Vroeger (voor de tijd van de ECU) zag je dergelijke kleine verschillen ook al bij de Vaggroep, en in die tijd was het volgens mij puur marketingtechnisch en was er in de praktijk geen verschil in vermogen tussen dezelfde motor in een VW of een Audi. Tegenwoordig met de ECU kun je dergelijke verschillen makkelijk maken via de software, al blijft de vraag of je dat ook merkt in de praktijk. Een mooi voorbeeld is de 1.0 in de Citigo/Up/Mii: die is er in 60 en 75 pk versie, met alleen verschil in de software. Als je verder kijkt zie je dat het extra vermogen in de 75 pk versie alleen boven de 4000 rpm zit, en daaronder gedragen beide motoren zich identiek. Dit is dus een verschil dat je in de praktijk alleen merkt als je ver doortrekt in de toeren, bij normaal gebruik en zelfs redelijk doortrekken is er geen verschil ondanks dat er op papier zo'n 25% meer vermogen is voor de 75 pk versie.
Verschillende versnellingsbak, is ook omdat meer versnellingen meer mogelijkheden geven om bijvoorbeeld een caravan te trekken, maar ook meer rust in de auto, omdat je bij hogere snelheid minder toeren maakt. En logischer wijze zal een auto met meer vermogen, naar verhouding vaker behoorlijk doorgereden worden op de snelweg. Voor een stadsauto/boodschappenwagentje maakt een versnelling minder weinig verschil.