vraag over banden en reparatie mogelijkheden

Goedemiddag,

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een Skoda Enyaq IV60 58kwh 132kw en 180 pk. Op dit moment staat er zo'n 46500 km op de teller. Zelf rijdt ik tussen de 7000 en 8000 kilometer per jaar.

Vandaag zag ik een schroef zitten in de band. De band genaamd Pirelli SCORPION + 235/45R21 101T EXTRALOAD heeft een zogenaamde seal technologie. Die seal technologie zorgt ervoor dat als je de schroef eruit trekt, de band het gat automatisch dicht. Dus ik heb de schroef eruit getrokken. Nu wilde ik twee nieuwe banden bestellen omdat ze op internet aanraden er toch niet lang meer door te rijden en het profiel rond de 4,0 mm is. Ik dacht dan kan ik er gelijk weer een tijd tegen.
Nu zag ik (je gelooft het niet) dat er in de voorband ook een schroef of spijker heeft gezeten...

Nu baal ik ontzettend, want de koop was al een flinke uitgave. Banden vallen helaas niet onder de garantie lees ik op internet.

Mijn vriendin zegt: "Een goede reden om direct all season banden te kopen, dat wilde je in eerste instantie toch al op je auto. En dan gelijk alle 4!"

Wat zouden jullie doen? De auto heeft (nog) geen bandenafdichtset of een reserve wiel.

Welke banden hebben jullie bijvoorbeeld waar je zeer tevreden mee bent? En als ik kies voor all season banden, welke zijn dan geschikt met bijvoorbeeld weer die sealtechnologie? Of zijn er andere opties zonder die techniek en dan een bandenafdichtset in de auto leggen bijvoorbeeld?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten Robin
 

Canon-Eye

Forumguru
Je vriendin heeft m.i. groot gelijk. Zeker bij zo'n beperkte jaarkilometrage stijgen de voordelen van allseasonsbanden verre uit boven de (wat mij betreft: in NL-omstandigheden vooral vermeende) nadelen ervan.
Neem een A-merk allseasons en vervang ze nu alle vier. Als twee daarvan over een jaar of wat onder de 4mm profiel komen is dat voor de periode maart t/m november nog steeds ruimschoots voldoende - mocht het in de winter dreigen te gaan sneeuwen dan vervang je die 2.

Voor wat het waard is: ik heb al op mijn vorige auto de zomer/winterwissel afgeschaft en rij sindsdien op CrossClimates, tot mijn volle tevredenheid. Bij nat weer - wat we in onze contreien toch véél meer hebben dan echt winterse omstandigheden - rijdt het als op rails.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb onder de ID.3 ook allseasons (zelf-sealend).
Vóór nog de originele Conti’s; achter zijn Bridgestone gemonteerd.

Weet niet welke ik eigenlijk liever heb…
Beide niet verkeerd, al hebben de Bridgestones wel wat meer afrolgeluid volgens mij.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik ben het eens met Canon-Eye; bij dit jaarkilometrage zou ik ook een mooi setje A-merk all-season rubber laten monteren.
En toen ging ik eens even het aanbod bekijken in de opgegeven maat en dan valt het aanbod wel wat tegen, op verschillende sites gezocht maar ik heb enkel banden van GoodYear en Vredestein kunnen vinden;
Schermafbeelding 2023-09-03 065426.png

Nou is dat natuurlijk geen probleem, GoodYear en Vredestein maken beide prima banden. Wil je perse weer sealtechnologie dan is er maar 1 keus; GoodYear.

Ik heb zelf ook GoodYear Vector 4 Seasons Gen-3 op mijn auto en op m'n vorige auto had ik Gen-2, mijn ervaringen zijn prima met deze banden echter moet ik daar wel bij vermelden dat ik een veel kleinere auto rijd met een kleinere bandenmaat (Citigo).
Ik was wel een beetje sceptisch over die sealtechnologie, want wat als je lek rijd en de seal om een of andere reden toch niet optimaal werkt .. kun je de band dan alsnog weggooien omdat de binnenkant vol kleefzooi zich waardoor je ze niet kunt repareren?
Maar gelukkig schijn je ze wel gewoon te kunnen repareren; https://www.rematiptop.com/assets/t...A-TIP-TOP-Self-Sealing-Tires-Repair-Guide.pdf

In zou in dit geval voor de GoodYear met SealTech gaan, het geeft bij een klein gaatje toch het voordeel dat je je reis kunt vervolgen en je zit niet te klootviolen met zo'n bandendichtsetje wat er sowieso voor zorgt dat je de band kunt weggooien.
 

