Vraag over 1.0 tsi

Rosinfield

† In Memoriam
Bij deze motor zie ik afhankelijk van merk en type, nu eens 110 en dan weer 115 pk vermeld. Vraag me af in hoeverre het een reeel verschil betreft en waarin het hem dan zit
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat weet ik. En 140 pk kan ook uiteraard. Maar het verschil tussen 95 en 110/115 lijkt me reeel en dat gaat ook gepaard met bv een verschillend aantal versnellingen. Maar dat tussen 110 en 115 vind ik raar en ik vraag me dus af in hoeverre het reeel is
 

EdK

Forumguru
Je zal die 5 paarden te eten moeten geven.......wel dan kom je er wel achter....
Hebben we het nog niet over de ruimte die het in de stal inneemt.....:pardon:
 

Seigersbjorn

Senior Member
De enige verklaring waar ik op kom is dat er 5 pk meer is als je benzine98 tankt ipv 95. Other than that zal het waarschijnlijk de afstelling in de fabriek zijn gok ik
 

Cordoba

Forumguru
Vroeger (voor de tijd van de ECU) zag je dergelijke kleine verschillen ook al bij de Vaggroep, en in die tijd was het volgens mij puur marketingtechnisch en was er in de praktijk geen verschil in vermogen tussen dezelfde motor in een VW of een Audi. Tegenwoordig met de ECU kun je dergelijke verschillen makkelijk maken via de software, al blijft de vraag of je dat ook merkt in de praktijk. Een mooi voorbeeld is de 1.0 in de Citigo/Up/Mii: die is er in 60 en 75 pk versie, met alleen verschil in de software. Als je verder kijkt zie je dat het extra vermogen in de 75 pk versie alleen boven de 4000 rpm zit, en daaronder gedragen beide motoren zich identiek. Dit is dus een verschil dat je in de praktijk alleen merkt als je ver doortrekt in de toeren, bij normaal gebruik en zelfs redelijk doortrekken is er geen verschil ondanks dat er op papier zo'n 25% meer vermogen is voor de 75 pk versie.

Verschillende versnellingsbak, is ook omdat meer versnellingen meer mogelijkheden geven om bijvoorbeeld een caravan te trekken, maar ook meer rust in de auto, omdat je bij hogere snelheid minder toeren maakt. En logischer wijze zal een auto met meer vermogen, naar verhouding vaker behoorlijk doorgereden worden op de snelweg. Voor een stadsauto/boodschappenwagentje maakt een versnelling minder weinig verschil.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en dan is het ook nog zo dat er standaard praktisch altijd wat meer in zit. En dan is de vraag of het gemiddeld aantal pk's van zeg 100 115 pk versies ook 5 pk hoger ligt dan van 100 110 pk versies. Zou een aardig experiment zijn. Mijn voorspelling is een niet significant verschil
 
Bovenaan Onderaan