Voorkomen diefstal navigatie

Vorige maand is bij mij thuis voor de deur in Utrecht ingebroken bij mijn Skoda Octavia 3 (zie Octavia III 1.0 TSI occasion - kopen of niet? voor model/type - heeft 10" scherm en Canton audio). Jongens gespot op camera van de buurman, hadden niet meer dan 5 minuten nodig. Auto stond op parkeerplaats voor het huis, op eigen terrein. Unit in middenconsole, handschoenenkastje en versterker onder bestuurdersstoel waren allemaal weg.

Laatste 4 weken auto van schadeherstelbedrijf gehad, die heeft ook voor de deur gestaan en was makkelijk herkenbaar (naam schadeherstelbedrijf stond in koeieletters op de zijkant). Sinds 2 dagen is de auto weer terug. Man bij schadeherstelbedrijf gaf bij ophalen aan dat de beste manier om dit te voorkomen was om geen VW of Skoda te rijden. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dezelfde jongens nog een keer terugkomen. Hier in de wijk zijn Volvo's ook regelmatig het slachtoffer geweest (koplampen die ze nu hebben laten verankeren).

Heb voor nu even wat provisorische maatregelen genomen (karton over navigate geplakt met ducktape en 2 A4tjes in de auto met daarop "No navigation/geen navigatie"). Verder overweeg ik een (simpele) camera te monteren aan de voorkant van mijn huis (buiten handbereik op meter of 3 hoog met uitzich op waar de auto staat). Doel van de camera is niet om mensen te herkennen, maar enkel voor de afschrikende werking. Goed idee? En nog tips voor een camera?

Hebben jullie nog andere ideeen? Ik las het onderwerp Diefstal navigatie, lijkt me dat het steviger vastzetten van de navigatie geen zin heeft (dan slopen ze het er alsnog uit maar met meer schade). Was benieuwd wat er mogelijk is met VCSD, kun je iemand een alarm laten aanzetten in je auto? Wellicht kun je ook een los alarm dat beweging detecteert los in de auto leggen?

Tees

Donateur
Die navilocks hebben idd vaak het effect wat je noemt: meer schade. Als je echt meer afschrikwekkend effect wilt, zul je m.i. een aftermarket alarm moeten laten installeren. Maar dat is ook niet gratis.

Arjan1985

Forumguru
Wat vervelend dit. Hoe waren ze in je auto gekomen? Je kunt via VCSD je toeter laten activeren die dan aangaat als de auto niet met de sleutel wordt geopend maar als ze een raam intikken en dan een deur proberen te openen van binnen uit. Verder nog kinderslot er op zetten op je achter deuren. Omdat ze vaak het kleine ruitje intikken en via die achterdeuren binnen willen komen.
Eigen oprit. Wellicht mogelijk er een gesloten geheel van te maken?
Eigen oprit: heb je dikke verlichting op je huis richting je oprit staan die aangaan als er iemand loopt?

Verder zou ik proberen die versterker en die cd speler op een andere plek in te laten bouwen? Als het meer tijd kost die te vinden haken ze eerder af wellicht. En dan je dashboard kastje open laten als je de auto verlaat. Dan zien ze al dat er fysiek geen cd speler/module zit

Een camera-tje zal niet afschrikken ben ik bang.

GPS inbouwen in je scherm cd speler en versterker. Kun je ze wellicht volgende keer terug vinden

Eltjo

Forumguru
Blijft goed waardeloos dat een ander je spullen graag wil hebben, maar zo is het.
Zelf geen last van, altijd een auto gehad van >5 jaar en daarom geen belang gehad bij verouderde navi. Tegenwoordig wel fijn en uptodate via Carplay.

Camera hoeft niet duur te zijn, maar moet dan wel buiten bereik (of binnen) hangen of staan anders trekken ze het SD kaartje eruit of nemen ze hem helemaal mee.
Zie screenshot voor goede en goedkope buitencamera.

Bijlagen

• Screenshot_20251122_143336_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20251122_143336_Samsung Internet.jpg
    522 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
@Arjan1985 ze waren via kleine ruitje van achterportier binnengekomen (dus auto stond op slot, ook geen truc met keyless entry oid). En igen oprit is helaas precies dat, eigenlijk een parkeerplaats op eigen terrein voor ons huis. Automatische verlichting hangt er al, van de buurman maar die lamp hangt prima voor onze parkeerplaats. GPS inbouwen lijkt me niet zinnig, kan me niet voorstellen dat de politie hier iets in kan betekenen. Het op een andere plek inbouwen van de unit in het dashboard kastje lijkt me nogal ingrijpend, of is dat iets wat je makkelijk zelf kunt doen? En waar bouw je hem in dan?

En breaking news! Zaterdagmiddag bericht van de buurman, hij had een van de jongens die vorige maand eea had meegenomen weer gezien 's nachts! Dit keer alleen en na een minuut weer weg. Voor mij reden om aan te nemen dat hij van plan is snel terug te komen met z'n maatje, dus besloten onmiddellijk van auto te ruilen met een vriend van mij buiten de stad. Dit is tijdelijk, maar overweeg om de autoruil 1-2 maanden vol te houden en de jongens op het verkeerde been te zetten.

Heb inmiddels een camera van de Action gehaald (link) die ik ga monteren. Suggestie mbt kinderslot achter is een goede, wel heel onhandig met kinderen maar goed. Hoe kom ik erachter of mijn Octavia een alarm heeft ingebouwd? En de suggestie mbt VCSD de toeter activeren is ook een goede, waar kan ik dat laten doen?

Bovenaan Onderaan