Voorruitverwarming ervaringen

eXtremeNL

Nieuw lid
Op mijn Skoda Octavia uit 2021 zit voorruitverwarming, echter valt het mij op dat het (vind ik) erg lang duurt voordat deze de voorruit ontdooit. Zo heb ik vanmorgen (ter test) 4 minuten moeten wachten alvorens de ruit "schoon" genoeg was om weg te rijden. Nu heb ik hiervoor nog nooit een auto met voorruitverwarming gehad, dus ik kan niet inschatten of dit een technisch probleem betreft of gewoon een verkeerde verwachting vanuit mij.

Wat ik wél weet, is dat mijn voorruit in het eerste jaar al vervangen is en dat het daarvoor (voor zover ik me kan herinneren) nooit zolang duurde. Ik heb dit al twee keer aangekaart bij de dealer, maar word voor mijn gevoel afgewimpeld. 4 minuten is normaal, moet allemaal op gang komen, etc. Toevallig dezelfde dealer die de ruit heeft vervangen, dus misschien proberen ze onder kosten uit te komen (of ik ben gewoon té wantrouwig
>:)
).

Het betreft dus een:

Octavia HB (4) Business Edition Plus 1.0 81 kW / 110 pk TSI e-TEC Hatchback 7 versn. DSG

Iemand hier met dezelfde auto en zo ja, hoe lang duurt het bij jou voordat de ruit (volledig) ontdooid is?

P.S. bijgevoegd een foto van de toets die ik indruk.
 

Bijlagen

  • CDC43879-32CB-4E67-BB6C-C49646371CEE.jpeg
    CDC43879-32CB-4E67-BB6C-C49646371CEE.jpeg
    537 KB · Weergaven: 101

Canon-Eye

Forumguru
Ging het om ijs aan de buitenkant, of beslagen aan de binnenkant?
Bij ijs zal ook de hoeveelheid (dikte) een rol spelen, denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar wacht je dan tot het helemaal weg is, of zou het al eerder met een trekkertje weg kunnen vegen omdat het dan vanaf het glas nat smelt?
 

hemi24

Forumguru
Rare vraag misschien, maar waarom druk je niet gelijk op de sneltoets “vrij zicht”?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Zo'n ruitenwisser oefent natuurlijk heel weinig druk uit en blijft dus aan de koude kant vegen. Met een trekker kun je wat meer druk uitoefenen en "onder het ijs" komen... Dat zou ik zelf ook eerder doen, dan nemen de ijsschotsen meteen het meeste onderliggende vuil mee.

Terzijde: het wordt altijd wel gewaardeerd als een nieuw lid zichzelf even introduceert in het Meet & Greet gedeelte van het forum.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb geen voorruitverwarming (wel een ijsdekentje), maar de knop "voorruit maximaal" van de airco blaast de beslagen binnenkant in no time schoon. Wel even de zijramen op een kier zetten, dat bevordert sterk de luchtafvoer...
 

MaxN

Donateur
Ik zou de verwarming meer zien als hulp om makkelijker te krabben niet voor het volledig ontdooien.
En ook niet zo best voor je wissers zo, daar gaat je dealer vrolijker van worden dan een nieuwe ruit denk ik, vast meer marge op.
Onze Octavia had ook voorruit verwarming met standkachel, dan krijg je de auto snel schoon, maar duurt nog steeds een minuut of 10 voordat deze alles schoon heeft, rondom alle ramen wel te verstaan.
Voorruitverwarming aan en idd de blower vol op de vooruit, zal het nog iets sneller gaan.
 

eXtremeNL

Nieuw lid
Sterker nog, die fysieke knop heeft @eXtremeNL ook gewoon onder z’n mediascherm in de rij knoppen zitten…

Zou me niet verbazen dat die knop ook gewoon het beoogde effect heeft.
Met die knop gaan de blazers op standje maximaal. Die knop heb ik op al mijn voorgaande auto’s ook gehad. Dat is niet de knop voor de voorruitverwarming aldus het boekje, maar ik zal het eens proberen de eerstvolgende keer dat het weer gevroren heeft.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als die voorruit sneller ontdooit is dan ik zelf de zijruitjes schoongekrabt heb vind ik het prima, en dat lukt tot nu toe altijd.
(wanneer komt er naast achter- en voorverwarming ook zijruitverwarming in die Skoda's?)
 

spikehome

Forumguru
Ik heb ook een O4 met voorruit verwarming.
Je kan ook automatisch instellen icm stuurverwarming zelfs.
Dan gaat de voorruit verwarming gelijk aan bij een bepaalde temperatuur (weet niet zo welke dat is) aan de stuurverwarming merk je wel dat je voorruit ook aan is.

Zelf geen ervaring ermee mijn auto staat altijd in de garage.
 

Cordoba

Forumguru
Zelf geen ervaring met voorruitverwarming, maar met achterruitverwarming gaat het volgens mij niet veel sneller, dus 4 minuten lijkt mij geen bijzonder lange tijd.
 

Wolf75

Senior Member
Laatst na een nachtdienst met 5 collega's naar buiten. Zij allemaal krabben en ik niet. Ik was wel het eerste weg. Ik geloof niet dat het 4 minuten heeft geduurd.
 

Rallye

Forumguru
@eXtremeNL De airco geeft op de "vrij zicht" stand vrijwel meteen droge lucht op de voorruit. ik was persoonlijk dan ook niet op het idee gekomen om het ontdooien door alleen de voorruitverwarming te laten doen. Wat is jouw slecht ervaring met het automatische klimaatsysteem? Voor mij is dit system echt "set and forget", behalve in speciale situaties, zoals juist het ontdooien.

Inmiddels doet mijn OEM-standkachel dat overigens al helemaal zelf. In mijn vorige auto moets ik zelf voor vertrek even de maximale warmte en ontdooi=stand kiezen voor het verlaten van de auto.
 

Frombo

Lid
Ik had ook geen ervaring met voorruitverwarming en dacht dat je meteen wel ontdooide plekken kon zien. Niet dus, duurt iets langer. Lijkt de 1e minuut niet veel te gebeuren maar na 2 minuten is alles ontdooit en kan ik rijden.
 
Bovenaan Onderaan