vraagje over Climatronic Greenline

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wik

Lid
Hoi.
Wat mij opvalt::1884:

Ik gebruik NIET de Airco. Staat dus op UIT. Geen AC in het display.

Ik gebruik WEL de voorruitontwaseming, staat dus ikoontje in display.

Ik gebruik GEEN "auto" modus. geen AUTO ikoontje in display.

Wat mij nu opvalt is dat ik in de Fabia helemaal geen last heb van beslagen ruiten met vochtig weer?
Als ik de voorruitontwaseming UIT zet dan krijg ik wel last van beslagen ruiten.
Dat lijkt erop dat de AC WEL aan staat als de voorruitontwaseming actief is?

Weet iemand dit of dit het geval kan zijn?

Van mij mag die hele AC eruit, die gebruik ik toch nooit, maar is helaas geen optie.

Oja, temperatuur regeling gebruik ik wel, die werkt prima trouwens.

groet
Wik
 
Dit begrijp ik niet geheel. Je zegt "Van mij mag die hele AC eruit, die gebruik ik toch nooit...."
Waarom heb je dan climatronic genomen met een meerprijs van 290 euro??
Sterker nog, dit had je juist niet moeten doen.
Bij de climatronic wordt alles elektronisch geregeld. dus ook dat de AC aangaat (boven de 5 gr Celsius) bij voorruit-ontwaseming.
Bij de handgeregelde airco dus niet!!
 

jan49

Actief lid
Ja dat vindt ik ook slg49
WIK je kan ook de airo compressor uit laten zetten maar als het zomer is ben ik heel blij dat ik airco hebt

jan
 

Wik

Lid
Dank voor het meedenken.
Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag. :-)

Ik heb Climatronic genomen omdat ie dan automatiek de TEMP aanhoud.
Maar als ik de "AC" en "AUTO" op UIT heb staan, verwacht ik ook dat het UIT staat.

Vandaar deze vraag even.

Wik
 
@Wik >>> je zegt "Maar als ik de "AC" en "AUTO" op UIT heb staan, verwacht ik ook dat het UIT staat."

Precies alles staat uit uit! Uitgezonderd echter de voorruitontwaseming.
Ik denk dat Skoda hier bewust voor gekozen heeft.
Je stapt in de auto met een beslagen voorruit aan de binnenzijde.
Wat de meeste automobilisten doen (en ook willen) is motor starten en direct de knop "voorruitontwaseming" indrukken.
Sneller en gemakkelijker kan het volgens mij niet.
 

Wik

Lid
Toch snap ik het niet.
Je kunt het UIT zetten, maar het staat dan niet UIT?

Dat Skoda kiest om als je de ontwaseming aanzet OOK de AC aan te zetten, okee, dat snap ik,
maar zet dan ook in het display "AC" lampje aan!.
Dat voorkomt alle verwarring.

Dat is het kromme, ik wil soms die AC helemaal niet aanhebben.
En dat kan niet dus.


Precies alles staat uit uit! Uitgezonderd echter de voorruitontwaseming.
Ik denk dat Skoda hier bewust voor gekozen heeft.
 

emdeegee

Nieuw lid
Toch snap ik het niet.
Je kunt het UIT zetten, maar het staat dan niet UIT?

Dat Skoda kiest om als je de ontwaseming aanzet OOK de AC aan te zetten, okee, dat snap ik,
maar zet dan ook in het display "AC" lampje aan!.
QUOTE]

Als ik de AC uit heb staan en ik zet de ontwaseming aan, dan gaat de AC inderdaad aan , maar de aanduiding AC in het display gaat ook aan !!!
Niets aan de hand dus :-)
 

hemi24

Forumguru
Voorruitontwaseming gaat nu eenmaal het beste als je vocht aan de ruimte onttrekt, daarom word de airco bijgeschakeld...

Ik zou de stand "AUTO" ook gewoon aanzetten, geeft een beter verdeling van de luchtstroom door de auto en dus ook een veel constantere temperatuur in de wagen...

Maar waarom die afkeer tegen het inschakelen van de airco?!?
 

PC-fre@k

Banned
Dat lijkt mij een verkeerde besparing, had dan geen climatronic genomen en laat je compressor eruit slopen.. scheelt ook wat druppels. Ik heb juist de climatronic genomen omdat ik geen gedoe wil met aan/uit zetten van knopjes. Voorheen had ik een auto waar ik gewoon moest wachten (5 min of langer!) of moest poetsen om mijn ruit droog te krijgen (met van die goedjes om beslagen ruiten te voorkomen). Nou voor geen goud! Laat mij dan maar altijd airco gebruiken waar nodig, wat een verademing... daar heb ik desnoods een volle tank per jaar voor over!

En wat eigenlijk iedereen al zegt, jij kiest er zelf voor dat het aan gaat. Dat is simpelweg zoals het werkt. Je kan dus wel gewoon kiezen of het aan gaat alleen zijn hier dus 2 knopjes voor en kan je de airco niet los extra uitschakelen als dit bij één van die knopjes inbegrepen is.
 

