Voorstellen en vreemde laad onderbrekingen Enyaq

ienaesc

Nieuw lid
Goedemiddag allen,

Al eerder actief geweest op dit form met een Octavia destijds. Nu sinds april 2023 in het bezit van een Skoda Enyaq iV80 zwart met conganc leren bekleding.

Tot op heden over het algemeen tevreden over mijn Enyaq echter een laad probleem begint me erg te frustreren.

Voor mijn huis staat een openbare laadpaal van Total Energies. De eerste maanden was laden daar geen probleem. 10kwh was eigenlijk altijd beschikbaar en het laden werd gedaan zonder onderbrekingen.
Totdat op een dag overdag laden ineens een,probleem werd. Laden starten gaat goed. Na 5 minuten wordt laden onderbroken en is te lezen lader aangesloten.
Via de skoda app kan ik het laden weer starten en na 5 minuten stopt hij weer.
Echter 's nachts ergens na 00.00 uur gaat het laden wel onafgebroken en in de ochtend is de auto vol.
Er zijn 5 elektrische autos bij mij in de straat. Geen enekele heeft dit probleem. Aandere laadpalen in de buurt geven bij mij hetzelfde probleem. Maar zodra ik op mijn werk of onderwerg ga laden bij laadpalen of snelladers heb ik het p[robleem niet.
De auto is al bij de dealer geweest waar ze geen fouten kunnen uitlezen. De provider van de laadpaal heeft veel laadsessie van andere autos nagekeken en constateert nergens laadonderbrekingen. behalve bij mij. Ben alle settings doorgelopen van de auto en ben ten einde raad.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Oh ja. Als mijn auto laadt en ik ontkoppel de deurvergrendling met de afstandsbediening dan stopt hij met laden. Als ik de deuren weer sluiten en op slot doe start het laden weer.
 

Japanese Power

Donateur
Heb jij externe apps draaien tijdens het laden die het laadproces monitoren en daarmee kunnen beïnvloeden?

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met Jedlix. Dat was dik een jaar geleden.

Ben jij toevallig deelnemer aan een pilot slim laden van Shell Recharge geworden? Dat gaat nl. met behulp van deze app.

Reden voor mij om Shell te waarschuwen dat een Enyaq met 3.0 geen vriendje is van Jedlix en heb mezelf per direct uitgeschreven van dit onderzoek.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@ienaesc Dat laatste is normaal, zowel de vorige als de huidige EV hadden/hebben dat, als de deuren van het slot gaan stopt het laden tijdelijk.
Staan die andere EV's in de straat ook bij/aan een Total Energies laadpaal?
Wordt er in de straat op de tijden dat je dit hebt veel stroom afgenomen? Dan kan het zijn dat de stroom beperkt wordt door de netbeheerder. Maar dan zou het waarschijnlijk bij die anderen ook optreden.
Er is in de app van de auto geen dynamisch laden app als Tibber, Jedlix of zo actief? Want die zou op basis van hogere stroomprijzen het laden onderbreken, en weer starten bij een lagere stroomprijs.
Het DC/snelladen gaat volledig buiten de 'on-board omvormer' om, dus dat zegt niets.
@Japanese Power Er zijn meer merken die dergelijk gedrag vertonen bij dergelijke app's die dan via de app van de auto (zouden moeten) werken
 

ienaesc

Nieuw lid
Heb jij externe apps draaien tijdens het laden die het laadproces monitoren en daarmee kunnen beïnvloeden?

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met Jedlix. Dat was dik een jaar geleden.

Ben jij toevallig deelnemer aan een pilot slim laden van Shell Recharge geworden? Dat gaat nl. met behulp van deze app....
Dank voor je reactie!! Ik heb geen van dat alles draaien. Geen externe apps. Geen Shell pilot.
 

ienaesc

Nieuw lid
@ienaesc......
Staan die andere EV's in de straat ook bij/aan een Total Energies laadpaal?
.........
Dank voor je uitgebreide reactie. De andere auto’s staannook aan de Total paal en kunnen probleemloos overdag laden. Ik heb geen externe apps draaien die het laadproces kunnen beïnvloeden en ook geen uitgesteld laden oid.
 

Japanese Power

Donateur
Andere kabel aan jouw auto, andere auto aan jouw laadpaal laden met jouw pas of andere pas, jouw kabel aan andere auto (het liefst een Enyaq). Ik ga er vanuit dat je dit allemaal al hebt uitgesloten. Ik heb destijds ook alle (on)mogelijkheden moeten testen om dichter bij de bron van de storing te komen.
 

ienaesc

Nieuw lid
Andere kabel aan jouw auto, andere auto aan jouw laadpaal laden met jouw pas of andere pas, jouw kabel aan andere auto (het liefst een Enyaq). Ik ga er vanuit dat je dit allemaal al hebt uitgesloten. Ik heb destijds ook alle (on)mogelijkheden moeten testen om dichter bij de bron van de storing te komen.
Nieuwe kabel ook al een tijdje geprobeerd . Bleek hetzelfde probleem te geven. Ik hoor dat jij heel veel tijd hebt gestoken in achter probleem komen. Ik ben dat eigenlijk niet van plan. De dealer of fabrikant mogen het uitzoeken. Ik het een wagen van 62k staan en dan wil ik ook dat het goed is. Maar steeds vaker komiek tegen dat dealers de problemen niet kunnen oplossen.
 

Japanese Power

Donateur
Ik ben dat eigenlijk niet van plan. De dealer of fabrikant mogen het uitzoeken.
Dan wens ik je bij deze vast veel succes. Mijn dealer heeft me destijds flink laten stikken en zelfs toen ik de oplossing met hen had gedeeld ben ik doodgezwegen. Was ook het laatste bezoek wat ik destijds bij desbetreffende dealer heb gedaan…

Edit: 6 pagina's vol leesvoer, als je zin hebt ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar steeds vaker komiek tegen dat dealers de problemen niet kunnen oplossen.
Tsja automonteurs benne geen IT'ers of elektronica monteurs.
En ja een ieder kan een module wisselen , maar als het dan nog niet is opgelost dan kunnen ze niet verder storing zoeken ....
Wen daar in algemeen maar aan want in alle beroeps takken van techniek gaat dit steeds meer spelen....
En het kunstje van het ligt niet aan de auto maar aan de laadpaal of het ligt niet aan de laadpaal maar aan uw auto zijn hele makkelijke afschuif opmerkingen waar jij niets aan hebt maar wel mee te maken hebt.

En dit komt overal voor hoor, dat is niet alleen bij VAG wagens..........


Edit: Heb je ook al eens op tweakers forum gezocht ? Daar zitten ook veel EV rijders !
Misschien dat er meerdere zijn met een vergelijkend probleem...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan