Voordeel 6 versnellingen tegenover 5?

Wilko

Senior Member
Ik zat op de autoweek site de overbrengingsverhoudingen van mijn huidige 2L 4x4 O1 combi eens te vergelijken met die van de 2L 4x4 O2 combi, om te zien wat ik er nu bij krijg met de nieuwe 2L 4x4 O2 combi met 6 versnellingen. Tot mijn stomme verbazing blijken de 1e (3,78:1) en 6e (0,82:1) versnelling van dat model O2 precies dezelfde overbrengingsverhouding te hebben als de 1e (3,78:1) en 5e (0,82:1) versnelling van de O1 die ik vrijdag in ga ruilen. Ik ging er vanuit dat een 6e versnelling een andere overbrenging had zodat je in die versnelling zuiniger kon rijden omdat de motor minder omwentelingen hoefde te maken voor dezelfde snelheid. Mijn vraag is dan ook: wat is dan de meerwaarde van een 6e versnelling bij deze overbrengingsverhoudingen?

darkprojectx

Forumguru
als je het zo leest zou je zeggen dat hij opzich even zuinig is, echter zal hij meer trekkracht hebben door de korte versnellingen. Verder zou ik niet zien wat het voordeel ervan is..?

valt me wel op dat de O1 een 2liter 8 klepper (benzine) is, 5 versnellingen, 115 pk, 170 nm, 2400 tpm
en de O2 2 een 2 liter 16 klepper (FSI motor) (benzine) is, 6 versnellingen, 150 pk, 200 nm, 3500 tpm

lijkt me toch vrij onlogisch..

Als je het zo ziet zou ik zeggen dat de O1 meer gebruik maakt van zijn power.

8 klepper heeft onderin meer kracht
16 klepper heeft bovenin meer kracht

maar als je bovenin meer kracht hebt, waarom zou je dan een extra versnelling er tussen zetten die juist het toerental omlaag haalt?

Ronnie

Forumguru
Eindreductie op het kroon/pignonwiel ook hetzelfde? De 6 bak zal in het middengebied sneller zijn, immers zijn de versnellingen beter gedoseerd. De 6e is al een "overdrive", deze is dus precies hetzelfde omdat de motoren ook hetzelfde zijn
qua vermogen. Een nog langere overbrenging zou wss. alleen meer verbruik opleveren omdat de motor meer kracht moet leveren.
Bij 300pk zou het geen probleem zijn.......

Wilko

Senior Member
@Ronnie: ik heb geen idee. Ik heb alleen de gegevens van die Autoweek vergelijkingssite, en daar verbaasde ik me over. Het kan goed dat er nog iets anders de uiteindelijke overbrenging beïnvloedt, maar daar heb ik helaas geen informatie over.

Wilko

Senior Member
@darkprojectx Dat realiseerde ik me ook. Vandaar mijn verbazing. Rest nog een goede verklaring... :)

Bovenaan Onderaan