Vraagje over VAG-Com.

Ronnie

Forumguru
Misschien weet Nomad een antwoord...
Ik heb in mijn Fab. een VW RNS-MCD DX Navi ingebouwd, alles werkt perfect, ook met 4 speakers) enkel de fader is niet geactiveerd.(toestel komt uit een T4 met allen voor speakers). Nu lees ik op diverse fora dat men dit via Vag-Com moet inschakelen met functie 56 (radio/navi; 2 of 4 passieve speakers) Mijn vraag is nu of de radio/navi over Can-bus moet lopen of dat een ISO aansluiting genoeg is.(apparaat is nu via ISO aangesloten.
Misschien weten jullie een antwoord??

Ik ben wel tegen gekomen op diverse fora dat men de interval van koplampsproeiers in kan stellen tussen 1 keer ruitsproeien en 10 keer.(standaard is 5 keer ingesteld). Dit als aanvulling op de discussie over koplampsproeiers en snel oprakende ruitensproeiervloeistof.
 

Octavia_II

Actief lid
Hoi Ronnie,

alleen ISO stekkers is NIET voldoende.
De diagnose van de VW RNS-MCD DX Navi gaat nl. via de CAN-Bus.

Vwb. het veranderen van de ruitensproeier interval (1 op 10 ipv. 1 op 5) helpt dit voor de vloeistofverbruik denk ik niet zoveel, want de eerste keer werken de koplampsproeiers toch altijd mee.....

Natuurlijk ben ik (en vele mede forum-ers) wel geïnteresseerd in concrete info, dus als je iets hebt horen we het graag !

Groet,

Charlie
 

Ted

Forumguru
Ik werk zelf met vag com echter mijn auto heeft geen koplampsproeiers, dus daar kan ik je niet over adviseren. Ofschoon je met vag com veel kan instellen! Als je in de buurt van alkmaar woont wil ik je best helpen!
 

Octavia_II

Actief lid
Ik werk zelf met vag com echter mijn auto heeft geen koplampsproeiers, dus daar kan ik je niet over adviseren. Ofschoon je met vag com veel kan instellen! Als je in de buurt van alkmaar woont wil ik je best helpen!

Ted, bedankt voor het aanbod, maar heb zelf VAG-Check (kan hetzelfde als VAG-Com, maar dan op m'n mobieltje !), dus was ik alleen op zoek naar de info of de teller aan te passen was van 5 naar 10 en hoe.

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
Aansluiting OBD2 kabel

Ik ben al een tijdje met mijn OBD2 kabel aan het stoeien om met VDS-pro mijn auto aan te passen, echter krijg ik via de serieele (printer) poort van mijn laptop geen verbinding. VDS-pro draait onder dos en kent dus geen USB poorten, zodoende heb ik een adapter (25 pins) naar 9 pins serieel gebruikt echter zonder reactie van de auto-interface.
Wat doe ik fout, of zijn er nog andere opties?
Vag-com 409-1(onder windows) draait trouwens ook niet, poorten getest (com 1 en com 3) poort gevonden maar geen reactie van interface......

Suggesties??
 

Octavia_II

Actief lid
Ik ben al een tijdje met mijn OBD2 kabel aan het stoeien om met VDS-pro mijn auto aan te passen, echter krijg ik via de serieele (printer) poort van mijn laptop geen verbinding. VDS-pro draait onder dos en kent dus geen USB poorten, zodoende heb ik een adapter (25 pins) naar 9 pins serieel gebruikt echter zonder reactie van de auto-interface.
Wat doe ik fout, of zijn er nog andere opties?
Vag-com 409-1(onder windows) draait trouwens ook niet, poorten getest (com 1 en com 3) poort gevonden maar geen reactie van interface......

Suggesties??

Hoi Ronnie,

overal op internet lees ik het volgende : Heb je een kabel met USB aansluiting ? Zo ja, vergeet VDS pro dan maar, het werkt alleen met een seriele kabel."
Je schrijft ook dat je gebruikt maakt van een 25 naar 9 seriele adapter (moet ik de mijne dan überhaupt nog meenemen naar de meeting?), maar dit heeft toch niets met USB te maken? (of maak je nog extra gebruik van een USB-serieel converter)
Een tip die ik op internet nog vond is dat je VDS-PRO niet automatisch de compoort en baudrate moet laten instellen, want hier kan de interface van "op slot gaan".
Heb ook gelezen dat er meerdere versie van VDS-Pro rond "zwerven" en ze allemaal niet even goed werken.

