Vragen over een Enyaq

guidoscm

Senior Member
We zijn vandaag bij de Skoda dealer geweest om te kijken naar een nieuwe Enyaq (particulier).
misschien niet de beste investering maar wel een waar we hopelijk gelukkig van worden.

Huidige situatie:
Renault Megane eTech EV60/130 (2 jaar oud/ 46.000 km/pj / Lease auto en prive km)
VW Passat Variant 2.0 TDI (8 jaar oud / 30.000 km/pj / prive auto)

We gebruiken de Passat voor woon/werk verkeer van mijn vrouw (3x p/w 100km p/d)
Daarnaast gebruiken we deze voor ritten in de vakantie en weekend als de fietsen en fietskar mee moeten.

Plan:
Vandaag gekeken naar de Elroq, maar dan missen we toch wel een stuk ruimte in vergelijking met de VW.
De Enyaq past beter in dit plaatje.

De dealer heeft een Enyaq 60 (nieuwe type) staan met de gewenste opties.
De auto heeft geen warmte pomp (diverse topics al door gelezen) maar kan wel sneller lader dan de Enyaq 85.

laadsnelheden.jpg

Ook als je de info op de EV database bekijkt zie je deze info.
EV60_EV80.jpg

In de berichten hierboven wordt gesproken over 3 uur achter elkaar rijden, dat halen we niet.
Meestal komt er al een bericht van de bijrijders stoel dat er een sanitaire stop nodig is.

In de nieuwe Enyaq kan je het voorverwarmen hardmatig starten.
voorverwarmen.jpg

Blijven eigenlijk 2 vragen over:

1) Werkt dit voorverwarmen ook zonder warmtepomp (de dealer kwam niet met een duidelijk antwoord)
2) wordt de accu automatisch voorverwarmd als er een lader is gekozen in de Skoda navigatie.

hemi24

Forumguru
Voorverwarmen werkt altijd, staat los van de optie warmtepomp.

Tweede vraag is niet echt relevant, als je al wat langer rijdt is de batterij toch al op een redelijke temperatuur.

Richard_Superb

Actief lid
We zijn vandaag bij de Skoda dealer geweest om te kijken naar een nieuwe Enyaq (particulier).
In de nieuwe Enyaq kan je het voorverwarmen hardmatig starten.
Blijven eigenlijk 2 vragen over:

1) Werkt dit voorverwarmen ook zonder warmtepomp (de dealer kwam niet met een duidelijk antwoord)
2) wordt de accu automatisch voorverwarmd als er een lader is gekozen in de Skoda navigatie.
Wat betreft voorverwarmen accu. Bij de oudere Enyaq niet, de nieuwere zoals de 85 wordt de accu inderdaad voorverwarmd als de nav een laadstop heeft ingepland. In de zomer niet relevant, in de winter heb ik wel gezien dat de accu werd voorverwarmd.
Voorverwarmen interieur kan bij iedere Enyaq zover ik weet.

Laatst bewerkt door een moderator:

Richard_Superb

Actief lid
In dit topic zie ik dat de prijs een van de belangrijkste drijfveren lijkt om te kiezen voor de ev of niet. Maar als prijs het belangrijkste was, dan had je ook geen Superb gereden.
Mijn reden om de Enyaq te kiezen was het rijden. De electrische aandrijflijn van de Enyaq is zoveel fijner dan die van de Superb. Als ik nu in een auto mee rijdt met brandstofmotor dan merk ik pas hoe terug in de tijd dat voelt.
En als je thuis kunt laden is dat ook heerlijk. Nooit meer in een stink benzine station benzine dampen opsnuiven. Het snelladen op vakantie heb ik niet als negatief ervaren, gewoon combineren met een rustpauze.
Onze 2e auto was een Kia Picanto, ondertussen ook verruild voor een 2e hands seat Mii electric. Ook heerlijk electrisch en krachtig ipv de rumoerige atmosferische 3 cilinder met geroer in de handbak.
Er is dus meer dan de prijs.

guidoscm

Senior Member
De video's van EV speicher geven antwoorden op veel vragen mbt de laad instellingen.
In de nieuwe Enyaq kan je handmatig voorverwarmen en doet hij dit tijdens geplande laatstops.

