Vraag over audio en carkit in Octavia 2 (Stream)

Berndv

Nieuw lid
Beste forumleden,

Allereerst zal ik mij eens kort voorstellen. Ik ben Bernd, woonachtig in Drenthe en sinds vorige week eigenaar van een Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance uit januari 2006. Dit is de versie met de stream (dus zonder MP3) audio.

Nu zou ik graag een Parrot CK3100 willen (laten) installeren in de auto en zou ik graag wat meer audio-opties hebben. Na al wat uitzoekwerk gedaan te hebben zie ik de volgende opties:

- Het installeren van een CD-wisselaar. Dit is een optie, maar lijkt me enigszins achterhaald.

- De aux-in jack gebruiken en een ipod aansluiten op een 3,5mm jack die zelf aangebracht moet worden in het interieur;

- Het gebruiken van een soort optische cd-wisselaar (met SD-card slot en USB waarop je dan 6 cd's kunt zetten, te koop op marktplaats).

- Het gebruiken van de Dension Ice Link om je Ipod aan te kunnen sluiten.

Nu vraag ik mij af welke optie het beste is. Wat werkt nu echt en is het in alle gevallen mogelijk om ook de carkit aan te sluiten of heeft die de aux-in ook nodig? Ik ben vooral op zoek naar gebruikerservaringen.

Ik hoop snel van jullie te horen.

Groeten,

Bernd
 

Rallye

Forumguru
Je kunt ook via sommige carkits audio streamen. Mijn Bury bijvoorbeeld kan dat ook, op het scherm van de carkit zie je dan de info over het nummer dat wordt afgespeeld. Dan moet er wel nog apart een kabel naar de AUX, die in mijn geval in de armsteun zit.

Dat SD-kaart apparaat waar je het over hebt kan overigens meer dan zes CD's bevatten. Het apparaat doet alsof hij een CD-wisselaar is en daarom kunnen er maar zes mappen de SD-kaart. In elke map kunnen dan meestal 99 nummers. Je ziet geen info over die nummers (dat had je met een echte CD-wisselaar ook niet).
 

Wilko

Senior Member
Welkom hier. Ik heb vrijwel exact de situatie die jij ook hebt, alleen was bij mij de parrot al aangesloten toen ik de auto kocht.
Ik heb een MDI op ebay aangeschaft waar theoretisch een USB-drive of een SD-kaartje met 6 mappen met MP3's op kunnen worden aangesloten. In de praktijk doen echter maar vijf van de zes mappen het (geen idee waarom) en is de geluidskwaliteit matig (gekraak bij bepaalde hoge tonen, en geruis bij een hoger volume).
 

Berndv

Nieuw lid
Welkom hier. Ik heb vrijwel exact de situatie die jij ook hebt, alleen was bij mij de parrot al aangesloten toen ik de auto kocht.
Ik heb een MDI op ebay aangeschaft waar theoretisch een USB-drive of een SD-kaartje met 6 mappen met MP3's op kunnen worden aangesloten. In de praktijk doen echter maar vijf van de zes mappen het (geen idee waarom) en is de geluidskwaliteit matig (gekraak bij bepaalde hoge tonen, en geruis bij een hoger volume).

Dat is dus net waar ik bang voor ben. Ik heb een enorme hekel aan geruis en gekraak. Als ik op internet wat rondzoek, lijkt de Dension Gateway Lite een mooie optie met een keurige prijs. Heeft iemand hier ervaring mee? Goede ervaringen met andere systemen zijn natuurlijk ook welkom.
 
Hoi Bernd,

ik weet niet of je van plan was om de Parrot CK3100 te kopen of dat je deze reeds hebt gekocht?
ik heb zelf de Parrot MKI9200 in mijn octavia laten installeren. Daar kun je alles mee: er zit een aux aansluiting, een ipod/iphone aansluiting, usb aansluiting en een sd aansluiting aan. Ook kun je als je een iphone hebt, je muziek via bluetooth streamen naar je radio. Ik ben erg tevreden met het dingetje, ook over het geluid. Via marktplaats is er genoeg aanbod voor een leuke prijs. Ik heb er toen 125 euro voor betaald en 50 euro inbouwkosten ergens; alles mooi weggewerkt.

