Vouwwagen en verlichting

Heb een octavia 2.0 FSI uit 2005 en onlangs een andere vouwwagen aangeschaft. De auto is voorzien van 13 polige Jaeger stekker/contactdoos en de vouwwagen van een
standaard 7 polige stekker. Als ik de vouwwagen er achter hang dan doen alle lichtfuncties het zowel op de auto als de vouwwagen. Echter het waarschuwingslampje (oranje) gaat wel branden op het display in de auto, zijnde een indicatie dat er iets mis zou zijn met de verlichting op de auto of vouwwagen. Dat is dus niet het geval.
Nu vroeg ik me af of het gaat helpen om de 7-polige stekker van de vouwwagen te vervangen door een 13-polige Jaeger. Denken jullie dat dit soelaas zou kunnen bieden of kan ik me de moeite besparen?

Wijnand850

Forumguru
Ik heb een O2 Combi van 2005 met een 13 polige Jaeger aansluiting, met een vrijwel nieuwe vouwwagen waar ik bij aflevering een 13 polige Jaeger stekker op heb laten zetten (zat standaard een Multicon West op). Dat werkt probleemloos. Maar: onze aanhanger heeft een 7 polige stekker en die werkt met een verloopstekker (bajonet) ook zonder problemen (geen meldingen op het dashboard, behalve als er een lamp stuk is, of de stekker slecht contact maakt). Als bij jouw auto de trekhaak goed is aangemeld op het canbussysteem zou er dus geen probleem mogen zijn. Een aanwijzing daarvoor is dat de parkeersensoren uitschakelen als je de vouwwagen op de auto aansluit. Ik zou daarom eerst de lampen en de stekker van de vouwwagen controleren op defecten, slechte contacten (mogelijk verschillende vermogens lampjes links en rechts, corossie, etc).

En gewoon een wild idee. Zit er ook een mistachterlicht op de vouwwagen ? Of zit er een koelbox op de constante van de 7p stekker (wat tegenwoordig het mistachterlicht is). Weet niet of dit mogelijk als defect lampje gezien wordt ?

andrehj

Forumguru
Er wordt helaas heel wat afgeprutst in de aanhangerwereld.... Het zou ook zo maar kunnen dat alle verlichting aan de linkerkant hangt, en aan rechts niets. Dan wordt er dus netjes gemeld dat de rechterlampen stuk zijn.
Via VCDS kan ik in mijn (af-fabriek) aanhangerelektromodule de individuele outputs aan- en uitschakelen (bijvoorbeeld alleen verlichting rechts aan), daarmee is een dergelijke fout snel op te sporen. Misschien kan dat met de module van de OP (welk merk heeft ie?) ook wel.

Chatslet

Forumguru
Misschien een beetje een radicale oplossing maar voor een paar tientjes kun je bij de bouwmarkt/halforts eventueel een nieuwe lichtbalk met 13 polige stekker en mistlamp aanschaffen voor achter op de vouwwagen. Vervangen is een simpel klusje en je hoeft dan achteraf ook niet meer met adapters te klooien. Let er alleen wel op dat je er niet eentje met led verlichting neemt want dan krijg je juist storing.

Ron_2

Senior Member
Adapters verhogen het risico op storingen, maar als alles netjes schoon en niet geoxideerd is zou het gewoon moeten werken.
Op onze caravan heb ik wel de Multicon stekker vervangen voor een Jeager, maar op een gehuurde aanhanger stelt men dat denk ik niet op prijs :-) Dan gebruik ik een simpele adapter van 13 polig jeager naar 7 polig Multicon waarbij ik geen storingsmelding krijg.
De suggestie van Andrehj, dat de verlichting van de aanhanger op 1 pool is gemonteerd klinkt aannemelijk.

Als je de vouwwagen particulier gekocht hebt weet je niet of dat het geval is of dat de vorige eigenaar er aan heeft zitten prutsen, ik zou er meteen een jaeger stekker op zetten, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de stekker ligt en je bent van het gedoe met de adapter af.

Als je hem nieuw of gebruikt met garantie gekocht hebt kun je natuurlijk even terug naar de dealer, die meet het zo door, maar als dat het geval was had je denk ik wel af laten leveren met de juiste stekker.

Bedankt zover alvast voor het meedenken. Ik heb standaard het verloopje naar 7-polig op de Jaeger van de Octi zitten. Tot nu met andere vouwwagens of aanhangers nog nooit een issue gehad. Weet dus eigenlijk wel zeker dat het in de bedrading en/of huidige 7-polige stekker van de vouwwagen zit. Ik ga die 7-polige stekker maar vervangen door een 13-polige Jaeger en de lampjes/bedrading es nalopen en zien of dat een oplossing biedt. Meer kan ik er als niet electroman ook niet zelf aan doen. Aangezien het een 2e hands vouwwagen is kan ik hem wel door een dealer na laten kijken op dit probleem maar dan ben je ook zo weer de nodige euro's kwijt zoals we weten.

TL@

Forumguru
Misschien een beetje voor de hand liggend maar toch: je hebt toch het contact van de auto afgezet voordat je de vouwwagen aankoppelde, anders krijg je sowieso een melding van een defecte lamp (heb het ook gehad met het fietsenrekje op de trekhaak en vroeg me toen ook af hoe dit kon)

skodaboy

Forumguru
heb die probleem ook gehad,toen ik enkele jaren geleden een nieuwe aanhangwagen kocht.
mijn 02 heeft ook een 13 polige stekker met verloop naar 7 polige.
andere aanhangwagens/of fietsendrager gaven geen fout,enkel bij de nieuwe aanhangwagen kwam er een fout melding.

de fout zat in de aansluiting van de stekker,je hebt 7 draden,dus 7 pinnen gebruiken..bij mij was de verlichting L+R op 1 pin aangesloten i.p.v links en rechts apart.
heb dit dus veranderd 7 draden op 7 pinnen,en het probleem was opgelost,geen melding meer van een 'kapot' licht...:xyxthumbs:

Bedankt voor de tip skodaboy en hemi24. Zou mooi zijn als dat het probleem bij mij is. Kom er wel achter als ik de huidige 7 polige stekker van de vouwwagen los maak-:}
Ga komend pinsterweekend met dat ding op pad en dan heb ik een mooi klusje voor op de camping. Ik laat nog wel horen hoe het afloopt.

Bovenaan Onderaan