ze er ook wat meer geld en moeite in willen steken.
 

Mike02

Lid
Even een update expert heeft wagen gezien maar vooral de zetel beschadiging.

Hij deelt mijn visie dat deze slijtage veel te vroeg is maar blijkbaar als je de 6 maanden van je 2 jaar garantie voorbij bent het niet meer zo eenvoudig is om te bewijzen dat de fout bij hun ligt.

Dat wil zeggen in de eerste 6 maanden moet je als klant niets bewijzen wat er ook defect gaat ze moeten vervangen punt.

Maar na de eerste 6 maanden moet jij als klant kunnen aantonen dat het probleem bij de kwaliteit ligt en niet dat jij het verkeert gebruikt hebt of wat dan ook.

Ook al heb je nog 1 jaar en 6 maand garantie over als ze moeilijk doen omdat ze denken dat jij wat hebt misdaan is het aan jou het tegendeel te bewijzen.

En dit is met bekleding van een wagen blijkbaar heel moeilijk tenzij er dus meerdere met dit probleem zijn enz..

De expert heeft me al gevallen laten zien van bmw met 30000 km probleem hetzelfde ook geweigerd omdat het moeilijk te bewijzen is.

Het komt ook steeds meer voor zegt expert dus de kwaliteit gaat er blijkbaar op alle merken op achteruit.

De eerste contacten met expert en skoda om een regeling zijn dan ook al niet gelukt ze willen niet toegeven.

Dus we doen nog steeds verder maar ben nu toch al diep teleurgesteld in skoda en denk ook dat het mijn laatste zal zijn.

Ik weet dat ik alles volgens de regels heb gedaan wat betreft gebruik van mijn zetels ben een beetje auto freak een ander had het misschien zelf niet gemerkt.

Hou jullie verder op de hoogte.
 

Mike02

Lid
Beste,

Mensen bij deze een update het probleem is opgelost maar niet zoals ik het had gewild.

Er werden nieuwe bekledingen geplaatst maar door de omnium verzekering van de wagen.

Dus niet door de invoerder maar door de verzekeringsmaatschappij.

De invoerder bleef volhouden dat ik ze zelf had beschadigd en dus als je iets zelf niet moedwillig beschadigd ,en je hebt een omnium als dat nu buiten het voertuig is of binnen het voertuig, dan dekt de omnium dat als je er één hebt zonder vrijstelling.

Nu mijn expert en de rechtsbijstand denkt dat er 2 problemen waren de kwaliteit en het gebruik maar hoe ga je dit dus hard maken in de rechtbank.

En hoelang gaat zo een procedure lopen tegen dan is de wagen misschien versleten.

Ik onthou hier maar één ding uit dit is mijn laatste skoda, service trekt op niets klant vriendelijkheid ook niet en de kwaliteit is echt twijfelachtig.

Ik heb de oude bekledingen liggen en veel echt leder zit er inderdaad niet in.

En wat dan echt leder moet voorstellen stelt kwalitatief niet veel voor.

Het enige wat wel klopt is de prijs als je leder of de combinatie alcantara neemt, maar komt niet overeen bij de kwaliteit die het zou moeten zijn.

Een wagen die je tegenwoordig koopt ziet er goed uit maar is niet meer de kwaliteit van vroeger.

Als het dus als normaal gezien wordt om al slijtage te hebben aan je bekledingen rond de 20000 km ja waar gaan we dan naar toe.

Mijn nieuwe bekledingen hou ik extra in het oog zie ik er binnen de 6 maanden iets aan hebben ze prijs.
 

EdK

Forumguru
Er werden nieuwe bekledingen geplaatst maar door de omnium verzekering van de wagen.

Dus niet door de invoerder maar door de verzekeringsmaatschappij.
En dus gaat je verzekerings premie hierdoor dus ook omhoog ......
 
Bovenaan Onderaan