Voordeuren kitten!

Leandro

Senior Member
Beste!

Nu ik weer terug ben in Nederland en mijn vriendin met haar Fabia achter heb gelaten in Italie wil ik jullie om hulp vragen. Het heeft de afgelopen dagen flink geregend in Italie en er stond een beetje water op de deurpost. De matten waren nog wel droog, dus het is nog niet echt naar binnen gelopen. Ook waren de ruiten zo niet meer beslagen, dus kan nog niet echt spreken van een groot probleem.

Nu ga ik in Juli & Augustus weer naar Italie en wil ik eigenlijk dat de deuren opnieuw kitten. Nu heb ik een hoop gezocht op het Forum maar of foto's waren niet meer zichtbaar of het waren achterdeuren. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een duidelijke beschrijving wat er moet gebeuren en hoe je bijvoorbeeld het deurpaneel eraf moet halen.

Welk gereedschap heb ik nodig? Op dit moment heb ik in Italie alleen een kruiskop schroevendraaier :') . Kan ik het gewoon in de openlucht doen op de parkeerplaats van de camping of is dat niet aan te raden?

Welke kit moet ik gebruiken, want heb ergens gelezen dat sommige kit te zuur is en roest veroorzaakt?
 

EdK

Forumguru
Het heeft de afgelopen dagen flink geregend in Italie en er stond een beetje water op de deurpost. De matten waren nog wel droog, dus het is nog niet echt naar binnen gelopen.
Vermoed dat je je zorgen om niets maakt in deze.
Onder de deuren van Skoda zitten gaten waar het water wat zich tussen de deuren ophoopt kan weglopen.
En het water op die dorpel waar je t nu over hebt is dat water uit zo'n gat.

De lekkages van de deuren bij de Fab 1 komt hoofdzakelijk voor bij de achterdeuren.
en dan is de mat uiteraard zeiknat maar onderkant deurpaneel is ook in algemeen dan nat / vochtig.
En ik zou als kit het volgende gebruiken
https://www.ventilatieshop.com/1011...1wgy5eKlgmTebQABPteGYCCLRN-s6LwivUaAqVA8P8HAQ

Is ook bij een Hornbach verkrijgbaar als je die bij je in de buurt hebt
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @EdK al aangeeft: als vloerbedekking en deurbekleding niet vochtig zijn, mag je er van uit gaan dat het is opgelost. Zeker niet zomaar een willekeurige sanitairkit pakken: veel van die kits zijn op basis van azijnzuur (dat ruik je ook tijdens het drogen van die kit), en dat is niet zo'n geweldige combinatie met metalen onderdelen.

Overigens komt dat water in de deur, doordat het langs (beweegbare) ramen loopt, en tussen rubberstrip en raam of via kiertjes tussen de verschillende rubberstrips in de deur in loopt. Dat is geen ramp, daar is het op ontworpen. Vandaar dat er onder in elke deur een 3?tal gaatjes zit, zodat het op de deursponning er uit kan lopen, en dat er binnen in de deur nog een 'waterkering' zit. Als de kit van die waterkering zijn werk niet meer goed doet, moet er dus opnieuw gekit worden.
 

Leandro

Senior Member
Ja, het stond wel echt op het plastic en niet alleen op het metaal waar het altijd wel komt. Maar we zullen zien of het nodig is.
 

Cordoba

Forumguru
OK, andere optie is dat je de zogenaamde raamlikkers vernieuwd (rubberrand aan de onderkant van het raam). Dat heb ik bij alle 4 mijn portieren gedaan, en als ik het me goed herinner, was ik iets van 40 euro kwijt (anders even mijn topic nazoeken). Dan komt er gewoon minder water in het portier, dus dat scheelt ook.
 

turboturbo

Forumguru
Ja, het stond wel echt op het plastic en niet alleen op het metaal waar het altijd wel komt.
Ik had exact hetzelfde met mijn Fabia I.
Zeker als de auto tijdens een paar regen ongebruikt stond, werden de plasjes erg groot. Gek genoeg nooit echt natte bekleding gehad. Ik heb er destijds ook wel een topic over geopend met foto's van hoe dat eruit zag. Ik was er ook van overtuigd dat het te maken moest hebben met lekkende deur panelen. Als ik extra goed oplette bij het openen van de deur kon ik het water zien druppelen tussen het plaatwerk en de kunststof deurpaneel.

Omdat het nooit echt erger is geworden heb ik er maar niks aan gedaan.
 

Michelv.

Forumguru
De Ibiza 6L heeft daar ook last van, achter het deurpaneel zit een aluminium plaat op de deur vast, die wat loshalen en daarachter een streep Sika kit spuiten, daarmee is het opgelost.
 
E

Ex-lid 9621

Aangezien je op de camping zit, zal ik als ik jou was een stukje vuilniszak tussen je raamsnor en je raam stoppen zodat het water direct over de buitendeur loopt. Thuis kan je dan het volgende controleren:

* De raamsnorren moeten in iedergeval goed aansluiten op de ruiten en vrij zijn van mos/vuil en aan de zijkanten mag maar een kleine spleet zitten. Als hier teveel water inkomt, loopt de bij hevige regen niet alleen de deuren te vol, maar het kan ook uiteindelijk je raammechaniek en motor beschadigen. Je kan ze aan de voorkant eenvoudig losmaken (beetje naar de achterzijde auto trekken en dan omhoog) en inspuiten met siliconenspray > waterafstotend en het houd ze soepel.

* Doe de deur dicht en spuit met een harde waterstraal tussen de randen van de deuren. Als je dan water in je auto hebt, dan sluiten de deurrubbers niet goed meer af. Snelle fix is vaseline erop (niet te lang laten zitten).

* Als je zeker weet dat het langs het plastic aan de binnenkant loopt, dan moet je gaan kitten. Met een schoevendraaier voorzichtig het dekseltje losmaken waar de bedieningsknoppen van het raam zitten. Er zitten twee clipjes aan de stoelkant en eentje erachter . Hierna de armrust die er naast zit naar achteren drukken+schuiven en dan komt deze los. Schoeven armsteun losmaken en armsteun verwijderen. Rondom de deurpaneel aan de zijkanten loswippen (zit vast met drukkertjes) en steeds voorzichtig rondom naar je toe trekken.

Nu de uitdaging: Je hebt op de binnenste metalen afdekplaat popnagels of bouten zitten die je los moet boren/maken. Hierna kan je pas het binnenste metalen paneel verwijderen en de boel afkitten. Check dan meteen de staalkabels van het raammechaniek op roest/ravels en smeer de geleiders van het raam. Deze kabels breken na ongeveer 10 jaar spontaan af.
 

Leandro

Senior Member
Aangezien je op de camping zit, zal ik als ik jou was een stukje vuilniszak tussen je raamsnor en je raam stoppen zodat het water direct over de buitendeur loopt. Thuis kan je dan het volgende controleren:

* De raamsnorren moeten in iedergeval goed aansluiten op de ruiten en vrij zijn van mos/vuil en aan de zijkanten mag maar een kleine spleet zitten. Als hier teveel water inkomt, loopt de bij hevige regen niet alleen de deuren te vol, maar het kan ook uiteindelijk je raammechaniek en motor beschadigen. Je kan ze aan de voorkant eenvoudig losmaken (beetje naar de achterzijde auto trekken en dan omhoog) en inspuiten met siliconenspray > waterafstotend en het houd ze soepel.

* Doe de deur dicht en spuit met een harde waterstraal tussen de randen van de deuren. Als je dan water in je auto hebt, dan sluiten de deurrubbers niet goed meer af. Snelle fix is vaseline erop (niet te lang laten zitten).

* Als je zeker weet dat het langs het plastic aan de binnenkant loopt, dan moet je gaan kitten. Met een schoevendraaier voorzichtig het dekseltje losmaken waar de bedieningsknoppen van het raam zitten. Er zitten twee clipjes aan de stoelkant en eentje erachter . Hierna de armrust die er naast zit naar achteren drukken+schuiven en dan komt deze los. Schoeven armsteun losmaken en armsteun verwijderen. Rondom de deurpaneel aan de zijkanten loswippen (zit vast met drukkertjes) en steeds voorzichtig rondom naar je toe trekken.

Nu de uitdaging: Je hebt op de binnenste metalen afdekplaat popnagels of bouten zitten die je los moet boren/maken. Hierna kan je pas het binnenste metalen paneel verwijderen en de boel afkitten. Check dan meteen de staalkabels van het raammechaniek op roest/ravels en smeer de geleiders van het raam. Deze kabels breken na ongeveer 10 jaar spontaan af.

Bedankt hier heb ik wat aan! Ik ga eerst maar de rubbers een keer invetten met vaseline. Gewoon erop smeren en als je alle deuren hebt gehad het weer verwijderen met een doekje?

Want het is inderdaad met autowassen of een hele hevige bui dat er een beetje water op het plastic staat. Het duurt nog tot Juli voordat ik weer die kant op ga maar ik hou het in gedachten! Bedankt!
 
E

Ex-lid 9621

Ik zal de vaseline alleen dik op de deurrubbers smeren waar het nu lekt (sealt de boel een beetje, maar vaseline plakt overal aan vast).

De rest van de rubbers met een stukje keukenrol en siliconenspray. Dit beschermt mijn rubbers al 16 jaar tegen uitdrogen, water, ijs en hitte. En ze blijven soepel.

Was ik nog vergeten: aan de onderzijde van alle deuren de afwateringen met een wattenstaafje doorprikken/schoonmaken.
 
Bovenaan Onderaan