Voorstellen

Joh@n

Forumguru
Omdat ik inimiddels alweer even hier rond loop is het toch wel eens tijd om een voorsteltopic te maken. Ik ben Johan en werkzaam bij een IT consultancy bedrijf. Ik heb inmiddels aardig wat fora versleten (en blijven hangen op sommige) omdat ik qua leaseauto niet heel merkvast ben geweest. Mijn auto historie is begonnen in februari 2007 met een Seat Leon 1.9TDi Sportstyle. In een destijds bijzondere kleur, zeeblauw:

DSC_4892_.jpg


Deze heeft het de gehele 4 jaar volgehouden. Na ruim 112000 km met een sportonderstel en 105pk onderweg geweest te zijn heb ik besloten dat mijn volgende auto wel iets comfortabeler moest zijn. Dit werd het in mei 2011 uiteindelijk een Golf VI 1.2 TSi Highline:

2d342fc1bf29ff75e35e5584fd0bdf02a66aa1ac


Helaas, waar de Leon een erg betrouwbare auto bleek te zijn was de Golf nog net geen drama. Er is in de eerste 2 jaar van alles aan vervangen en daarnaast ben ik ook 2x stil komen te staan op vakantie. Geen pretje, waardoor deze auto (in mijn bezit) het niet tot het eind van de leaseperiode heeft volgehouden. Ik had er echt meer van verwacht na mijn ervaring met Seat.

Wat is er destijds voor terug gekomen in oktober 2014? Iets waar ik al heel lang naar heb gekeken en waar ik erg blij mee ben geweest de afgelopen 27 maanden:

IMG_20141009_121934_2.jpg


Een Volvo V40 D4 Business Momentum. 190pk en voorzien van alle gemakken. Zuinig, snel en sterk, eigenlijk zoals een fatsoenlijke diesel zou moeten zijn. Niet heel veel geks mee gehad (behalve een EGR koeler issue en een ratelende pook) en over 87000 gemiddeld een kleine 1:20 gereden. Stoelverwarming, voorruitverwarming, meedraaiende xenonlampen, alles zat er op :)

"Helaas" was al bekend dat dit waarschijnlijk niet ruim genoeg zou zijn voor de langere termijn en nu er gezinsuitbreiding op korte termijn zal plaats vinden en wij allebei nogal lang zijn moest er toch iets ruimers komen. Daarom is afgelopen maand een bestelling de deur uit gegaan voor:

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Style Business DSG met:
  • Sunset
  • Metallic lak (Brilliant Silver)
  • Verwarmbare voorruit
  • Reservewiel
  • Lichtmetalen velgen 18 inch Alaris
  • Alcantara/lederen bekleding
  • DAB (digitale radio ontvangst)
  • Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor bestuurdersstoel en buitenspiegels
  • Techpakket Style Business
  • Luxe kentekenplaat
Het oude model in die kleur/velgen ziet er dan zo uit (maar dat weten jullie wel :tongue:) : (ik heb alleen geen panoramadak)

full.jpg


Lane assist, parkeercamera en adaptive cruise control zijn niet op het lijstje gekomen, je moet ergens de grens trekken :) Ik ga het vermogen van de V40 vast wel missen, maar het gemak van de automaat en de rust in de auto zal ik vast gaan waarderen.

Ik hoop hem begin mei te ontvangen en ben ondertussen druk aan het lezen op dit forum over mogelijke aanpassingen, etc. Tot later!
 

Last resort

Forumguru
Welkom op het forum en blijf ervan genieten:jaja:
Mooie inleiding en als ik kijk naar de omgeving, dan komt het mij bekend voor. Maar ik kan er naast zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Johan, je Golf ziet er op de foto qua lakkleur wat anders uit dan ik 'm mij herinner. Ik denk dat je je nog wel een poosje kan ergeren aan de mindere geluidsisolatie bij de Skoda's (in vergelijking met de andere Vagmerken), en dat je waarschijnlijk nog voor een verlaging gaat.
 

Joh@n

Forumguru
Bedankt allen!

@Cordoba de kleur is wat lastig vast te leggen van de Golf, achteraf weet ik niet of ik hem nog een keer zou nemen. Maar aan de andere kant was hij wel altijd makkelijk terug te vinden.
Wat betreft de opmerking over isolatie, ik kon dat in de proefrit niet echt merken. Qua verlaging weet ik niet of ik daar aan toe ga even, eerder wat VAGCOM wijzigingen.
 

Joh@n

Forumguru
@Antera ik zal jou of iemand wat meer in de buurt vast nog wel even benaderen in de toekomst over wat aanpassingen. Ik neem aan dat de O3 FL niet heel erg anders zal zijn tov de O3, maar toch.
 

