Voorverwarmen en Skoda octavia IV phev

Jappa

Lid
Deze week was de eerste week dat die op dinsdag opwarmde. Ik helemaal blij. Warmde die vervolgens op de woensdag niet op, donderdag wel en vrijdag weer niet.
Wel heb ik op de maandag en woensdag wat aangepast in de e-manager en bevestigd voor het uitstappen, waarop die de volgende dag opwarmde. Op dinsdag en donderdag niks aangepast, aangezien alle doordeweekse dagen zijn aangevinkt. Zou dat verschil de oorzaak kunnen zijn?

Jessedew

Forumguru
Ik heb er verder geen verstand van, maar mijn ervaring is bij dit soort auto's, als iets niet of juist wel werkt, dan ligt het bijna altijd aan de instellingen die de gebruiker invoert, aangezien je ook al aangaf wat veranderingen te hebben ingevoerd...

Berghuis

Donateur
@Jappa Op welke temperatuur wordt er voorverwarmd? En wat heb je precies aangepast waardoor het dan wel werkte, handig om dit dan te vermelden.

Jappa

Lid
Ik heb er verder geen verstand van, maar mijn ervaring is bij dit soort auto's, als iets niet of juist wel werkt, dan ligt het bijna altijd aan de instellingen die de gebruiker invoert, aangezien je ook al aangaf wat veranderingen te hebben ingevoerd...
Dat is mijn ervaring ook. Daarom probeer ik er achter te komen wat ik fout doe.

@Jappa Op welke temperatuur wordt er voorverwarmd? En wat heb je precies aangepast waardoor het dan wel werkte, handig om dit dan te vermelden.
De eerste keer had ik alle dagen gedeselecteerd en weer opnieuw geselecteerd. De tweede keer had ik de temp van 20,5 naar 22 gezet.

Maar het systeem doet wel iets goed, het uitgesteld laden. Want elke keer is die netjes opgeladen en ik controleer ‘s avonds. Dan heeft die niet in een keer vol geladen, maar tot 50%. De rest doet die dus later. Het wel zo dat die op de dagen dat die niet voorverwarmd al eerder klaar is met opladen. Minimaal 20min. Op de dagen dat die wel voorverwarmd staat die nog te laden op het ingestelde tijdstip, maar is de auto wel op 99% lading.

Berghuis

Donateur
Misschien toch de temperatuur iets hoger zetten. Ik merk dus dat met 22,5 graden ook dat ie af en toe wel en af en toe niet voor verwarmd. Met 25 graden geen problemen en werkt het altijd, bij mij tenminste.

Jappa

Lid
Ik merk dat nu ik de temp van 20,5 naar 22 voorverwarmen heb gezet en mijn auto staat ingesteld op 20,5 de airco aanspringt zodra ik ga rijden. Dit heeft invloed op de actieradius .
Deel van de rede waarom ik wil voorverwarmen is om de actieradius zo hoog mogelijk te krijgen. Kan mij voorstellen dat het effect wanneer ik instel voorverwarmen op 25C alleen nog maar groter is.

Maar vannochtend was die in elk geval netjes opgewarmd. Mogelijk dat het hem toch zit in het “ok” aanklikken bij het uitzetten van de auto. Melding over telefoon en voorverwarmen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Die melding kun je ook definitief uitzetten, maar lijkt me niets te maken te hebben met het opwarmen.

Tman0961

Forumguru
Wat ik begrijp is dat de aansturing vanaf de server plaatsvind. Dit gaat alles behalve vlekkeloos en is daarmee niet altijd betrouwbaar.
Mijn workaround is handmatig voorverwarmen door dit aan te zetten als ik ‘s ochtends wakker wordt.

Rallye

Forumguru
Dat zou dan anders zijn als bij mijn standkachel op brandstof. Daar heb ik de indruk dat server alleen de opdracht overbrengt op het moment dat ik die geef (vertrektijd 8.30 bijvoorbeeld), maar dat de auto dan bepaalt hoe laat de verwarming aangaat, bijvoorbeeld op basis van de buitentemperatuur. Net als wanneer je de vertrektijd in de auto zelf programmeert.

Jeroen van Arkel

Actief lid
Iemand hier met een hybride welke je heeeerlijk kan voorverwarmen als het koud is op de ochtend?….

Zijn er dan ook bezitters waarbij dit net als bij mij alleen maar werkt als het buiten niet te koud is???? Lekker dat het het doet als het niet koud is, maar niet werkt als je het nodig hebt…
Trouwens de app skodaconnect lukt het veelal met te koud weer ook niet in te loggen op de wagen.

Het is werkelijk onvoorstelbaar wat ik softwarematig allemaal meemaak en ‘moet’ pikken van deze kar. Had ik em maar nooit gezien denk ik te vaak…
Ik heb binnen het vag concern alleen voor verwarming gehad met de vw id3 en id4. Beide EV en dat kan je instellen in de auto. Een soort schema maar mijn schema is iedere dag anders. Dus gebruikte ik nooit. Ik gebruikte gewoon de app en als ik dan de buren hoorde krabben. Dan pakte ik de telefoon en zette de auto op 22 graden of hoger als hij aan de lader thuis of langs de weg stond zodat ik nooit de rij accu leegde voor ik instapte. Maar werkte vlekkeloos. Met de vw app. Ik krijg, weer uitgesteld maar iig in 2026 wel mijn Tayron phev en die heeft dezelfde app dus als die genoeg stroom heeft of aan de lader zit doet die exact het zelfde als de EV’s. Zelfde app. Zelfde mogelijkheden. Alleen als je onder een bepaald accu niveau zit doet hij het niet. Maar ben vergeten bij welk percentage maar dat zal wel onder de 50 of zo zijn. Ik ben een ex/reserve militair en dus laadt altijd wanneer het kan. Ook maar een keer in 10 jaar EV rijden een keer het schildpadje gezien.

Ik lees ook eea over op oké drukken e.d. dat doe ik nooit, bij mijn Superb iv moet ik na instellen tijdstip tbv voorverwarmen WEL de 'menu' button links boven in scherm aantikken, wanneer ik dat vergeet worden mijn instellingen niet opgeslagen en dus de volgende ochtend geen warme auto.
Ik las ook wat over uitgesteld laden, dat doe ik ook, ik laat meestal 1:30uur starten, heb dan met mijn dynamische stroom contract voordelige stroom, tegen 4:45uur vol en geen activiteit meer totdat hij ca 7:15uur start met voorverwarmen

Bovenaan Onderaan