Voorbereiden koud klimaat

dhe019

Actief lid
Dit voorjaar, april, wil ik met mijn O2 1.9 TDI naar het noorden van Zweden. Het is daar dan best fris (zie bijv. https://weatherspark.com/y/86559/Average-Weather-in-Kiruna-Sweden-Year-Round). Tot -20 's nachts is niet uitzonderlijk. Ik wil natuurlijk niet stil staan 's ochtends.

Ik vroeg me af waar allemaal aan te denken in de pre-check. Zaken die in me op kwamen:
- koelvloeistof (vervangen?)
- ruitenwisservloeistof vervangen door -40 spul
- remvloeistof vervangen (trekt water aan; geloof dat 'ie toch moest)
- accu check (op wat precies? hij lijkt goed te werken maar is al uit 2013 / al extra beefy @ 77Ah)
- olie is volgens mij al 0w30 / denk niet dat daar specifiek veel water in blijft (ik warm 'm regelmatig goed op).
- sneeuwkettingen & winterbanden natuurlijk.

Zijn er specifieke dingen om 's ochtends niet te vergeten / te doen? Andere tips? Opmerkingen? Misschien dat de fanatieke wintersporters er meer verstand van hebben (dan ik).
 

EdK

Forumguru
https://www.accuserviceholland.nl/super-mini-power-start-booster-lithium-2018.html

Dit misschien aanschaffen voor als de accu het toch laat afweten..
Met deze kun je dan toch nog de wagen weer starten.
Tsja en ik weet dat men in Scandinavië wagen met karterverwarming heeft die de olie op temperatuur houden in de barre nachten.
Dus in jouw geval dus na starten eerst heel rustig de olie en motor warm laten worden voor je echt wat gaat vragen van de motor.
 

DJSmiley

Actief lid
Idd, een startbooster meenemen kan geen kwaad mocht je accu wel moeilijk gaan doen. Eventueel kun je ook (preventief) een nieuwe accu plaatsen, zo zwaar mogelijk als wat past.

Je zou, afhankelijk van je route, ook een setje spijkerbanden kunnen overwegen.
0w30 olie kan idd ook, maar volgens mij zijn de temperaturen in april al niet dermate laag dat het nodig is.
En idd je andere vloeistoffen winterproof maken (koel, ruitenvloeistof enz)

Aircobeurtje/check is misschien wel handig, aangezien je met sneeuw en vorst vrij snel last hebt van beslagen ruiten (instappen met een lading sneeuw enz)

Voor een accu zijn geloof ik ook isolatiepakketten om 'm wat warmer te houden. (waardoor ie dus ook meer juice kan leveren aangezien ie minder afkoelt)

Verslagje van iemand die een vergelijkbaar tripje gedaan heeft (Met een Audi A4 1.9, maar da's allemaal 'het' 1.9 VAG blok)

http://loveatfirstdrive.nl/blog/tips-winterse-roadtrip-noordkaap/

Overigens: April is niet echt winter. Dus de echte winteradviezen zijn voor jouw al wat minder relevant.
Ik weet even niet hoe lang de dagen zijn rond die tijd, maar voor de echte winterritten worden bv ook ledbars, verstralers enz aangeraden aangezien je in de winter ook dagen zonder of minimaal daglicht hebt.

https://www.expeditie-noordkaap.nl/organisatie/tips-voor-onderweg/


Ga je winterkamperen? Denk dan ook aan dingen als bevriezend water en dat bv butaangas niet werkt bij <-5 ofzo


Verder 'zorgen' dat je ergens in Scandinavie tankt, dan heb je diesel die veel minder vlot gaat vlokken. Je NL diesel meenemen (al dan niet als reserve) kan misschien niet het slimste zijn.

Maar onderaan de streep valt het wel mee, je noemt April. Da's toch een heel stuk minder spannend dan begin januari.. (geen daglicht, in convooi over de ijsvlaktes rijden enz)
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Wellicht nog wat afdekkappen voor de grill, enerzijds voor het sneller opwarmen van de motor en anderzijds als bescherming tegen steenslag/ijs op de radiateur?
 

Jessedew

Senior Member
Je moet speciale anti vlokken diesel tanken. Mijn collega was op wintersport in Zweden in de voorjaarsvakantie en toen kwam de auto nauwelijks nog vooruit, maar dat bleek dus aan de (nederlandse) brandstof te liggen, kennelijk niet geschikt voor de kou daar.

Volgens mij eenvoudig te tackelen door in Zweden te tanken.
 
Denk ook om je verlichting het is daar goed donker... mocht je onverhoopt wat nodig zijn kun je altijd bij de Biltema terecht of mekonomen deze zitten door heel zweden en zijn niet duur wat onderdelen betreft.
 
Bovenaan Onderaan