Voorjaars schoonmaak??!!

ertromp

Forumguru
Na al het zout van de winterperiode en de wintersportvakantie in Oostenrijk maar eens de hoge druk spuit gehanteerd:
Motor en motorruimte gereinigd;
Tijdens wisselen van winter naar zomerbanden wielophanging en wielkasten gereinigd;
Buitenkant schoongemaakt;
Binnenkant gereinigd.

Dat geeft je toch weer een goed gevoel om aan die lang verwachte lente te beginnen.
Laat maar komen die zon :grin:

Ook al bezig geweest?

Skivakantie.jpg

Noord26

Forumguru
Ik wacht nog een weekje of 2 met wisselen. Ondanks dat het wel 15 graden overdag kan worden zie ik gewoon temperaturen in de ochtend van rond het vriespunt staan.

Desondanks. Die poetsbeurt moet er een keer gaan komen. En dan zal ik pas gaan merken hoe de combinatie van een tamelijk grote auto en een zwart-metallic hoeveel tijd dat gaat kosten.

Sk_Hans

Forumguru
Gisteren de auto ook weer eens helemaal mooi schoongemaakt. Daarna droog gezeemd zodat er geen kringen ontstaan bij het opdrogen. Word ik vanochtend wakker, heeft het vannacht geregend en is de auto toch weer kletsnat. Misschien straks toch maar weer opnieuw zemen. :laugh:

Noord26

Forumguru
Als je hem goed gepoetst hebt is regenwater juist het beste wat je kunt hebben. Het is zuurder als kraanwater en voornamelijk belangrijker, er zit vrijwel geen hardheid in, en daarom krijg je in feite geen kringen door het opdrogende water wat dit achter laat.

Sk_Hans

Forumguru
Hangt ook af van wat er allemaal met die regen mee komt (zand etc). Op een zwarte (Black magic) zie je veel. Heel veel. Maar dat zul je zelf ongetwijfeld ook weten. De Fabia van mijn vrouw is oranje metallic en daar zie je véél minder op.

Leon54

Actief lid
Ik was mijn auto het liefst tijdens regenachtig weer, scheelt afdrogen ! Alleen als de auto een poetsbeurt behoeft, zeem ik hem netjes droog en bij zomers droog weer, anders dus niet. Doe dit al jaren, ook bij mijn vorige zwarte Seat.

Cordoba

Forumguru
@Noord26: regenwater bevat inderdaad geen grote hoeveelheden kalk in tegenstelling tot het kraanwater in sommige regio's. Regen bevat wel stof, zand en ander vuil uit de lucht, dus zeker op een zwarte auto zal het optische verschil niet zo groot zijn (ik bedoel dus qua droogvlekken/opdroogranden)

dimi74

Banned
Had ook voorgenomen om de auto eens lekker te vertroetelen. Maar een lokaal regenbuitje heeft mijn plannen doen veranderen.
Nu maar wachten op de eerste mooie lente avond.

AMBIO2

Actief lid
Is het beter de motor te laten draaien tijdens schoonspuiten van het blok?
Ook nog iets afdekken of kan je overal ongestraft de hogedrukspuit opzetten?

ertromp

Forumguru
Ik laat gewoon de motor draaien.
Verder pak ik gewoon alles mee met de HD spuit in de motorruimte.
Na afloop goed droogrijden.

Sparkie

Forumguru
Er schijnt nog een horrorwinterperiode aan te komen, dus ik wacht nog even met schoonmaken. :(

De bandenwissel die voor morgen gepland stond heb ik ook maar 14 dagen uitgesteld.

joram

Nieuw lid
Dat is verstandig ja... Er is inderdaad nog slecht voorjaarsweer voorspeld :)... met foute temperaturen voor het voorjaar ...

Canon-Eye

Forumguru
Nou, ik vond het wel tijd worden dus heb ik het prettige weer van vandaag maar aangegrepen om van beide voertuigen de winterlaarzen te vervangen door de zomersandalen.
Daarmee heb ik tevens m'n portie sportieve inspanning wel weer te pakken...

Fabia winterdracht (Line):
20130306_banden-8990.jpg

De zomerversie (Antares):
20130306_banden-8992.jpg

en voor de volledigheid ook maar even de Twingo op winter-staal én standaard zomer-LM:
20130306_banden-8993.jpg 20130306_banden-8999.jpg

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag de Faab even onder handen genomen:
25i9geg.jpg
flg0g5.jpg

Velgen lijken hier nog mee te vallen, maar waren echt pikzwart. Auto gewassen, en de lak op de achterklep voelde nogal ruw, dus achterklep ook even gekleid, met handje gepolijst, in de Black Hole en de wax (Ex-P), alle zwarte kunststof aan de buitenkant ook even met Poorboys Trimrestorer behandeld, zodat ie er weer even tegen kan. Als het weer beter en stabieler wordt de auto een keer grondig onderhanden nemen, maar het kan weer even.
rjpba1.jpg

Bovenaan Onderaan