Wik

Lid
Hoi.
Dank allemaal voor de reacties.
Ik wil gewoon de keus hebben om te kiezen voor een AC of niet.
Zelfde voor ABS enzo en airbags.
Dus die keuze heeft niet zo veel met AC te maken, maar met de keuze vrijheid.
En in dit geval scheelt dat gewoon geld.
En dat is niet alleen een volle extra tank, maar ook extra gewicht, extra ruimte, extra onderhoud. etc etc.
En dat zelfde geld voor een climatronic.
Als je de KEUZE hebt om dingen aan of uit te zetten, moet je niet ook daar weer dingen inbouwen die dat onmogelijk maken.
Ik word soms een beetje gek van al dat meedenken tegenwoordig, ik kan zelf ook nog steeds goed denken.
En vroeger moest ik idd de voorruitontwaseming wat harder laten blazen, en dat werkte ook goed. :-)

Groet
Wik
 

hemi24

Forumguru
:ot: Speciaal voor Wik:
amish2.jpg

Dus voor zover begrijp heb jij de enige Fabia met een aan-uitschakelaar voor de ABS en de airbag?!?

Of krijg jij bij een botsing een melding in je maxidot: "Do you wish to deploy your airbag?" ;)
 

PC-fre@k

Banned
Haha, volgens mij ligt het keuze moment wat laat. Jij hebt gekozen een Auto te kopen, een Skoda, een Fabia, een Greenline. Daar nam je verschillende opties op, waarbij bepaalde functies, comfort en instellingen komen kijken. Je had toen de keuze, wel of niet, aan of uit. Ik neem aan dat je snapt dat sommige dingen achteraf niet meer zomaar te wijzigen zijn, keuzes die jij gemaakt hebt.

Ligt het dan aan mij, of heb je alle vrijheid gehad om je keuzes te kunnen maken?
En, zoals al uitgelegd heb je dus de keuze voor AC of niet, alleen zit die onder 2 knopjes (heb jij gekozen!), je weet nu welke knopjes dus gewoon niet meer aankomen! (ik hoor een keuze) :D

Er zijn volgens mij zat voorbeelden van dingen om ons heen waarbij we eenmalig de keuze tot we het vervangen en opnieuw kunnen kiezen.

Ik ben benieuwd hoe je dat met je koelkast doet, wil jij het lampje aan? of uit?
Als jij een normale wandklok klok koopt, heb je dan achteraf de keuze of deze rechts of linksom draait? met of zonder tik? hoe snel hij loopt?
Soms als de zon links op de auto staat wil ik mn stuur even rechts...

Sorry hoor, ik snap wat je probeert te zeggen maar kan er niet helemaal bij (misschien inderdaad geen auto kopen! - en beter dan maar niet door een paard of ezel laten trekken, ook die hebben een eigen wil), Whaha :tongue:

Overigens lijkt het me dat je antwoord hebt op je vraag, misschien maar een slotje doen (make my day :tongue:)
 

FredV

Banned
Heb cilmatronic en net nog even voor de zekerheid gecheckt:
AC is in alle gevallen uit te schakelen, dus zowel in de stand auto, stand max (voorruitontwaseming) en keuze uitwasemingopeingen.
 
Kun je hier even wat meer uitleg geven FredV?

Ik was nl in de veronderstelling, gezien alle posts hierover, dat indien je kiest voor voorruitontwaseming, altijd de airco bijgeschakeld wordt. Dat lijkt mij ook een logische keuze.
Uit jouw woorden maak ik nu op, dat bij de voorruitontwaseming gekozen kan worden voor "met" en "zonder" airco.
Wellicht kun je dit even toelichten.
 

FredV

Banned
Als je de knop MAX indrukt, dan gaat de ventilator voluit draaien en gaat het lampje AC ook branden.
Als je dan op AC drukt, gaat het AC lampje uit, maar blijft de ventilator op max draaien.
Dus ja, de airco wordt bijgeschakeld, maar die kun je dus ook gelijk uitzetten.
 
De uitleg van FredV klopt, weet zo even niet uit mijn hoofd welke, maar er is volgens mij nog ergens een stand waarbij de AC ingeschakeld wordt, zodra je de AC uitschakeld blijf je gewoon in de betreffende stand, maar dan zonder AC. Mogelijkheden ten over....
 

emdeegee

Nieuw lid
Hoi.
Ik word soms een beetje gek van al dat meedenken tegenwoordig, ik kan zelf ook nog steeds goed denken.
En vroeger moest ik idd de voorruitontwaseming wat harder laten blazen, en dat werkte ook goed. :-)

Groet
Wik


Snap niet dat je überhaupt climatronic als optie genomen hebt als je zo goed alles handmatig kan regelen.
Climatronic is juist bedacht om een zo gunstig mogelijk binnenklimaat in je auto te hebben, zonder dat je er zelf over hoeft na te denken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan