'vreemde' melding onderhoudsbeurt? verkeerd gereset?

Tees

Donateur
Waarom zou die 5W40 het verbruik doen toenemen tov de 5W30?
Een 20W60 tov een 5W30 daar ga je iets van merken in verbruik maar die 5W30 tov 5W40 nagenoeg niets
1/3e hogere viscositeit bij warme motor, dus de wrijvingsweerstand wordt hoger, simpele fysica. Waarom denk je dat de moderne motoren 0W20 gebruiken? Niet omdat dat zo lekker smeert, maar om het verbruik omlaag te brengen...
 

ertromp

Forumguru
Maar wat zou het schelen in je verbruik? Heb je daar cijfers van? Die 1/3 verschil in viscositeit zal niet evenredig gaan schelen in het brandstofverbruik verwacht ik.
En een 0W20 zal gezien de viscositeit bij koude start al weer andere cijfers laten zie dan de 5W40 en 5W30 die je hier vergelijkt
 

Cordoba

Forumguru
Je mag aannemen dat als een andere viscositeit olie is voorgeschreven, dat ook de speling in de motor anders is, dus ik zou een andere voorgeschreven viscositeit niet zomaar op het conto van 'wrijving' schrijven. Als bewegende onderdelen een nauwere passing hebben, is het logisch dat je daar ook een dunnere olie voorschrijft.

Wat ik bij de meldingen van TS wel bijzonder vind, is dat de olie blijkbaar 17 dagen na de inspectie is gedaan, en dat het interval blijkbaar op 2 jaar/30.000 km staat (ondanks gebruikte olietype voor een jaarbeurt). Wat mij ook opvalt in het lijstje van de garage is het brandstoffilter, daar staat bij een benzineblok toch geen termijn voor bij VAG?
 

ertromp

Forumguru
Binnen de VAG groep wordt geen viscositeit maar een specificatie voorgeschreven en binnen zo'n specificatie kun je tegen viscositeit verschillen aanlopen
 

ertromp

Forumguru
OT: 1%........ als het nu aanzienlijk zou zijn maar precies zoals verwacht nagenoeg niets
Wellicht bespaar je meer op het verschil kosten tussen bijvoorbeeld de 5W30 en de 5W40...
 
Beste mensen,

Bedankt voor de input van jullie!
Ik heb met de verkopende garage afgesproken om hier in omgeving Rdam naar een garage te gaan om de boordcomputer te laten resetten.
Ik check ook nog de kleur vd oliepeilstok, zoals voorgsteld.
De motor is als eerder gezegd een 1,2 TSI, 63 kW.

De specs van de olie? Zegt me allemaal niks eerlijk gezegd. Meer of minder verbruik? Kan ik geen woord over zeggen.
Net 1x getankt en dat viel me met 1: 16,96 erg mee...

Een inspectie-/onderhoudsbeurt laten wij hoe dan ook ieder jaar uitvoeren...

groeten,
Ronald
 
Bovenaan Onderaan