Ps. Als je me even een persoonlijke email adres mailt, dan stuur ik je wel mijn versie toe.

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
Nee, sinds gisteren heb ik een adapter en hoef je de jouwe niet meer mee te nemen( maar toch bedankt voor het aanbod).
Ik gebruik een serieele kabel ( geen USB).
Op een of andere manier communiceert het zaakje niet met elkaar.....
Charlie, je hebt een PM.
 

Octavia_II

Actief lid
Nee, sinds gisteren heb ik een adapter en hoef je de jouwe niet meer mee te nemen( maar toch bedankt voor het aanbod).
Ik gebruik een serieele kabel ( geen USB).
Op een of andere manier communiceert het zaakje niet met elkaar.....
Charlie, je hebt een PM.

Misschien een domme opmerking, maar heb je com 2 al eens geprobeerd?

Groet,

Charlie
 
En wat was nou de oorzaak dat hij het niet deed ? Doet hij het nu door die USB/serieel converter ? Is altijd wel handig om te weten. P.S> Heb je trouwens een kabel die CAN-BUS ondersteunt ?
 

Ronnie

Forumguru
Kennelijk was de kabel de oorzaak, na de bijbehorende software van de nieuwe kabel geinstaleerd te hebben op de laptop "ziet" VAG-com de interface. Hij ziet nu de USB als de (door mij) toegewezen com 4.
VDS-pro werkt eveneens (onder dos).

Heb ik nog een vraagje aan @OctaviaII: Als de K leiding (kamer 3, pin3) aan de ISO stekker is aangesloten, zou ik toch eigenlijk in de MCD moeten kunnen komen,
uit het bedradingsschema blijkt dat de K draad is gekoppeld aan CAN-bus achter het klokkenpaneel in het dashboard.
Ik kan n.l. nergens de rode CAN bus stekker vinden. Maandag wil ik het zaakje er weer uit halen, misschien zit hij nog ergens vastgeplakt. Ook al eens gezien dat ze hem zijdelings van de snelheidsmeter vastplakken....
Mijn Fabia was zonder radio, maar met voorbereiding, afgeleverd.
Er zat een Grundig radio in en die werkt zonder CAN bus.
 

Ronnie

Forumguru
Hoi Ronnie,

alleen ISO stekkers is NIET voldoende.
De diagnose van de VW RNS-MCD DX Navi gaat nl. via de CAN-Bus.

Tis gelukt! Vandaag Fader en CDInterface van de navi geactiveerd met VAG-com. (de K leiding op pin 3 ontbrak)
Toen ik echter een overall check deed begon bij contoller van ABS een zoemer 3 keer te gaan, lampje van de ABS knipperde, EPC knipperde, en de navi ging steeds aan en uit! Schrok me de pleuris! Laptop eraf gehaald, contact af, contact aan, starten, niks!!!!
Gelukkig bleek de accu te ver te zijn ontladen.........PFFFFFFFF!!
 

Octavia_II

Actief lid
Tis gelukt! Vandaag Fader en CDInterface van de navi geactiveerd met VAG-com. (de K leiding op pin 3 ontbrak)
Toen ik echter een overall check deed begon bij contoller van ABS een zoemer 3 keer te gaan, lampje van de ABS knipperde, EPC knipperde, en de navi ging steeds aan en uit! Schrok me de pleuris! Laptop eraf gehaald, contact af, contact aan, starten, niks!!!!
Gelukkig bleek de accu te ver te zijn ontladen.........PFFFFFFFF!!

Ai ai,

uitspraak "alleen ISO is niet voldoende" is waar :xyxthumbs:, de uitspraak diagnose gaat via CAN niet :biggthumpdown:.
Als ik diagnose met ABS opstart, dan knipperen de lampjes van ABS en ESP bij mij ook, echter de zoemer niet en radio gaat niet continue aan en uit :winkie:

Groet,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan