'vreemde' melding onderhoudsbeurt? verkeerd gereset?

Bijna 3 weken heb ik onze 3e Roomster aangeschaft en ben er net als de vorige twee erg happy mee.
De auto is afgeleverd met een grote beurt, dus voorlopig geen kijken naar...
Al hoewel?

Na ca 1000km krijg ik nu in het display de melding 'Olie verversen Nu!' wat inhoudt dat de auto toe is aan een kleine beurt. Dat lijkt me erg bijzonder na 3 weken/1000km.

Het display laat zien:
olie verversen: 0 km / 354 dagen
inspectie 28900 km / 337 dagen
(zie de foto's)

Is er hier sprake van een verkeerde reset van de boordcomputer?
In dat geval: hoe dit op te lossen?
Naar de garage (moet dat per sé Skoda zijn?),
of is er iemand die me daarmee kan helpen in de omgeving Rotterdam?
De auto heb ik in Alkmaar gekocht, om 240km te rijden voor een reset lijkt me wat overdreven...

Of is er iets anders aan de hand (kan me haast niet voorstellen)?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groeten,
Ronald

olie verversen nu melding klein.jpg km en dagen melding klein.jpg
 

ertromp

Forumguru
Is de auto afgeleverd met een olieverversing / onderhoudsbeurt dan?
En is het een BOVAG of andere branche vereniging aangesloten garage waar je de auto gekocht hebt? Je zou dan in overleg met de garage die geleverd heeft bij jou in de buurt wellicht een garage kunnen inschakelen
 

Tees

Donateur
Is dat niet zelf te resetten? In de meeste auto's kan dat volgens mij via of een combinatie van toetsen (oudere auto's) of in een menu van de MaxiDot of navigatie.

Overigens bijzonder dat er 5W40 in gegaan is, welke motor zit er in deze Roomster? Zonder directe aanleiding zoals olieverbruik zou ik 5W30 gebruiken.
 

Frup

Forumguru
Wat de oorzaak ook is, normaal is het niet.
Waarom bel je de garage niet gewoon, wat te doen en hoe op te lossen?
Ook een keer iets gehad met uitlezen en een garage ver weg (auto een week eerder gekocht). Die gingen toen akkoord met uitlezen bij de lokale dealer en hebben de kosten daarvan toen netjes vergoed. Helaas moest ik daarna tóch terug, want ze moesten alsnog de egr-klep vervangen (onder garantie).
 
Geen idee of ik dat zelf kan doen.
Op het display kan ik zover ik kon zien, alleen kiezen voor terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Qua olie zou ik ook niet weten waarom deze gebruikt is.

In de auto zit een 1.2 TSI 63 KW, volgens het boekje moet deze olie erin...
VW 504 00, zegt me ook niets. Heb daar nul komma nul verstand van helaas...

hmm...
 

hemi24

Forumguru
Handmatige reset zelf zou ik niet doen!
Als het goed is zet je daarmee het service-interval van 30k (long-life) naar 15k (vaste interval).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als ze er echt 5W40 olie in gedaan hebben zou je eigenlijk toch al volgend jaar moeten verversen, en de inspectiebeurten horen inderdaad jaarlijks te zijn.
 

hemi24

Forumguru
Misschien dan ook gelijk maar even de trekhaak proberen, om te controleren of alles goed functioneert..!
 

Tees

Donateur
Bijzonder dat de standaard 5W40 is voor jaarlijks en 5W30 voor LongLife. Maar VAG is met olie sowieso bijzonder, ze schrijven nooit een viscositeit voor, maar altijd een specificatie, welke soms meerdere viscositeiten omvat.
Ik gebruik in m'n 1.2 TSI 'gewoon' 5W30 en ververs jaarlijks. Zit nu wel LL olie in, maar dat was een beperkte meerprijs. 5W40 zal t verbruik doen toenemen, en als t niet nodig is voor de smering, laat ik t graag zo :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Waarom zou die 5W40 het verbruik doen toenemen tov de 5W30?
Een 20W60 tov een 5W30 daar ga je iets van merken in verbruik maar die 5W30 tov 5W40 nagenoeg niets
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan