Voorgesteld, en gelijk maar een probleem voorleggen

Ik heb al jaren een Volvo 740 waar ik zelf veel aan sleutel, dus enige ervaring heb ik wel. Maar wel met een auto die als lego in elkaar zit en nauwelijks elektronica bevat. Het is een injectie, dus er zit een ecu in, maar dan heb je het wel gehad.

Afgelopen zomer een Skoda Octavia 1.6 gekocht. Vrij uitgeklede versie. Wel met airco, maar dat is de enige luxe die er op zit. Rijd/reed goed, gekocht met recent vervangen distributieriem.

Afgelopen week begint ie ineens wat te stotteren, later laag in de toeren en erg onrustig lopen. Motorkap maar eens open. Luchtslang vanaf het filter naar de inlaatklep gescheurd. Dus die maar vervangen. Daarnaast leek het alsof 1 van de cilinders niet lekker mee liep. Kon in de onderhoudshistorie niets vinden over vervangen bougies, dus die maar vervangen. Das wel een andere klus dan bij de 740! Hele inlaatdeel moet er af. Maarja, wat moet dat moet. Inlaat deel er af, en toen bleek ook de slang van de carterontluchting los te liggen. Volledig afgescheurd. Oliepeilstokbuisje was ook volledig vergaan. Volledige inlaatdeel tot aan de gasklep losgehaald.
Alles vervangen, gereinigd en weer teruggeplaatst. Motor gestart. Leek een paar seconden goed te gaan, maar toen weer terugvallen in toeren en beroerd lopen. Ondanks alles niets opgelost dus. Gekke is dat er geen foutcodes zijn. Motorcode heb ik nog niet naar gekeken, maar heb wel het vin-nummer: TMBHX41U842877398.

zal straks nog even een filmpje maken van lopende motor en bijvoegen.

Ik ben benieuwd of er ideeën zijn waar het aan kan liggen.
 

EdK

Forumguru
HEt is wel een blok van de sjoemelsoftware periode die opgeroepen moet zijn.
Maw hij zal wel ontsjoemeld zijn, en de kans daarna is groot dat hij dan één van de problemen kan krijgen.
Bij mijn 1,6TDI in de Caddy toendertijd was dat in korte tijd er 3x een verstuiver naar de knoppen ging.
Maar kans op falen van de EGR was volgens mij ook één van de onderdelen.
Zou even de zoekfunctie gebruiken van het forum , want er is genoeg over geschreven.
En stel je dan ook even voor in de "meet en greet " dit word door velen op prijs gesteld en vaak komen de antwoorden/oplossingen dan ook vlugger op papier
 

hemi24

Forumguru
@EdK volgens mij is dit een auto van het tijdperk ver voor de sjoemelsoftware, is namelijk een O1 (1U) met 1.6 benzinemotor uit 2004…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Duijzer

Donateur
Welkom! Tja, zonder storingscodes blijft het gissen. Je zou het brandstoffilter eens kunnen bekijken, wellicht zit er vuil in. Doet hij het bij warme motor én bij koude motor?
 

Tees

Donateur
Wel gek dat je geen foutcodes of lampjes hebt. Dit blok heeft al aardig wat electronica erin, en normaliter verwacht je bij dit soort gedrag een foutcode. Heb je wel een goede OBD-lezer die alles meepakt?

Qua oorzaak denk ik t eerste aan een inlaat probleem: valse lucht aanzuigen of een gasklephuis dat van slag is. Zeker omdat er meerdere problemen in de inlaat zaten én je nu alles los gehad hebt. Dan is iig gasklephuis inleren geen gek idee (die is in dit model elektronisch gestuurd en de ECU moet bij grotere veranderingen in de luchtinlaat verteld worden dat ie z'n volledig open en volledig dicht waarden moet herkalibreren). Dit moet door iemand met een VCDS (of OBDeleven) gedaan worden, een dealer of een goede garagist kan dat ook zeker voor een paar tientjes.
Valse lucht kan komen door nog steeds ergens een scheurtje oid of een pakking die niet goed is. Heb je de pakkingen die je los gehaald hebt allemaal vervangen?

Brandstoffilter kan ook zeker geen kwaad om te vervangen en is een klein klusje (mits je een brug hebt) voor weinig geld.
 

turboturbo

Forumguru
De 1.6(SR) blokken zijn dacht ik redelijk betrouwbaar. Er rijden nog letterlijk tig Golfjes 4 mee rond vandaag de dag. Vzv ik weet ook indirecte inspuiting dus ook geen last van roet afzetting bij de inlaat kleppen etc.

Waren de bougies mooi droog (geen olielekkage bij kleppendeksel pakking)?

Brandstof pompen willen ook wel eens levens moe worden bij deze leeftijd en km stand, maar zou volgens mij niet direct moeten resulteren in beroerd stationair lopen. Brandstof filter vervangen is ook zo gepiept, kan je dat weer uit sluiten en toch lekker als dat ook weer vers is.
 

