Vreemd verhaal...

Ronnie

Forumguru
Ik had thuis al eens geprobeert middels VAG-com de ramen van mijn Fabia1 elegance op afstand met de AB te laten sluiten, dit lukte niet, is echter met een sleutel wel mogelijk.
Vorige week zaterdag op de meeting met Nomad nog eens geprobeert, echter met dezelfde uitkomst: gaat niet lukken. Nomad had geen wijzigingen in de codering aangebracht, sterker nog: hij heeft het toetsebord niet eens aangeraakt!
Bij de fotoplek wilde ik m'n jas uit de kofferruimte halen en tot m'n verbazing kreeg ik de kofferbak niet open(electrisch slot).
Op de terugweg van Pon naar huis bleek dat de bijrijdersdeuur nog op slot bleef, echter de achterportieren waren open, en bleven na afsluiten ook open. (Kofferbak bleef gesloten en niet te openen.) De gehele terugweg zitten piekeren wat het zou kunnen zijn en tot de conclusie gekomen dat de vergrendelingsmodule in de rechterdeur waarschijnlijk toevallig de geest had gegeven en de kofferbak niet vrijgaf.
Thuis natuurlijk onmiddelijk aan de VAG-com gehangen, echter geen enkele
foutmelding.
Na nog wat testjes met handmatig openen van het rechterportier opende de kofferbak zich toch, dus module defect.
Gisteren bij sloperij Wessel in de Lutte een moduul uit een Polo van 2009 gesloopt, € 30.- afgetikt en weer naar huis.
Vergrendelings module van het slot gesloopt, het rechterportier gesloopt,
alle popnagels uitgeboord, slotmechaniek uitgebouwd en omgewisseld, hele zaakje weer ingebouwd en geprobeerd........ niks dus! Precies hetzelfde dan voorheen.
Laptop erbijgehaald met VAG-com nog eens uitgelezen, geen enkele foutmelding!
Toen de codering van het comfortmodule gecontroleerd en wat schetst mijn verbazing: in plaats van 00067(4deuren met 2 el. ramen) was er 00064(2 deuren, geen el.ramen, enkeldeuropening) gecodeerd! Ik had me dus een hoop werk kunnen besparen, maar je gaat er vanuit dat een codering niet vanzelf wijzigt. Na hercodering op 00067 werkte alles weer zoals het hoort!
Blijft een vreemd verhaal.........!!

OuweHippie

Senior Member
Computers doen niets zonder menselijke invoer. Computers maken geen fouten maar doen exact wat een mens wil dat'tie doet. Gaat het dan niet goed is de input van de mens onjuist.

Het is dus geen toevalligheid noch vreemd dat na al of niet deskundig gerommel om de deuren iets te laten doen wat ze met de aanwezige software helemaal niet konden, nu een beetje in de war zijn geraakt.

Daarom is dit geen vreemd verhaal maar het logische gevolg van foutief menselijk ingrijpen.

MarcoO2

Forumguru
foutief menselijk ingrijpen? Maar Nomad heeft volgens Ronnie het toetsenbord niet eens aangeraakt?

nomad

Senior Member
Volgens mij hebben we de code wel gewijzigd, maar omdat het niet bleek te werken weer teruggezet. Ik heb hetzelfde gedaan bij een andere Fabia en ook daar precies hetzelfde verhaal. Ook weer teruggezet op de oude code en daar werkte ook alles weer als tevoren. Gekke was wel dat VCDS aangaaf dat de module niet reageerde en dat de code ook niet opgeslagen was.

Kun je de module nog terugbrengen Ronnie ?

Ronnie

Forumguru
Hallo Nomad, ik verdacht het electro/mechanische sluitmodule van een defect,
het zit nu in mijn portier en ik ga niet nog een keer de hele deur slopen om het er weer uit te halen.
Alles werk immers na omcodering weer perfect!
No hard feelings!!

OuweHippie

Senior Member
En hiermee is een verhaal ontkracht dat software zichzelf wijzigt zonder tussenkomst van een mens. Wat een 0 meer of minder al niet kan veroorzaken.

Overigens is het jammer dat het niet lukte. Gratis functies die uit een stekkertje komen zijn natuurlijk geweldig.

Bovenaan Onderaan