Gr René
 

Berndv

Nieuw lid
Hoi Bernd,

ik weet niet of je van plan was om de Parrot CK3100 te kopen of dat je deze reeds hebt gekocht?
ik heb zelf de Parrot MKI9200 in mijn octavia laten installeren. Daar kun je alles mee: er zit een aux aansluiting, een ipod/iphone aansluiting, usb aansluiting en een sd aansluiting aan. Ook kun je als je een iphone hebt, je muziek via bluetooth streamen naar je radio. Ik ben erg tevreden met het dingetje, ook over het geluid. Via marktplaats is er genoeg aanbod voor een leuke prijs. Ik heb er toen 125 euro voor betaald en 50 euro inbouwkosten ergens; alles mooi weggewerkt.

Gr René

bedankt voor de tip. Dit lijkt me een erg mooie optie. Heb jij toevallig ook een Octavia met stream-audio? En ben je tevreden over de geluidskwaliteit? Kun je deze parrot ook bedienen met de knoppen van de stream?


ik hoor graag van je.
 
Hoi bernd,

zoals rallye al heeft gezegd; de parrot heeft z'n eigen scherm waarop de track en informatie op zichtbaar zijn. Helaas dus niet over de nexus (denk dat je die hebt?). Ik vind het zelf geen probleem dat ie niet streamt naar de nexus. En de geluidskwaliteit is natuurlijk heel persoonlijk. Voor mij voldoet ie prima! Ik zou bijna zeggen kom eens luisteren, jij woont in Drenthe en ik in Groningen :). Maar helaas zit ik voor een half jaar in het buitenland en staat mijn skoda achter slot en grendel :(. Als je in juni er nog niet uit bent dan ben je van harte welkom om te komen luisteren, dan ben ik weer terug :)

Gr René
 

Berndv

Nieuw lid
Hoi bernd,

zoals rallye al heeft gezegd; de parrot heeft z'n eigen scherm waarop de track en informatie op zichtbaar zijn. Helaas dus niet over de nexus (denk dat je die hebt?). Ik vind het zelf geen probleem dat ie niet streamt naar de nexus. En de geluidskwaliteit is natuurlijk heel persoonlijk. Voor mij voldoet ie prima! Ik zou bijna zeggen kom eens luisteren, jij woont in Drenthe en ik in Groningen :). Maar helaas zit ik voor een half jaar in het buitenland en staat mijn skoda achter slot en grendel :(. Als je in juni er nog niet uit bent dan ben je van harte welkom om te komen luisteren, dan ben ik weer terug :)

Gr René

Bedankt voor de reactie. Dit lijkt mij een supergoede optie. Ik vraag mij nog wel af of deze set compatible is met mijn auto. Ik lees namelijk hier op het forum dat de Octavia's die voor week 22 van het jaar 2006 zijn gemaakt geen aux-input hebben (alleen software?). Moet de Parrot niet op de aux worden aangesloten?

Ik hoor het graag.
 

Rallye

Forumguru
Oeps. Ik had inderdaad niet gezien dat je een Stream zonder Aux hebt. Ik had je opmerkingen over d Aux geïnterpreteerd alsof jij die mogelijkheid ook echt zou hebben. Bij een Stream zonder mp3 zit er echter hardwarematig geen Aux. Dat maakt het dus moeilijk. Staan er geen mp3-Streams op Marktplaats?
 
Bedankt voor de reactie. Dit lijkt mij een supergoede optie. Ik vraag mij nog wel af of deze set compatible is met mijn auto. Ik lees namelijk hier op het forum dat de Octavia's die voor week 22 van het jaar 2006 zijn gemaakt geen aux-input hebben (alleen software?). Moet de Parrot niet op de aux worden aangesloten?