Tees

Donateur
Ik denk ook niet dat t brandstoffilter of pomp t probleem is. Dat merk je normaal in de hoge toeren/vermogensrange, omdat er dan de meeste brandstof benodigd is. Stationair zou je dat niet meteen moeten merken.
 
Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Het filter heb ik liggen maar nog niet vervangen. ik denk ook niet dat daar het probleem in zit. Ik merk niet dat ie bij vol vermogen niet meekomt door tekort aan brandstof.
Maar vervangen kan geen kwaad, dus gaat sowieso gebeuren.

Bougies waren mooi droog. Viel me ook nog wel mee hoe ze er uit zagen. niet zwart of wit of vettig ofzo, dus verbranding lijkt wel goed. Ook geen lekkage rond de pakkingen/klepdeksel. Kleppen zagen er zo op het eerste gezicht schoon uit.

Nog geen compressietest gedaan, omdat ik dacht dat ik met het vervangen van alle gescheurde leidingen er wel zou zijn. Had ik achteraf misschien beter gelijk moeten doen. Nu moet alles er weer af als ik het wil doen.....

Valse lucht was ook mijn eerste gedachte. Maar ik heb zon beetje elke mogelijke ingang met remmenreiniger bespoten, en dat levert geen verschil in motorloop.

Foutcodes uitlezen heb ik gedaan met een odb2 apparaatje van een paar tientjes. Geen idee hoe betrouwbaar dat ding is. Inderdaad goed idee om hem even bij de garage uit te laten lezen en in ieder geval het gasklephuis te resetten. Ik had er inderdaad al wat over gelezen.
 

turboturbo

Forumguru
As je toch het gasklephuis opnieuw laat inleren (lees: basis afstelling instellen) dan kan je m maar meteen even schoonmaken vooraf (oude doek en busje EGR cleaner oid). Dan is die ook weer even goed voor de komende paar jaar.
 

Tees

Donateur
Het door VAG voorgeschreven middel voor het schoonmaken van het gasklephuis is...low-tech en low-cost aceton! Dat werkt als een tierelier en is 10x zo goedkoop als de dure bussen EGR reiniger van merk X.
 

turboturbo

Forumguru
Alles goed zolang je maar geen agressieve spullen gebruikt (remmenreiniger is geloof ik twijfel achtig wat dat betreft)
 

Tees

Donateur
Ik heb dat ook wel eens gelezen over remmenreiniger, maar aceton is echt veel aggressiever voor kunststoffen dan remmenreiniger (weet ik uit m'n werk als chemicus). Toen ik m'n gasklephuis schoonmaakte heb ik eerst remmenreiniger (op een doekje, niet rechtstreeks in t gasklephuis!) gebruikt, toen kreeg ik misschien de helft van de aanslag weg met veel poetsen. Met aceton 1x vegen: alles weg!
 

Tees

Donateur
Doe dat dan ook niet! Je moet je momentsleutel ook niet op je lak laten vallen...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ik heb dat ook wel eens gelezen over remmenreiniger, maar aceton is echt veel aggressiever voor kunststoffen dan remmenreiniger (weet ik uit m'n werk als chemicus). Toen ik m'n gasklephuis schoonmaakte heb ik eerst remmenreiniger (op een doekje, niet rechtstreeks in t gasklephuis!) gebruikt, toen kreeg ik misschien de helft van de aanslag weg met veel poetsen. Met aceton 1x vegen: alles weg!
remmenreiniger op een doekje gedaan en daarmee wat gepoetst. moet zeggen dat t wel wat vettig was , maar niet echt aangekoekt ofzo. Ik kreeg de aanslag redelijk makkelijk weg.
 
Opgelost!
Gisteren naar de garage geweest en die was zo vriendelijk de boel even voor me uit te lezen en het gasklephuis te resetten. Bleek ook nog een storingscode van de EGR in te staan. die verwijdert en de motor gestart. duurde even voor ie wilde aanslaan en toen........ nog steeds beroerd lopen. vanwege de egr foutcode het advies gekregen om de egr af te doppen. onderweg naar de Hornbach om een plaatsje aluminium te halen merkte ik dat ie toch wel een stuk beter liep. wel te laag in toeren, maar niet meer zo erg en veel stabieler. dus al een end op weg. toen maar even langs de Brezan om een vacuümslang van voor de rembekrachtiger te halen, die bleek namenlijk ook lek. Hadden ze niet, dus maar tijdelijk er een dikke brandstofslang tussen gezet. En liep toen weer een stuk beter tot aan na het tweede stoplicht, paar honderd meter verder. Alle problemen voorbij!

de oorzaak was blijkbaar een combinatie van van alles en nogwat rond de inlaat:
- vervuilde gasklep;
- verrotte slang carterontluchting;
- verstopte oliecatchdinges bij olievuldop;
- lekke slang tussen lmm en gasklep;
- lekke slang rembekrachtiger.

Dus een hoop valse lucht en een gasklep die niet lekker wil. tja.

Ondertussen ook het peilbuisje met peilstok, het luchtfilter en de bougies vervangen.

gisteren van Zwolle naar Zoelen en weer terug, geen centje pijn.
Ik ben blij!
 
Bovenaan Onderaan