Voorverwarmen geeft rode laad indicatie

Peetvader

Nieuw lid
Ik gebruik het niet vaak maar met die vorst vond ik dat wel een uitkomst. Auto voorverwarmen, Daarbij staat die auto aan de stekker (mode 2 16Amp). Voor ik het voorverwarmen instel is de batterij volledig geladen. Laad indicator is uit. Als het voorverwarmen start brandt de laadindicator groen ( niet pulserend). Na enkele minuten gaat de laadindicator ROOD (error) branden. De auto neemt geen stroom uit het net. Ik dacht dat als de auto aan de lader hangt dat voorverwarmen wel met de laadstroom gaat en niet uit de batterij, Herkent iemand dat?

EvilKnievel

Forumguru
Dat is herkenbaar, maar bij mij hangt het van het type laadpaal af. De laadpalen bij ons op de zaak veroorzaken dit gedrag, terwijl dit bij openbare laadpalen meestal wél goed gaat. Dat gaat dan ergens fout in de communicatie tussen de auto en de paal, maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet.

Peetvader

Nieuw lid
Ik heb het hier over mode-2 laden (AC). De communicatie tussen laadpaal en auto is heel eenvoudig. Er is één signaal draad. In principe zegt de laadpaal (via een PWM signaal) hoeveel Ampère de auto mag afnemen. Bij mij is dat ingesteld op 16A dus 3.3Kw. Dat moet toch voldoende zijn om de (voor)verwarming te laten werken. Maar al zou dat niet genoeg zijn, neem dan zoveel mogelijk energie uit het net en de rest via de batterij. In ieder geval verwacht ik geen ERROR/FOUT. Een error zegt toch "er is iets fout. Wat is er dan fout? Mag ik de stekker er niet in laten met voorverwarmen?
Ik heb tijdens het voorverwarmen de stroom naar de lader in de gaten gehouden, Ik heb niet gezien dat de auto stroom afneemt.

EvilKnievel

Forumguru
Wij hebben op de zaak ook gewone AC laadpalen op 11Kwh Er gaat ergens wat mis in de communicatie waardoor de laadpaal geen stroom meer geeft en daarom gaat bij de auto de laadindicator rood branden. Het gekke is dat als de auto begrenst is op 80% laden en je zet dat naar 100% nadat het laden al gestopt is, dan gaat het wel gewoon goed.
Opwarmen tijdens het laden (als de accu nog niet vol is) gaat overigens ook altijd goed.
Zal wel een software dingetje in de laadpaal zijn.

Bovenaan Onderaan