Voorste knipperlichten Superb Combi (2021) vervangen voor LED – hoe het makkelijkst?

Hi,

Ik ben bezig met het updaten van mijn Škoda Superb Combi Business Plus (2021) en wil nu ook de voorste knipperlichten vervangen door LED. Achter heb ik dit al gedaan en daar ben ik erg tevreden over, veel helderder en net wat moderner qua uitstraling.

Alleen loop ik nu even vast bij de voorzijde. Weet iemand wat de makkelijkste manier is om de voorste knipperlichten te vervangen?
Moet de hele koplampunit eruit, en zo ja, hoe pak ik dat het beste aan? Of is het handiger (of zelfs noodzakelijk) om via de wielkuip te werken?

Bij mijn eerdere lease-Škoda's (2x Kodiaq en 1x Rapid) liet ik alles netjes bij de dealer doen, maar dit is sinds 16 jaar weer m'n eerste eigen auto, dus ik wil het nu lekker zelf doen. Tips of een stappenplan zijn meer dan welkom.

Thanks alvast!

Slider

Forumguru
Geen ervaring met deze koplampen, maar wat ik zie op de unit op online foto's is de enige opening de grote rubberen dop. Dan zal je intern de hoek om moeten om bij het knipper licht te komen.

Als de unit er voor uit moet, zal waarschijnlijk heel de bumper er af moeten zoals bij veel types van VAG de laatste jaren. Maar dit is een aanname van mij of dit ook voor deze Superb geldt.

Bij mijn O3 FL is dit ook het geval, knipperlicht heeft geen eigen dop en kan er gewoonweg niet bij. Reden zal vast zijn dat voor dat beetje geknipper, het halogeen lampje de auto wel overleefd en dus geen toegang nodig heeft.
Ook ik moet heel de bumper weg halen als ik de units zou willen uitbouwen. VAG had last van te makkelijk uit te bouwen units waardoor hackers te gemakkelijk bij de CAN-bus datalijnen van de auto konden komen om hem open te breken. Daarom zitten ze tegenwoordig bijna allemaal "achter" de bumper beveiligt.

hemi24

Forumguru
Of je kijkt even in de handleiding?

Knipperlicht voor

De beschermkap van de lamp verwijderen.

De sokkel met het gloeilampje verwijderen.

Het gloeilampje in de sokkel vervangen.

De sokkel met het gloeilampje zo in de lamp schuiven, dat de fixeernokken A in de uitsparingen van de koplamp passen.
De beschermkap weer op de lamp aanbrengen.

Niet om het één of ander @hemi24 , maar ik weet hoe je een lampje vervangt en hoe een handleiding werkt. Dat is het probleem niet.

Waar ik juist naar op zoek ben, is hoe je er überhaupt goed bij kunt komen aan de voorkant van een Superb. In de handleiding staat dat je de beschermkap moet verwijderen, maar niet hoe je daar praktisch bij komt.
Moet ik de koplampunit loshalen? Maar dan zit de grill ervoor en hoe verwijder ik die dan weer? Gaat het via de wielkuip? Of moet er iets anders los om erbij te kunnen zonder dat je over zes gewrichten in je arm moet beschikken?

Dus als jij (of iemand anders) een duidelijke beschrijving of foto's heeft van hoe je erbij kunt zónder dat je een slangemens of chirurg bent, dan hoor ik het graag. :giggle:

Thanks!

Ik kon er gewoon vanaf boven bij, heeft waarschijnlijk wel wat krassen op mijn handen achtergelaten maar ik heb niets gedemonteerd. Hoe ik het exact heb gedaan durf ik niet meer te zeggen.

Bovenaan Onderaan