Vraagje over lane assist

MrEdge_

Forumguru
Mja, artikel is iets opgeklopt om kracht bij te zetten denk ik. Ik kan me vinden in raar stuurgedrag bij weefvakken etc, daar wil het wel eens gebeuren dat lane assist me een bepaalde kant op duwt. Maar gevaarlijk is het echt nooit geweest en "onduidelijk wanneer het aan staat" al helemaal niet.
Ik vind het zelfs een uitermate intuïtief geheel :)

B.Stuurder

Forumguru
En het systeem in een Tesla wil ik mijn leven ook nog niet aan toevertrouwen op dit moment. Lane assist is voorlopig voldoende.

Schep

Forumguru
En het systeem in een Tesla wil ik mijn leven ook nog niet aan toevertrouwen op dit moment.
Ik zou je willen aanraden eens een dag met AutoPilot te gaan rijden. Dat systeem wekt zoveel meer vertrouwen dan dat van onze Skoda's. Op het scherm is duidelijk te zien hoe de weg over een paar honderd meter gaat lopen, er wordt onderscheid tussen motoren, personenauto's en vrachtwagens gemaakt en de ingrepen zijn vele malen forser. In mijn MFD staan witte of gele lijnen en een Skoda Octavia, ongeacht wat er voor zit. Daarnaast heeft de radar moeite met motoren die ver rechts op de rijstrook rijden. Soms ziet ie ze, soms niet.

Mijn vader heeft een Tesla, en we ruilen regelmatig van auto. In de Tesla doe ik mijn trips door de spits met veel plezier en durf ik zonder enig probleem andere dingen te gaan doen op de rechte stukken met veel verkeer. Gewoon op de rechterstrook gaan rijden en aanhaken bij het stabielere verkeer (dat doe ik met de Superb ook meestal, overigens). Het grote voordeel van de Tesla is dat deze niet per se lijnen nodig heeft. Ik rij veel over de A1, en dat is momenteel een zooitje qua belijning. De Skoda heeft daar moeite mee, terwijl de Tesla daar zonder problemen tussendoor laveert.

Die nieuwe A1 is ook een drama voor de verkeersbordenherkenning, overigens. Die geeft elke keer een error, volgens mij door de vele rommel die er door de werkzaamheden om de weg heen staat.

Zodra je overigens iets harder rijdt dan het overige verkeer (zeg 20-30 km/h boven de maximumsnelheid) is AutoPilot niet ideaal meer. Maar dat geldt ook voor de lane assist en adaptive cruise control.

Schep

Forumguru
Totdat je een vrachtwagen tegenkomt die dezelfde kleur heeft als de achtergrond......
De situatie waarbij dat dodelijke ongeval zich heeft voorgedaan, een snelwegen met gelijkvloerse kruising hebben we in Nederland niet. Op provinciale wegen waar dit zich voor zou kunnen doen, gebruik ik het systeem ook niet zo.

Het dodelijke ongeval in China, waarbij de auto met autopilot bovenop een veegwagen is gereden die halverwege de strook reed, is opnieuw een situatie die zich in Nederland niet zal voordoen. Ons snelwegennet (let wel: snelwegennet) is uitstekend geschikt voor autonoom rijden.

Ik zal niemand meer proberen te overtuigen, maar ik ben er van overtuigd dat autonomie voor de snelwegkilometers op redelijke korte termijn de oplossing gaat zijn voor veel files op de snelweg.
Dat heeft niets te maken met het niet houden van autorijden, overigens, want onze Porsche 911 uitlaten doe ik ook met veel plezier. Het saaie snelwegtraject is daar echter ongeschikt voor.
@Schep, ben jij dit soms?
:D
Hoe geweldig zou het zijn, als je tijdens de rit naar kantoor de krant kunt lezen en een kopje koffie kunt drinken, en op de weg terug even een powernapje kunt doen?

B.Stuurder

Forumguru
Ik zal niemand meer proberen te overtuigen, maar ik ben er van overtuigd dat autonomie voor de snelwegkilometers op redelijke korte termijn de oplossing gaat zijn voor veel files op de snelweg.

Ik ben er wel van overtuigd, het is alleen hoe kort is die termijn waar jij over praat. Ik denk dat het nu onverantwoord is om te gaan liggen slapen op de snelweg tijdens de rit, maar wanneer de techniek nog wat meer volwassen is zal het uiteindelijk wel gaan.

De situaties waar ongelukken mee zijn gebeurd komen hier niet voor, maar wel andere situaties die wellicht risicovol zijn, maar oas onderkent worden na een ongeval. Net als bij de eerdere ongevallen is gebeurd dus.
Nu kun je niks leren zonder fouten te maken, maar ik vermijd graag zichtbare risico's.

Het lijkt me geweldig om achter in je auto te kunnen zitten en de krant te lezen, ik denk echter dat tegen die tijd de situatie nog anders zal zijn. Velen zullen geen eigen auto meer hebben, maar op verzoek (vrijwel onmiddellijk) een zelfsturende auto voor de deur kunnen sommeren wanneer nodig. Vervoer altijd beschikbaar tegen minimale kosten. Autorijden wordt dan entertainment voor op het circuit. En wij gaan dat nog meemaken verwacht ik.

Op zich lijkt het me wel wat. Maar dan wel graag een leuke weekendauto in de garage. Enne, sleurt die auto op afroep dan ook even mijn caravan naar verre oorden aub ;)

andrehj

Forumguru
Het dodelijke ongeval in China, waarbij de auto met autopilot bovenop een veegwagen is gereden die halverwege de strook reed, is opnieuw een situatie die zich in Nederland niet zal voordoen.
Hoe kom je daar nou bij?? :nono: Er komen geregeld pechgevallen voor op de meest linkerbaan, waarna mensen dan zoveel mogelijk links tegen de vangrail tot stilstand komen en niet meer over kunnen steken. Dan heb je precies dezelfde situatie als in China met dat veegwagentje!
Je moet gewoon zelf opletten en koekenbakkers zoals in de Tesla hierboven :banghead: mogen ze van mij per direct het rijbewijs afnemen.

