voorstellen Fabia 1.4 2001

Hallo allemaal.

Ik stel me even voor ik ben (zoals mijn naam al vermoed) Brian Tel 21 jaar uitAlmere en heb sinds afgelopen maandag een Skoda Fabia 1.4 met 101PK

Hiervoor heb ik vanaf mijn 18[SUP]e[/SUP] in een Citroen Saxo 1.1sx geredenwelke ik kocht met 60.000km en verkocht met 97.000km deze Saxo was van 98 enhierin heb ik 3 jaar met veel plezier gereden, helaas ging de Saxo watmankementen vertonen (druklager, koppeling, roest en een aandrijfas) dus heb ikbesloten wat anders te kopen.

Eigenlijk opzoek naar een Renault Clio maar bij puur toeval kwam ik deze Skodabij de garage tegen en met wat afdingen heb ik hem kunnen kopen voor eenredelijk tot goedkope prijs, 3 maanden garantie voor nieuw schijven en blokkenen achter alleen nieuwe blokken.
volgende week donderdag worden de 2 lambada sondes vervangen omdat devoorverwarming hiervan een storing geeft dit alles word onder garantievervangen.

De Fabia welke ik gekocht heb is de elegance uitvoering en komt uit 2001 het isdus de 1.4 16v met 101pk er staat nu 144.000 km op de teller en ondanks dehogere km stand rijd en vooral schakelt hij nog heel erg soepel.
Verder vind ik het ene zeer complete auto met de half automatische airco enstoelverwarming.

Hieronder een paar foto’s van de auto.

IMG_1233.jpg

En gelijk een paar vragen.
Het stoelkussen van de bestuurdersstoel is niet heel erg mooi meer hierin zateen scheur op de naai naad welke ik momenteel heb ge naait echter is dit nietecht mooi geworden, zijn er goedkoop losse stoelkussens inclusief bekleding tekoop? De Skoda dealer kan deze niet meer leveren.
IMG_1232.jpg
zoals je kunt zien is de zitting uit model

Een arm steun voor de Fabia elegance bestaat deze ook in de kleuren van deelegance?

Verder zou ik graag willen weten welke aanpassingen er aan een Fabia uit 2001 tedoen zijn bijvoorbeeld automatisch ramen dicht doen met de sleutel of de boordcomputerop km per liter?

Ook zou ik graag willen weten wat belangrijk is om te weten bij een Fabia metbouwjaar 2001

Wat ik
wel lelijk vind aan deze auto is dat er 2 verschillende buitenspiegels op
zitten namelijk een grote bij de bestuurder met een dodehoekspiegel en een
kleinere aan de bijrijderskant.

Groet Brian Tel

Erik_NL

Forumguru
welkom Brian,

gefeliciteerd met je Fabia, daar kan je nog jaren mee toe.
De Skoda Fabia Elegance Combi uit 2001 heeft standaard een schuifkanteldak, kennelijk de hatchback niet?
Of een losse stoelbekleding je probleem oplost weet ik niet, maar je zou eens bij een gerenommeerde Skoda sloperij kunnen vragen naar een andere zitting (via de zoekfunctie van dit forum, of google as your friend).
Bij de Elegance uitvoering moest je een middenarmsteun als accessoire bijbestellen, die was niet standaard.
Verschillende buitenspiegels waren destijds in bij de auto's van het Volkswagenconcern. In GB precies omgekeerd. Daar werd de oplossing dan ook gezocht.

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Het enige wat ik nog kan bedenken is het afkitten van de achterste deuren. Dat is echt een Fabia 1 kwaal. Check het forum maar hierop.

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Brian. Het zou prettig zijn voor anderen als je af en toe eens een komma of een punt gebruikt dat maakt je verhaal een stuk leesbaarder. (zoals je merkt in de zin hiervoor leest dat niet makkelijk, zelfs niet als de spaties wel overal netjes staan)

Zoals Erik als hierboven aangeeft: sommigen lossen het verschil in spiegels op door aan één zijde een 'Engelse' buitenspiegel te monteren, omdat de grote en kleine spiegel, daar net aan de andere kant zijn gemonteerd.

Wat de stoel betreft: inderdaad op sloperijen zoeken, maar ik denk dat dit een lastige kleur is.

Boordcomputer: het verbruik op km/l zetten in plaats van l/100km kan volgens mij wel met Vagcom, maar hou er dan wel rekening mee, dat ie geen verbruik meer aangeeft als je stilstaat (geeft ie nu in l/h =liters per uur)

Ridley

Forumguru
de Fabia 1 heeft ervoor gezorgd dat ik nu inmiddels 10 jaar Skoda rijd. Welkom hier en veel plezierige km's toegewenst!

Dankallemaal voor jullie reacties.

De stoelbekleding heb ik inmiddels al opgegeven sloperijen hebben deze kleurniet liggen en de dealer kan de kleur ook niet meer leveren.

Wat betreft het afkitten van de achterportieren heb ik al wat gelezen en ditstaat ook zeker op de planning.

De rechter buitenspiegel gaat het helaas ook niet worden.
Na wat informatie ingewonnen te hebben bij de Skoda dealer hier in Almere bleekeen grotere buitenspiegel in mijn kleur 250 euro te kosten exclusief monteren.