Ik hoor het graag.

God daar vraag je me wat.... Ik heb geen idee of de parrot op de aux moet worden aangesloten. Het lijkt me niet aangezien de parrot in alle auto's kan worden ingebouwd. Ik had 'm eerst in mijn Seat Ibiza van 2001; Werkte ook prima. Ik denk dat het dus niet uit maakt. Misschien dat de kenners onder ons dit kunnen bevestigen? Ben zelf namelijk niet zo technisch.
 

Cyrus

Actief lid
Voor een Parrot heb je een speciale tussenkabel nodig, zodat die de speakers kan muten en zelf het geluid naar de speakers kan sturen. Is allemaal plug&play, afgezien van het aanleggen van een geschakelde +12V. Want die is niet standaard voor handen. Kwestie van een CANBUS interface of aftakken van het instrumentenpaneel.
 

Rallye

Forumguru
@Cyrus: als ik het goed begrepen heb, gaat het geluid dan rechtstreeks van de Parrot alleen naar de frontspeakers, en gebruik je dus de rest van de speakers niet als je mp3's speelt. Of heb ik het mis?
 

Cyrus

Actief lid
De Parrot tussenkabel sluit alles 1-op-1 aan en voegt de signalen tussen die de Parrot nodig heeft c.q. verzorgt. Volgens de site van Parrot spelen de MKi9000, 9100 en 9200 het geluid af over alle speakers van de auto.
 

Berndv

Nieuw lid
De Parrot tussenkabel sluit alles 1-op-1 aan en voegt de signalen tussen die de Parrot nodig heeft c.q. verzorgt. Volgens de site van Parrot spelen de MKi9000, 9100 en 9200 het geluid af over alle speakers van de auto.

Betekent dit dat het zou moeten werken? En levert Parrot de tussenkabel gewoon mee of moet die apart aangeschaft worden?
 

Berndv

Nieuw lid
Ik heb het antwoord inmiddels gevonden in een ander topic (http://www.skodaforum.nl/board/f30/audio-carkit-octavia-2005-a-14419-5.html). Ik denk dat ik maar gewoon voor de Parrot ga. Lijkt mij een gemakkelijke optie. Bedankt voor alle info!

Toch nog een aantal vragen over deze kwestie. Ik ben er eigenlijk wel uit dat ik voor de Parrot MKI9200 wil gaan, waarbij ik het scherm graag onder het klepje boven de radio weg wil werken en de USB- en Ipodstekkers in de asbak. Is dit eenvoudig zelf in te bouwen als je handig bent? Een aantal vrienden van mij zijn handig en hebben wel ervaring met het leggen van kabels door auto's en dergelijke.

Reden waarom ik dit vraag. Ik heb hier in het noorden wat bedrijven gezocht die de Parrot in kunnen bouwen, maar je bent dan snel zo'n 100 euro kwijt voor de inbouw. Dat vind ik vrij veel, te meer omdat mijn vrouw ook nog een parrot in haar auto wil (een CK3100). Dit zou bij elkaar dan zo'n 200 euro gaan kosten puur aan inbouwkosten.

Verder nog één vraag over de Parrot zelf. Stel dat ik de wordt gebeld op het moment dat ik naar de radio luister (dus gewoon via de stream), wordt het radiosignaal dan ook gemute?

Ik hoor het graag.
 
Toch nog een aantal vragen over deze kwestie. Ik ben er eigenlijk wel uit dat ik voor de Parrot MKI9200 wil gaan, waarbij ik het scherm graag onder het klepje boven de radio weg wil werken en de USB- en Ipodstekkers in de asbak. Is dit eenvoudig zelf in te bouwen als je handig bent? Een aantal vrienden van mij zijn handig en hebben wel ervaring met het leggen van kabels door auto's en dergelijke.