Schep

Forumguru
Dan heb je precies dezelfde situatie als in China met dat veegwagentje!
Oneens, de situatie in China betrof een volledig lege snelweg zonder enige voorwaarschuwing.
Zelfs bij een acuut pechgeval is Rijkswaterstaat er in NL als de kippen bij om een rijstrook af te kruisen.

Mijn volgende auto mag nog een stap verder gaan qua hulpmiddelen dan de huidige, en ik hoop van harte dat we binnen 10 jaar autonoom over de snelweg kunnen rijden. Het verhelpt al die mafkezen die met 10 km/h onder de maximumsnelheid het verkeer ophouden en mensen die onnodig gaan remmen omdat ze schrikken van een zwaailicht op de rijbaan de andere kant op of mensen die vergeten gas te geven bij het omhoog rijden van een brug of een tunnel uit, waardoor de achterliggers moeten remmen en er dus weer file ontstaat.

Als iedereen zo goed zou opletten als jullie kennelijk allemaal doen was het vast niet nodig, maar gezien de vele files op de nieuwe A1 door mensen die moeten 'wennen', kopstaartjes (daar zie ik er elke week minimaal 2 van) of het hele fenomeen kijkersfiles is dat autonome rijden gewoon noodzakelijk voor een goede doorstroming.

Maar goed, ik zal er over ophouden, want veel met Skoda's lane assist heeft het allemaal niet te maken. Laten we het er op houden dat we flink van inzicht verschillen.

Antera

Donateur
Afschaffen dat autonoom rijden. Ik vind dat je zelf de touwtjes in handen moet hebben ook zeker zelf alles in de gaten moet houden. Al de "hulp"voorzieningen zijn niet voor niets hulp voorzieningen. Je mag er niet 100% op vertrouwen.

Lane assist ism acc is erg leuk maar zeer gevaarlijk. Wijkt er een lijntje af of gaat er ergens anders iets niet goed en jij bent je krantje aan het lezen dan ben jij niet op tijd om in te grijpen als de auto het niet doet om welke reden dan ook.

maar goed dit is mijn mening.

Schep

Forumguru
Sinds wanneer ben je verplicht om de maximum snelheid te rijden op de snelweg? Is dat omdat die mafkezen die te laat vertrekken te helpen om het milieu nog verder te verpesten met hun vaak dwaze rijstijl?
Prima statement, maar dat gaat volledig voorbij aan het punt. De doorstroming is gebaat bij eenzelfde snelheid op elke rijstrook. Dat kan inderdaad prima 10 km/h onder de maximumsnelheid zijn, maar wellicht is het handiger om die maximumsnelheid dan weer te verlagen.

De maximumsnelheid is momenteel de enige strohalm die mensen hebben. Daarom zie je ook dat in druk verkeer (A10 Zuid, A12 bij Woerden) dat er een dynamische limiet wordt ingesteld om de doorstroming te verbeteren bij een groter verkeersaanbod. Als iedereen zich exact aan de maximumsnelheid houdt, verhelpt dat flink wat filevorming.

Als iedereen exact 10 km/h onder de maximumsnelheid gaat rijden, heeft dat hetzelfde effect, maar, de maximumsnelheid is nou eenmaal de snelheid die de meerderheid wil rijden. "Ik mag zo hard, dus ik wil zo hard". Gaat iemand daar dan 10 km/h onder rijden, verstoort dat de doorstroming en leidt dat dus tot trechters, en bij voldoende (of, zo je wilt, te veel) verkeer zelfs files.
Het blijft de macht van de grote getallen. Als de meerderheid de behoefte heeft om de maximumsnelheid te rijden, en een minderheid 'verstoort' dat door een andere snelheid te rijden (en ja, ook harder is een verstoring) veroorzaakt dat opstoppingen of files.

Bij een beperkt verkeersaanbod komt het allemaal wel goed, dan wordt er geremd, en geeft men weer gas, maar bij veel verkeer zijn dit soort onregelmatigheden verantwoordelijk voor de opstoppingen, naast de verstoringen binnen het zicht van bestuurders (vogels, regen, zwaailichten, knipperende borden, reclameborden, etc.).

Schep

Forumguru
Als ik bovenstaand citaat zo lees (ik had 't best willen inkorten, maar kon niet kiezen;) )dan moeten alle vrachtwagens, bussen en auto's met aanhanger dus ook maar naar het secundiare wegennet??:nono:
Ik vind 'secundair wegennet' wel een karige naam voor de rechter rijstrook.

Wellicht dat deze zin verwarring veroorzaakte?
De doorstroming is gebaat bij eenzelfde snelheid op elke rijstrook.
Hiermee bedoel ik dat elke rijstrook zijn eigen, maar nog wel unieke snelheid heeft.

Voor vrachtwagens geldt in Nederland een inhaalverbod op drukke wegen en tijdstippen. In Duitsland geldt voor aanhangwagens datzelfde verbod.

Ik heb een sterk vermoeden dat de achterliggende gedachte is, dat een inhalende vrachtwagen met een lagere snelheid een verstoring van de doorstroming. ;)

En zelfs 11 km/h onder de maximumsnelheid levert een verstoring, aangezien de meeste vrachtwagens 89 km/h rijden, ook in de 100 km/h stukken.

Bovenaan Onderaan