Het feit dat je geen aanvullende garantie afneemt, betekent uiteraard niet dat je dan afziet van je recht op wettelijke garantie.En door het niet te nemen , zie ik dit als een afkopen met dus een risico.
Klopt, afgezien van de termijn die je noemt: naar Nederlands recht is er geen tijdslimiet verbonden aan de zogenaamde wettelijke garantie. Die termijn van één jaar is dus onjuist.Als je bij een autobedrijf een auto koopt heb je gewoon wettelijk gezien een jaar lang ''garantie'' in de zin van wettelijke conformiteit.
Het klinkt net anders maar omdat het zo kort is en weer overgaat doet het mij een beetje denken aan vibratie aan de koppelingsplaten. Bij mijn Opel kadett van jaren geleden, sleten de veertjes in de koppelingsplaten iets in, en zeker als de auto dan koud was en je maakt er een bocht dan krijg je dat hoge piepende geluid dat iets versnelde en omhoog ging in pitch en dan na twee drie seconden op hieldIk heb twee weken geleden een Škoda Karoq gekocht met ongeveer 195.000 km op de teller. Het schakelen voelt soepel aan, maar de afgelopen dagen hoor ik een vreemd geluid.
Bij normaal rijden op een vlakke weg hoor ik het af en toe heel kort (ongeveer 2–3 seconden). Gisteren, bij het wegrijden op een helling in de garage, was het geluid veel duidelijker en hield het ook langer aan....
de auto is bijna 200.000 op de teller Maar ik heb deze auto wel gekocht bij een autobedrijf, als dealer onderhouden auto, en mij is verteld dat het een goede auto was.Probleem met nonconformiteitsjurisprudentie is dat die nogal divers, casuïstisch en vaak ook nog eens tegenstrijdig is. Bij een auto met 200.000 km op de teller, zoals in dit topic, mag je minder verwachten dan wanneer er 40.000 km op de teller staat. Ook de aanprijzingen van de verkoper, de dingen die tijdens het verkoopgesprek zijn besproken, de vragen die je al koper hebt gesteld en een al dan niet uitgevoerde aankoopkeuring spelen mee.
Als je als koper geen keuring hebt gedaan, geen kritische vragen hebt gesteld, en de verkoper ook niets bijzonders heeft gezegd, is je slagingskans om eventuele kosten onder een garantieclaim te verhalen een stuk minder groot dan wanneer dat allemaal wél heeft plaatsgevonden.
Het feit dat je geen aanvullende garantie afneemt, betekent uiteraard niet dat je dan afziet van je recht op wettelijke garantie.
Klopt, afgezien van de termijn die je noemt: naar Nederlands recht is er geen tijdslimiet verbonden aan de zogenaamde wettelijke garantie. Die termijn van één jaar is dus onjuist.
Tijdens het rijden merk ik niets raars aan de toerenteller. Die blijft normaal en komt eigenlijk niet boven de 2000-2500 toeren uit. De snelheid loopt ook gewoon normaalZie je tijdens dit geluid de toerenteller ook variëren terwijl de snelheid niet gelijk daarmee oploopt? En gebeurt alleen in de even of juist in de oneven versnellingen? Dan zou het een dikke slip in één van de twee DSG koppelingen kunnen zijn, al heb ik nog nooit gehoord dat dat zó een geluid kan veroorzaken. Normaliter zou er dan al veel eerder een foutmelding gekomen zijn.....
De vraag is of de dealer het wél geweten heeft. Zo niet, heb je wederzijdse dwaling en is het de vraag voor wiens rekening die dwaling hoort te komen. Daarbij is het wel of niet laten uitvoeren van een aankoopkeuring vaak een belangrijke factor.Maar over dit probleem is helemaal niets gezegd. Tijdens de proefrit heb ik ook geen rare geluiden gehoord of iets gemerkt. Pas toen ik later bij de garage een helling op reed, was het probleem duidelijk hoorbaar. Daarnaast gaat het niet om een goedkope auto. Dan mag je als koper toch verwachten dat je niet binnen een paar weken ineens duizenden euro’s aan reparaties krijgt voor een gebrek dat er waarschijnlijk al zat op het moment van aankoop.
Nee helaas nietDe vraag is of de dealer het wél geweten heeft. Zo niet, heb je wederzijdse dwaling en is het de vraag voor wiens rekening die dwaling hoort te komen. Daarbij is het wel of niet laten uitvoeren van een aankoopkeuring vaak een belangrijke factor.
Ik neem aan dat je dat niet hebt laten doen?
Ik ben naar een garage geweest en zij zeiden dat het waarschijnlijk aan de DSG ligt. Toch wil ik nog naar een andere garage gaan voor een uitgebreidere diagnose.Zoals ik het nu zie, zijn er 2 opties:
1. Verkopen
2. Repareren
Het is in elk geval geen griepje wat vanzelf over zal gaan en verdwijnen…
De eerste week zonder actie is in elk geval al voorbij.
Ja, ik heb hen inmiddels al een week geleden geïnformeerd. Aankomend weekend hoor ik meer en weet ik of zij met een oplossing gaan komen.Feedback zou inderdaad fijn zijn.
@ahdri, is er al contact geweest met de verkopende partij?.