Wel ben ik intussen bezig geweest om naar een andere audio set te kijken, ikvind de originele set namelijk heel erg schel klinken vergeleken met mijn vorigeaudio in de Saxo.
Daarom ga ik zo meteen een ander draadje openen met wat vragen over de audio.

in dit topic zal ik zo veel mogelijk updates welke ik doe aan de Fabiatoevoegen.

Fabia

† In Memoriam
Die kleur stoelbekleding vinden is erg moeilijk volgens mij want het hoort echt bij een F1 Elegance uitvoering en zal wel niet echt veel verkocht zijn. Ik heb een Elegance gehad maar dan met grijze bekleding en die zag je best veel.

Zo kleine update wat betreft de Skoda.

Gisteren heb ik het pollenfilter vervangen deze was echt heel erg smerig en erzaten flink wat balderen in.
Wat ik opvallend vind is dat het pollenfilter pas na de blower zit dus waarschijnlijkzitten er in de blower ook best wat bladeren, is er een manier om de blower teopenen en schoon te maken?

verder heb ik een nieuwe matten set gekocht bij de Skoda dealer voor mar 21euro inclusief bevestiging materiaal. Echt spot goedkoop.

De originele speakers zijn vervangen voor een setje van Pioneer mijn oudeHifonics setje was helaas te diep namelijk 6,5cm en in de Skoda past maximaal6cm.

Ook zijn er na een week al enkele minpunten aan het licht gekomen despiegelverwarming werkt niet want de spiegels blijven gewoon koud. Zodra ik deknop omdraai hoor ik wel een relais klikken maar verder gebeurd er niks.

De radiator lekt op een aansluiting wat koelvloeistof dit moet gemaakt worden.

IMG_1288.jpg

En op de versnellingsbak zit een kabel los wie weet waarvoor deze dient? Wel hebik een airbag lampje welke brand kan dat wat met deze kabel te maken hebben?
IMG_1268.jpg

En onder de kap het een en ander gepoetst.
IMG_1292.jpg

Ronnie

Forumguru
Even opgezocht in het schema: de losliggende draden (beetje onduidelijk) Lila/wit en Groen/wit zijn van de aansturing van de EGR klep. De klep zal wel een storing gegeven hebben en daarop heeft een of andere "handige buurman"of zo de bedrading maar losgetrokken, vermoed ik.
De spiegelverwarming: even met beleid het spiegelglas lostrekken en meten of er spanning is (spanning gaat er automatisch af na 12 min) of even de weerstand meten van de verwarmingsspiraal: oneindig (ohm) = spiraal defect. Dit zal zeer waarschijnlijk het geval zijn.
Voor wat betreft de airbag: is de bijrijderaibag wel ingeschakeld? Anders even uitlezen met VCDS/VAG-com, storing resetten en afwachten of hij terugkomt.

PS: Geef even aan om welk motortype het gaat; Ik ben uitgegaan van een AUA motor.

Net nog even gekeken het gaat om een AUB motor de1.4 75kw 101pk
De kabeltjes hebben andere kleuren namelijk paars/blauw en alleen blauw, als dit de egr klep was dan zal hiervan ook wel een storing zichtbaar moeten zijn op me dashboard.

De airbag word volgende week uitgelezen misschien was het een los contact onder de stoel, over dit lampje maak ik me niet zo heel veel zorgen.

Wat me wel zorgen baard is de radiator ik heb zelf gekeken of ik er bij kan maar dit word lastig dus hiervoor breng ik de auto naar de garage toe, hopelijk is het alleen de pakking welke lekt.

Even een update.

Het kabeltje onder de auto is nog niet gemaakt omdat ik nog steeds niet weetwaarvan deze is.

Volgende week word de sensor op de radiator (welke lekt) vast gedraaid ofvervangen.

Momenteel al 2000 km er mee gereden en het is en blijft een lekkere auto,gisteren ben ik op en neer gereden van Almere naar Wormer met een gemiddeldverbruik van 1 op 17,45 wat ik vergeleken met mijn vorige Saxo heel zuinigvind.

Tot nu toe is het echt een heerlijke auto om in te rijden.

Zo weer eens een update.

Momenteel 3500km met de auto gereden en helaas 800ml olie moeten bijvullen dit
was ik niet gewent vergeleken met de saxo.
Is 800ml op 3500km gemiddeld of veel met een km stand van bijna 150.000 ik ga
er maar van uit dat het bij deze km stand hoort.

Verder wat onderdelen besteld via super Skoda welke zeer snel geleverd werden,
zie foto’s

Logo voor op de kofferklep.
IMG_1506.jpg

Andere knoppen voor de verwarming
IMG_1510.jpg

turboturbo

Forumguru

Is 800ml op 3500km gemiddeld of veel met een km stand van bijna 150.000 ik ga
er maar van uit dat het bij deze km stand hoort.

Ik heb op de 20.000 km over het afgelopen jaar nog nooit 1 druppel olie bij hoeven vullen (en ja, dat controleer ik minimaal 1 x per kwartaal)
(km stand 106dkm)

Bovenaan Onderaan