Reden waarom ik dit vraag. Ik heb hier in het noorden wat bedrijven gezocht die de Parrot in kunnen bouwen, maar je bent dan snel zo'n 100 euro kwijt voor de inbouw. Dat vind ik vrij veel, te meer omdat mijn vrouw ook nog een parrot in haar auto wil (een CK3100). Dit zou bij elkaar dan zo'n 200 euro gaan kosten puur aan inbouwkosten.

Verder nog één vraag over de Parrot zelf. Stel dat ik de wordt gebeld op het moment dat ik naar de radio luister (dus gewoon via de stream), wordt het radiosignaal dan ook gemute?

Ik hoor het graag.

Ik heb 'm laten inbouwen bij een eenmansbedrijfje in Beerta (naast Winschoten). Hier kostte het wit 75,= maar ik heb gezegd dat mijn budget ongeveer 50,= was. Hij heeft dit toen zwart voor me ingebouwd voor 50,=. Ik kan je details PM'en als je belangstelling hebt?

Inbouwen kan inderdaad ook wel zelf, als je een beetje handig bent. Voor een houvast heb ik deze link gevonden: http://www.skodaforum.nl/board/f30/parrot-ck3000-inbouw-octavia-2-a-2371.html Misschien dat je nu een leidraad hebt. Het is voor de CK3000, maar het principe blijft hetzelfde.

Uiteraard mute de Parrot vanzelf! Een stem vertelt je wie er belt en je kan het voicecommand "ja" of "nee" geven om op te nemen. ook hoor je een ringtone over de speakers wanneer je gebeld wordt.

Het is echt een leuk apparaatje waar ik veel plezier aan beleef. Ik ben niet echt zo precies voor wat betreft het wegwerken van de ipod kabels en zo, dus bij mij is het schermpje niet echt weggewerkt en zijn de kabels zichbaar, maar wat jij in gedachten hebt is vast ook mogelijk. Dus zelf een beetje stoeien met handige vrienden is mogelijk of misschien voor 50,= en een stukje rijden de absolute zekerheid hebben dat alles professioneel wordt ingebouwd. De keuze is aan jou :).
 

Berndv

Nieuw lid
Ik heb 'm laten inbouwen bij een eenmansbedrijfje in Beerta (naast Winschoten). Hier kostte het wit 75,= maar ik heb gezegd dat mijn budget ongeveer 50,= was. Hij heeft dit toen zwart voor me ingebouwd voor 50,=. Ik kan je details PM'en als je belangstelling hebt?

Inbouwen kan inderdaad ook wel zelf, als je een beetje handig bent. Voor een houvast heb ik deze link gevonden: http://www.skodaforum.nl/board/f30/parrot-ck3000-inbouw-octavia-2-a-2371.html Misschien dat je nu een leidraad hebt. Het is voor de CK3000, maar het principe blijft hetzelfde.

Uiteraard mute de Parrot vanzelf! Een stem vertelt je wie er belt en je kan het voicecommand "ja" of "nee" geven om op te nemen. ook hoor je een ringtone over de speakers wanneer je gebeld wordt.

Het is echt een leuk apparaatje waar ik veel plezier aan beleef. Ik ben niet echt zo precies voor wat betreft het wegwerken van de ipod kabels en zo, dus bij mij is het schermpje niet echt weggewerkt en zijn de kabels zichbaar, maar wat jij in gedachten hebt is vast ook mogelijk. Dus zelf een beetje stoeien met handige vrienden is mogelijk of misschien voor 50,= en een stukje rijden de absolute zekerheid hebben dat alles professioneel wordt ingebouwd. De keuze is aan jou :).


Voor 50 euro wil ik het gedoe zelf niet hebben. Kun je mij de gegevens PM-en? En kun je mij toevallig ook laten weten welke onderdelen je naast de Parrot en de Iso2car nodig hebt?
 
Bovenaan Onderaan