Vragen over sneeuwkettingen

EdK

Forumguru
Tsja kreeg laatst ook te horen dat stelen niet mag, maar goed dat word ook nog best veel gedaan....
@hemi24 heb je nog popcorn over ? Kom ik erbij zitten.... :cheers:

LakeRoad

Nieuw lid
Dank voor je toelichting en delen van de info. Mijn indruk: dit is een ‘gemakkelijk’ antwoord van de dealer.

Ik heb gekeken en getest: en gewone ketting past er prima om en heeft ruimte zat richting de wielkast en ophanging/vering. Geen enkel issue daar.

SkodaEnyaq

Nieuw lid
Klinkt positief! Ik ben nog te lui geweest om de kettingen die ik heb liggen van mij Kodiaq te testen

@LakeRoad heb je een foto van de verpakking en maten van de kettingen die je gebruikt hebt?

Tees

Donateur
Ik vind dat eigenlijk een beter antwoord dan Pon Amersfoort gaf: die waren namelijk te lui om ELSA even te openen...:banghead:

Aan het eind van de rit zal een dealer nooit officieel tegen voorschriften van de fabrikant in gaan. Want als er dan wat gebeurt is de dealer zelf de pineut...

hemi24

Donateur
Met dezelfde bandbreedte, velgbreedte, ET-waarde en totaaldiameter, zal er geen verschil zijn v.w.b. het toe te passen type ketting en ook niet v.w.b. beschikbare ruimte…

Het enige wat een issue zou kunnen zijn is dat de kettingen de 20” velg eerder zou kunnen beschadigen.

hemi24

Donateur
Als Skoda voorschrijft 9mm schakels te gebruiken, snap ik niet dat mensen alsnog met 13mm versies komen aanzetten..?!?

:arghh:

• Leuk
Waarderingen: Tees

SkodaEnyaq

Nieuw lid
Je hoeft ze alleen achter (aandrijving) om te leggen, dus geen probleem.

Ik heb overigens besloten om voor sneeuw sokken te gaan, deze worden als volledige sneeuwkettingen gezien in EU ondertussen. Fingers crossed dat ik ze, net als alle andere setjes sneeuwkettingen die ik heb, niet hoef te gebruiken.

coolrunnings

Actief lid
Je hoeft ze alleen achter (aandrijving) om te leggen, dus geen probleem.

Ik heb overigens besloten om voor sneeuw sokken te gaan, deze worden als volledige sneeuwkettingen gezien in EU ondertussen. Fingers crossed dat ik ze, net als alle andere setjes sneeuwkettingen die ik heb, niet hoef te gebruiken.
Niet in Oostenrijk helaas.

@SkodaEnyaq : zou je een linkje willen delen van welke je hebt gekocht? Wij hebben net onze nieuwe Enyaq 80 binnen en gaan ook op wintersport volgende maand. Omdat het een lease auto is, is huren wellicht door iemand uitgezocht of dit een optie is?

SkodaEnyaq

Nieuw lid
Ik ben uiteindelijk niet voor Sneeuwsokken gegaan, maar voor loopvlakkettingen.

Wel stukje duurder, maar huren was qua kosten ook niet echt een optie. Passen trouwens perfect en makkelijk om te leggen.

Bijlagen

• IMG_2314.jpeg
    IMG_2314.jpeg
    851,5 KB · Weergaven: 11

EJS

Forumguru
Een tijdje terug ook de Maggi Trak 214 gekocht op marktplaats.
Vandaag even proefpassen. Eerst de bandenspanning gecheckt (2,6) en daarna gepast.

Het duurt even om de juiste setting te vinden met de afstandhouders maar als dat eenmaal zit liggen ze er heel snel om.
Niet zo snel als men in de youtube filmpjes beweert waarbij ze de ketting er half om leggen en deze vanzelf om de band zou draaien...
Maar na een paar keer een meter voor en achteruit rijden en tussendoor de de uiteinden van het kruis en de ketting een beetje helpen zit het prima naar mijn idee.

Bandenmaat is 235/45/18. Ik heb geen aanpassingen hoeven doen aan de lengte vd ketting. (Of de vorige eigenaar moet dat al hebben gedaan)

Let niet op de viezigheid.

Bijlagen

• Screenshot_20240202_193831_Gallery.jpg
    Screenshot_20240202_193831_Gallery.jpg
    1 MB · Weergaven: 10
Bovenaan Onderaan