Vragen over remmen en regeneratie

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Bakkertje Nee, wanneer je wat gas stroom geeft kan, en zal, de auto niet regenereren.
Dat is dan ook hoorbaar: ik hoor een schurend geluid van de remblokken op de roestige schijf, wanneer dat geluid stopt is het genoeg.

Dat het voor een PHEV anders is, lijkt me logisch, die zal dan de ICE inschakelen omdat de elektromotor dan een te hoge weerstand (de remmen) moet overwinnen.

hemi24

Donateur
Zet 'm in [N] en activeer de elektrische parkeerrem (die werkt op de achterremschijven). Dan remt 'ie flink af, zonder te blokkeren. En voila, schoon zijn je remschijven. :thumbsup:

Gaat niet werken bij VAG-wagens, die remmen namelijk via de ABS-pomp op alle 4 de wielen als je tijdens het rijden de elektronische handrem gebruikt!
Enkel bij stilstand pakt nadat je het contact afzet pakt de handrem op de achteras het over van de AutoHold.

ESL

Donateur
Interessant topic. ik had hem nog even gemist. deze huidige PHEV werkt wat remmen betreft gewoon hetzelfde als de vorige serie. De huidige auto heb ik nu een paar maanden, de vorige heb ik ongeveer 4,5 jaar gereden. In al die tijd is mij gebleken dat je gewoon iets zuiniger kunt rijden als je gebruikt maakt van het uitrollen van de auto. dat wil zeggen; regeneratie is dan volgens de auto 0 of in ieder geval minimaal. Als ik dan verderop zie dat er een rotonde op duikt ofzo, dan laat ik het gas alvast los en rolt de auto uit. Dat is bij mij zuiniger gebleken dan als ik gebruik maak van die "one pedal drive" / automatische regeneratie.

Bij de S3 kon ik de DSG in de "B" stand zetten, bij de huidige S4 moet ik de mate van regeneratie instellen. Ze doen hetzelfde; als je dat inschakelt zal de auto direct op de E-motor afremmen zodra je het pedaal los laat. Ik wil dat liever niet want ik vind uitrollen prettiger; het is zuiniger en het rijdt veel rustiger.

Nu komt het; het maakt voor het terug winnen van remenergie GEEN VERSCHIL, want als je het rempedaal intrapt zal de auto ook eerst af gaan remmen op de E-motor. Je ziet dat in het display ook gebeuren. Het aanspreken van de remblokken zal pas gebeuren als je dan nog hárder op het pedaal drukt. Je hebt dan dus eigenlijk niet goed geanticipeerd of je moet heel plotseling hard remmen. Je hebt meer remvertraging nodig dan je E-motor kan leveren. In de praktijk is dat minimaal.

Als je bv uitvoegt op de snelweg, dan is het economischer om direct bovenaan de afrit alvast wat te beginnen met afremmen. Dan laad je namelijk je accu weer een beetje bij. Wacht je met remmen totdat je onderaan bent, dan zul je je remblokken er ook bij nodig hebben en gooi je dus een deel van die energie weg.

Als je accu 100% vol is dan zal je auto niet afremmen op de E-motor maar op de remschijven. als je in de bergen rijdt dan moet je dat dus eigenlijk een beetje zien te voorkomen, dat is zonde.

Kijk, dat is de complete down to earth handleiding "zuinig rijden" met Hoe Wat Waar Wanneer & (vooral) Waarom die ik even nodig had.

Laatst bewerkt door een moderator:

Jappa

Actief lid
Mijn ervaring bij de S3 PHEV is net als bij ESL, uitrollen is zuiniger als one pedal drive.
Door de accu’s is de auto best zwaar dus rolt echt heel ver door. Die afstand die je kan doorrollen wek je aan energie niet op bij one pedal drive. Er zal altijd energie verloren gaan.

Ik verwacht dat dit bij de S4 hetzelfde zal zijn.

Bakkertje

Forumguru
@Jappa met de onepedal drive kun je ook het regenereren doseren (met de rem ook trouwens..) dus in mijn ervaring maakt dat qua verbruik weinig tot niets uit. Het gaat vooral om hoe goed (of slecht) je kunt anticiperen op het overige verkeer.

EvilKnievel

Forumguru
Nadeel van de one pedal drive methode is dat het afremmen nog wel eens wil variëren, ik heb er daarom zelf voor gekozen om de recuperatie op zwak te zetten, dan Kan je het gewoon met je 'vertragingspedaal' doseren.
Als je de auto uit laat rollen, dan wordt er (in ieder geval in de Kodiaq PHEV) altijd energie teruggewonnen, al is dat minimaal, de charge meter gaat naar iets van -2 kwh o.i.d..
Wat ik wel irritant vind, is dat de auto soms vrij bruusk overschakelt van remmen op de electromotor naar de remschijven, gebeurt me nog regelmatig dat onder de 20km/h dan ineens de abs geactiveerd wordt omdat de auto ineens hard wil remmen, terwijl de druk op het rempedaal gelijk blijft. Dit gebeurt meestal als je rustig afremt, dat is het gekke. Moet je hard afremmen (of juist héél rustig) dan is het probleem er meestal niet.
Iemand dit ook al eens meegemaakt?

Bovenaan Onderaan