Voorstelling

tvcam

Lid
Hoi, ik ben Bart.
Ik ben nog vrij nieuw hier en heb vooral veel gelezen op het forum. Dit wordt mijn eerste Skoda ervaring na 8 jaar Peugeot 5008. En nu druk bezig met de optielijsten uit te pluizen.

Het wordt sowieso een Kodiaq-Style-Diesel-DSG-2.0 (Belgische versie) ; want dat is deze die in de wagenkeuzelijst van het bedrijf staat. (Peugeot is geschrapt van de keuzelijst, dus in het begin toch jammer maar helaas, dan maar de tweede keus Kodiaq,... al begint dat gevoel na paar weken folders doorbladeren en proefrit wel te keren :D)

Ik kom op de limiet van mijn leasebudget en moet paar opties laten vallen. Over de meeste ligt de keuze vast.
4 staan er nog onder discussie:

- Heeft er iemand ervaring met de zijdelingse ruiten met geluidsdemping?
Tijdens mijn proefrit merkte ik dat vooral aan via de zijkant nog veel geluid binnenkomt, terwijl de rest van de wagen bijna perfect stil is. Daarom denk ik aan deze optie maar twijfel of deze zijn nut zal bewijzen?

- De andere optie waar ik over twijfel is het verwarmd stuur, maar dit lijkt mij eerder een persoonlijke ja/nee keuze.

Het is ofwel denken aan de dochter (ook belangrijk!) met verwarmde zetels achteraan EN 3-zone climatronic
ofwel de bovenstaande 2 opties behouden (geluidsdemping & verwarmd stuur) en slechts 1 van de 2 opties voor de dochter.

En wat me doet twijfelen: ik zit van de voorziene 180000 km pakweg 150000 km alleen in de wagen.
Alle suggesties op basis van ervaring met deze 4 opties zijn meer dan welkom om de keuze te vergemakkelijken.
 

Japanese Power

Donateur
Graag gedaan @tvcam
Samen komen we er wel uit zoals je ziet.

Op je vraag over geluidsdemping: ik ervaar in m'n Kodiaq ook meer omgevingsgeluid dan in al mijn vorige auto's (Toyota).
Het is niet storend en zeker niet zo dat je elkaar niet meer kunt verstaan maar je merkt wel dat de Kodiaq een stukje meer geluid van buiten doorgeeft, daar waar de auto zelf superstil is. Of je er bent met alleen ruiten met geluidsdemping is dan natuurlijk de vraag. Het zou voor mij geen must zijn, hooguit prettig. Maar goed: alles went, zo ook wel of geen stuurverwarming, ik heb het niet dus mis het niet. Succes in je keuzes.
 

Duijzer

Donateur
Welkom!
Stoelverwarming is heel prettig, maar als je inderdaad het merendeel van de km's alleen in de auto zit is het de vraag wat je daar aan hebt. Stuurwielverwarming heb ik nooit gehad. Hoe vaak komt het voor dat het stuur zo koud is (en voor hoe lang...) dat je dat echt gebruikt. Zijdelingse geluiddemping zou je eens moeten testen in twee vergelijkbare auto's, met en zonder demping. Kijken of het echt verschil maakt.
Succes met puzzelen!
 

Canon-Eye

Forumguru
Stoelverwarming is heel prettig, maar als je inderdaad het merendeel van de km's alleen in de auto zit is het de vraag wat je daar aan hebt.
Nou... om van de 180.000km er 30.000 met gezeur vanaf de achterbank te rijden is ook niet alles? ;)
Maar dan zou ik van de achterbankverwarming en de 3-zone climatronic de goedkoopste optie kiezen en de duurste laten vallen. Scheelt ook nog een paar centen in de bijtelling...
 

Duijzer

Donateur
Nou... om van de 180.000km er 30.000 met gezeur vanaf de achterbank te rijden is ook niet alles? ;)
Maar dan zou ik van de achterbankverwarming en de 3-zone climatronic de goedkoopste optie kiezen en de duurste laten vallen. Scheelt ook nog een paar centen in de bijtelling...
Ja, maar een deel van die 30.000 is het hartje zomer....
Ik weet niet hoe men in België tegenwoordig met bijtellingsregelingen werkt, maar volgens mij ligt het iets gemakkelijker als in NL.
Hoe het ook is, het blijven luxekeuzes ;)
 

tvcam

Lid
Alvast bedankt voor de eerste tips.
Ik volg 100% dat het luxekeuzes zijn. Het zijn 4 opties die je niet nodig hebt om met de wagen te rijden. Maar goed. Het leasebudget is er, en niet gebruiken is dan natuurlijk ook zonde. Bijtelling heeft hier in België inderdaad minder impact. (het verschil tussen de beide opties "achterbankverwarming" en "climatronix" is slechts 10 euro, dus de goedkoopste van de twee..., daar komt het nu niet op.)

Ik heb de dochter dan toch maar al even meegegeven dat ze kon kiezen. Oorspronkelijk wou ik dit even als leuk extra voor haar houden, maar goed. Finaal kan ze er maar goed mee zijn als ze zelf 1 van de 2 opties kiest. En ze heeft vrij rationeel gekozen voor de volle 100%. "Doe maar de zetelverwarming". De climatronic met dual zone is ze nu ook zo gewoon, en de koelte komt dan toch tot achteraan. Maar als mama en papa op de standaard zetelverwarming zitten, en zij niet... Dus eigenlijk... waarom twijfdelde ik ... Had ik toch zelf kunnen weten... :laugh:


Ook bevestigen een aantal van jullie al een gevoel wat ik ook al had. Dat verwarmd stuur heb ik nu ook op de koude winterdagen, deze optie kreeg de naam "handschoenen". Ik heb vooral schrik dat je eraan verslaafd raakt en jezelf een koukleum zal voelen als het in de volgende wagen er dan niet meer op zit.

Dus het wordt naar alle waarschijnlijkheid deze combi:
- geluidswerende ruiten
- verwarmde zetels achteraan

en geen
- verwarmd stuur
- 3zone climatronic
 

Japanese Power

Donateur
Mooi, prima keuze. Bestellen maar zou ik zeggen bij de LM ;)
Achterbankverwarming is bij mij ook echt een optie die door de kinderen is gekozen.
 

CDK

Forumguru
Verwarmde achterbank is een prima keuze inderdaad :jaja:
Geluidswerende ruiten ken ik helaas niet, wellicht een optie die alleen in België beschikbaar is.
 
Bovenaan Onderaan