We gaan toch voor de Enyaq 85.
We hebben dan iets meer speling in de vakanties. Als we hem ooit inruilen krijgen we er hopelijk ook iets meer voor terug.

Laatst bewerkt door een moderator:

amukar

Lid
De Enyaq 85 is een zalige auto. Je zult er veel plezier aan beleven. Alleen al hoe hij er uit ziet: ik vind het een heel mooie auto. Proficiat met de keuze. :thumbsup:

VinceS

Nieuw lid
Mijn vrouw en ik zijn ook serieus aan het kijken naar een Enyaq 80 of 85 (momenteel hebben we een oudere Audi Q5, benzine). We willen graag dit jaar naar volledig elektrisch overstappen. We hebben er gisteren ook even mee gereden bij een Skoda dealer, en we zijn er zéér enthousiast over. Top auto, ook qua interieur. Ik zag hier eerder ook lease voorbij komen, en ik vraag me af en in hoeverre dat toch niet interessant is voor deze auto's. Het blijft vrij lastig door te rekenen allemaal, maar met de berichten die ik lees over de afschrijving van elektrische auto's, is private lease dan toch niet een serieuze afweging waard ? Als ik online kijk zit je ergens rond de €600/700,- per maand (zie bijv. hier). Maar als een nieuwe een auto zomaar de helft afschrijft, lijkt me dit toch alsnog een vrij goede deal? Hoe wegen jullie dit af, en wat geeft voor jullie uiteindelijk de doorslag om toch te kopen? :pieker:

ertromp

Forumguru
In de lease moet je allereerst kijken wat krijg je voor het maandbedrag en hoeveel km's per jaar mag je rijden? Stel je wil wat accessoires zoals een trekhaak en minimaal 10000 of 15000km per jaar rijden dan schiet dat maandbedrag fors omhoog.
In het maandbedrag lease zit ook afschrijving natuurlijk.
Bij eigen aanschaf zul je moeten kijken wat alle kosten per maand worden en wat je overhoud als je er 5 jaar in rijdt en dan inruilt. Als je er zeker weten 10 jaar in wilt blijven rijden dan zou koop interessant zijn maar voor 4 a 5 jaar kan lease zeker interessant zijn.

pkrijgsman

Senior Member
Wat @ertromp zegt, klopt helemaal. Zelf ook heel even gekeken naar Private Lease. Maar alleen al n andere kleur lak zorgt al voor verhoging...
Aan de andere kant, je hebt -behalve je stroomkosten, mrb en verzekering- geen kosten voor onderhoud. Een stukje ontzorgen, is je dat ook wat waard @VinceS ?
Hou er ook rekening mee dat aan het einde vd looptijd bij het inleveren vd auto er kritisch gekeken wordt naar schades etc. Die worden, zo ik begreep, alsnog in rekening gebracht. En ja, ook die kras op je dashboard omdat je een lange lat onhandig naar binnen schoof...

guidoscm

Senior Member
Aan de andere kant, je hebt -behalve je stroomkosten, mrb en verzekering- geen kosten voor onderhoud. Een stukje ontzorgen, is je dat ook wat waard

De kosten voor onderhoud heb je bij een koop Enyaq ook niet, aldus de website.

Kosten aan slijtage onderdelen heb je wel.

Ik weet niet of een lease Enyaq de MRB verhoogd als deze veranderd.

1000024224.jpg

pkrijgsman

Senior Member
Klopt idd, dat onderhoud erbij zit, maar een nieuwe kopen is ook een financiële aderlating. En omdat de vraag ging over Private Lease, beantwoordde ik hem als zodanig. Maar zeker een terechte en goede aanvulling!

Bovenaan Onderaan