Joh@n

Forumguru
Afgelopen zaterdag 13 mei heb ik de auto opgehaald, hieronder een paar plaatjes (later meer :D





Beide plaatjes zijn klikbaar voor groter

Inmiddels al een kleine 1000km op de teller, dus echt nieuw is ie niet meer :tongue:
 

Joh@n

Forumguru
Na ongeveer 27000km een update. Ik denk dat de verstandhouding met de Octavia een haat/liefde verhouding is waar de haat momenteel een beetje de overhand heeft. Dat ligt niet compleet aan de auto zelf, maar deels wel. Laat ik beginnen met de pluspunten:

  • De ruimte :D Het zal voor niemand een verrassing zijn dat de Octavia combi een flinke hoeveelheid ruimte biedt. Alle bagage verdwijnt als sneeuw voor de zon in de kofferbak en ook vanaf de achterbank heb ik geen klachten gekregen over de ruimte.
  • LED verlichting. Ik was er aan het begin nog wat kritisch op gezien de beperkte hoeveelheid licht maar na wat aanpassingen aan de hoogteverstelling is het een stuk beter voor elkaar. Als er nog iets te wensen is zijn dat meedraaiende lampen zoals bij Volvo, maar voor nu voldoet het meer dan prima.
En de minpunten:
  • De te korte 7de versnelling. Wanneer je veel snelwegkilometers maakt is het vooral op 120 km/h wegen niet echt een pretje. Tussen de 120 en 130km/h produceert de 1.6TDI een vervelende brom die op den duur went, maar een langere 7 zou naast minder geluid ook een beter verbruik opleveren. Bij deze snelheid draait de motor ~ 500 toeren meer
  • Het verbruik vind ik zelf met 1:17,2 niet echt goed. De V40 D4 deed 1:19,6 met 65pk meer en 120kg hoger gewicht. De automaat zal vast wel iets meer verbruiken (op papier niet) maar ik vind het niet heel best. Mijn rijgedrag en rijpatroon zijn niet veranderd. In combinatie met de kleine tank van effectief 45 liter ben ik blij als ik 750km haal per tankbeurt :(
  • De DSG heeft al na een paar maanden last van koppelingsproblemen in de oneven versnellingen (brommen, trillen, dreunen). De dealer heeft het probleem niet kunnen vinden en heeft een software update uitgevoerd die het iets minder heeft gemaakt.
  • Daarnaast houdt de DSG bak (en motor) overduidelijk niet van kou. Bij temparaturen onder de -5 schakelt hij niet goed en soms helemaal niet. Ook ratelt de motor er lustig op los. Na een paar 100 meter is er niets meer aan de hand overigens.
  • De accu is vervangen omdat deze niet meer volledig werd geladen en hij niet meer wilde starten. Kan gebeuren, lijkt op een gare serie accu's aangezien er meer mensen met auto's van deze leeftijd het hebben op het forum.
  • Daarnaast allerlei gekke kleine dingen. Alle voorkeuze zenders van de radio zijn al een keer verdwenen zonder reden. Ook heb ik een keer een hoog/hard piepend/slepend geluid gehad dat steeds erger werd tijdens het rijden. Toen ik wilde achteruit inparkeren omdat ik de auto niet vertrouwde sprong er iets los (veer/handremkabel?) en is het daarna niet meer voorgekomen.

En als klap op de vuurpijl heeft Kwikfit echt een zooitje gemaakt van de bandenwissels. Na de zomer>winterwissel is er onbalans ontstaan aan de voorkant. Ondanks balanceren en 2 nieuwe winterbanden is het probleem er nog steeds. Ik wilde daarom mijn zomerbanden gisteren weer laten monteren omdat daar het probleem niet mee was. Wilde, omdat er 2 banden verdwenen zijn in het distributiecentrum :wavecry:. In plaats van de PremiumContact 6 waar ik erg blij mee was zaten er nu 2 Michelin Pilot Sport 4 banden voorop. Op zich geen gekke deal, maar achter zitten er nu ineens 3 jaar oude SportContacts 5 :nono: Ik ben het hier logischerwijs niet mee eens en morgen komen er ook achter 2 nieuwe Michelins op kosten van Kwikfit. Overigens is de balans nog steeds niet OK nu en zit er op alle velgen nieuw lood, dus bij de 30k beurt wil ik hem een keer goed laten balanceren/nakijken zodat de trilling er eindelijk uit is.

En deze Skoda trekt nou eenmaal alle mogelijke pech aan; dus bij het wisselen heeft men bij het losdraaien van de ventieldopjes met een tang een mooie kras op de velg gemaakt waar ik zo zuinig op ben :banghead:
full.jpg


Wordt vast vervolgd :arghh:
 
Bovenaan Onderaan