SuperBeeb

Forumguru
Kan je er niet gewoon een plug in laten schieten? Heb ik ook gedaan (geen sealtech banden), maar werkt prima, ook op hoge snelheid. Kost een paar tientjes, minder dan een setje banden.
 

EdK

Forumguru
Sealtechbanden......... tsja leuk.
Maar werken dus bv als er een schroef in zit ??
Maar goed als ik normale band heb en er zit een schroef in dan loopt hij misschien langzaam leeg maar zo langzaam dat als ik de lekkage heb geconstateerd ik makkelijk naar een bandenboer kan om deze te laten plakken of er een plug in te laten schieten.
Heb ik een wat groter gat dan zal dat bij een sealtech band ook resulteren tot gewoon leeglopen lijkt me.
Vermoed dat hij een gat van een cm ook niet meer dicht.....??

Dus tsja leuk bedacht maar de kosten wegen in mijn ogen dan niet meer op tegen het gemak...
Maar goed ik heb toch een volwaardig reserve wiel in den kofferbak.....
 
.....Nou is dat natuurlijk geen probleem, GoodYear en Vredestein maken beide prima banden. Wil je perse weer sealtechnologie dan is er maar 1 keus; GoodYear.
.....
Ik was wel een beetje sceptisch over die sealtechnologie, want wat als je lek rijd en de seal om een of andere reden toch niet optimaal werkt .. kun je de band dan alsnog weggooien omdat de binnenkant vol kleefzooi zich waardoor je ze niet kunt repareren?
Maar gelukkig schijn je ze wel gewoon te kunnen repareren; https://www.rematiptop.com/assets/t...A-TIP-TOP-Self-Sealing-Tires-Repair-Guide.pdf

In zou in dit geval voor de GoodYear met SealTech gaan, het geeft bij een klein gaatje toch het voordeel dat je je reis kunt vervolgen en je zit niet te klootviolen met zo'n bandendichtsetje wat er sowieso voor zorgt dat je de band kunt weggooien.
dank voor je reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Scherm­afbeelding 2023-09-03 om 13.37.16.png

bij de bandenzaak bij ons in de buurt vind ik bijvoorbeeld deze banden. Weet iemand of zulke banden altijd geschikt zijn voor elektrische auto's? Wanneer ik banden zoek d.m.v. mijn kenteken kom ik wel bij deze banden uit. Scherm­afbeelding 2023-09-03 om 13.39.38.png

deze zijn XL (extra load)
Scherm­afbeelding 2023-09-03 om 13.42.10.png
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Vergelijk de codering met de af fabriek gemonteerde banden. 101 is de loadindex 101=825kg (per band). Verder snelheid T=190km/h. De maat moet natuurlijk overeenkomen. De rolweerstand zal wat hoger zijn (energy label C). Komt volgens mij overeen met wat er nu op zit.
 

hemi24

Forumguru
Voor de ID.3 was er een terugroepactie voor de af-fabriek gemonteerde Good-Year’s.
Konden de krachten van de EV’s niet aan en werden inwendig verwrongen.
Zal wel opgelost zijn, maar het deed mijn beeld wat ik had van G-Y weinig goeds…
 

Sneeuwwitje

Senior Member
@hemi24, hadden die dan misschien een te lage loadindex, of gewoon een fout van G-Y Gewicht van een ev is natuurlijk hoog, als je dan hard in de remmen gaat komen er wel wat krachten vrij.
 

hemi24

Forumguru
Was een terugroepactie, dus zal ongetwijfeld een serie met een fabricagefouten geweest zijn.
Los daarvan, staat G-Y nooit op mijn wensenlijstje als het gaat om nieuwe banden…
 

EdK

Forumguru
Zag nu een foto van de profile voorbij gaan.
Zou lekker een lokale bandenboer opzoeken en daar een prijs opvragen.
Moet je wel het merk en de maten weten uiteraard en dan dus een mail sturen met een aanvraag voor een prijs all in !
Dus met balanceren en monteren ...
Ikzelf ben dan nog steeds bij de lokale bandenman het goedkoopst uit. Kan een Kwikpit/profile of euromaster zelfs met zijn aanbiedingen vaak niet tegenop !!
 

Canon-Eye

Forumguru
En naar mijn ervaring staat zo'n lokale bandenman ook sneller voor je klaar als de nood een keer aan de man mocht zijn: band kapot, maar moet morgenvroeg op vakantie bv.
 

ETIV

Nieuw lid
Zijn er al rijder van een 60 (Sportline) met ervaring van montage van All Season banden?
Ik heb nu Hankook Ventus S1EVO3 235/50R20
M.b.t.
- Welk merk Type
- Geluid
- Actieradius
- ?
 
Bovenaan Onderaan