Voorstellen

Dag allen,

Ik lurk al een poosje informatie vanaf dit forum, in aankoop naar een andere auto. Deze aankoop is vandaag werkelijkheid geworden en dat betekent dat er ook wat te doen staat.
Het is een Superb combi van '22 geworden in de Business Plus met 1.5 TSI. Geen spannende wagen, wel fijn een handbak. Persoonlijk vind ik de DQ200 weinig comfortabel en qua betrouwbaarheid heb ik er echt mijn twijfels bij.

Hiervoor reed ik;
Seat Ibiza PD TDI 130 (2004). Gechipt naar +/- 175pk en 390nm. Wat een heerlijk kanon was dat. Daarna kreeg ik de mogelijkheid tot lease. In de periode van nog gunstige bijtelling was dat een no-brainer. De MRB van de Ibiza was al hoger dan de netto bijtelling.
De opvolger van de Ibiza werd een UP! uit de pool. Dat betekende dus een downgrade 110pk en 295nm.. Afijn, voor de beperkte kilometers was het oke A naar B vervoer. Tot ik echter flink met kilometers moest gaan maken. Toen was het of de UP! er uit of ik er uit, die stoelen kon ik niet lang op zitten. Dus de UP! maakte plaats voor een Peugeot 208 1.6HDI. Ondanks mijn aversie tegen het merk was dit best een fijn wagentje, vooral door het diesel blokje. Daarna volgde voor een tijdelijke 208 welke vervolgens weer werd vervangen door een Corsa F diesel (jawel, in 2020 een B-segment diesel!). Uiteindelijk van werkgever geswitcht en moest ik mijn eigen vervoer weer regelen. Dat werd een 2012 Ford Focus station met 1.6 EcoBoost. Met fabrieks software van de 182pk ipv 150. Deze vrijwel probleemloos naar 285K km gestuurd, maar met de komst van gezinsuitbreiding is deze aan de krappe kant. Maxicosi zorgt ervoor dat de passagier het dashboard moet knuffelen. Dus opzoek naar wat anders. De nieuwe Focus vind ik erg mooi, maar enkel driecilinder benzinemotoren (uitgezonderd de ST) had ik daar geen trek in. Uiteindelijk werd het een lijstje met Octavia 4 Combi, Leon ST, Passat variant of dus de Superb.

Na de Ford is dit wel even wennen. Het is erg comfy maar ook heel afstandelijk. En de 1.5 TSI is wel wat tam, maar voor gezins vervoer helemaal prima. Het ding heeft pas 90k gelopen, dus ik verwacht weer een flinke poos vooruit te kunnen.

Nog wel wat vragen:
- De auto heeft kessy en elektrische achterklep. Ik was in de veronderstelling dat de elektrische achterklep altijd gecombineerd word met virtual pedal? Maar ik kon onder de achterbumper geen sensor constateren?
- Ik moet nog een trekhaak plaatsen. Nu kan ik dit prima zelf. Maar ik ben wel benieuwd of mensen nog ervaringen hebben met de verschillende types kabelsets, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ohja, zodra deze gemonteerd is even een clublid opsnorren die de boel softwarematig kan activeren.
- Daarnaast wil ik ook nog DRL+achterlichten activeren en indien mogelijk 'normale' CC naast de adaptieve. Een mogelijk nog andere leuke dingen als die beschikbaar zijn.

hemi24

Donateur
- Ik moet nog een trekhaak plaatsen. Nu kan ik dit prima zelf. Maar ik ben wel benieuwd of mensen nog ervaringen hebben met de verschillende types kabelsets, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ohja, zodra deze gemonteerd is even een clublid opsnorren die de boel softwarematig kan activeren.
- Daarnaast wil ik ook nog DRL+achterlichten activeren en indien mogelijk 'normale' CC naast de adaptieve. Een mogelijk nog andere leuke dingen als die beschikbaar zijn.
Welke hoek van het land woon je? Antera in Breda kan je de onderdelen wel leveren en desgewenst ook monteren en coderen.

hemi24

Donateur
Voor wat ik in de tabel zie is dat de 190 geschikt is voor voertuigen met én zonder trekhaakvoorbereiding?
De 146 is voor wagens zonder trekhaakvoorbereiding.

Bij wagens met voorbereiding liggen de kabels al voorbereid vanaf de zekeringkast tot links achterin de kofferruimte, net achter de wielkast.

Laatst bewerkt:
Kijk, fijn dat je tot dezelfde conclusie bent gekomen als ik! Ziet er inderdaad naar uit dat dat het is.
Ik ga er vanuit dat de auto de trekhaak voorbereiding heeft, gezien het een origineel NL 1.5 TSI is. Maar volgende week haal ik 'm op, dus kan dan ook eea gaan controleren. Weet je toevallig ook of de traditionele VAG sticker nog altijd in de kofferbak zit, met alle uitvoering/optie codes?

Bovenaan Onderaan