Voor het eerst naar de Garage met mijn F1

Tjin

Lid
Nou gisteren was het zover mijn pas gekochte Fabia 1 ging voor een (beurtje dacht ik ) naar de Garage (Kohler Hoofddorp)

Omdat ik best veel kilometers maak dacht ik goed te doen door gelijk maar een kleine beurt te geven aan mijn F1 .
Naar mijn mening kan het geen kwaad even olie verversen enz op de site van skoda kreeg ik netjes een prijsopgaaf 129 eur .
Hmm mooi prijsje dacht ik niet duur en door de experts uitgevoerd .

En ook omdat ik vanaf aankoop al mijn ramen niet open kreeg wou ik dat er snel naar gekeken werd .
Dus eindelijk woensdag stap ik de auto start denk even ramen weer checken en ja hoor gewoon weer open en dicht gaan :sterretjes: heb ik weer denk ik net als je bij de tandarts aankomt :cool:

Nou 8 uur dus bij Kohler auto afgeleverd met mijn klachten en uurtje later werd ik al gebeld .
Je raad het al ze hebben het 1 en ander geconstateerd .

  • beurtje 129 eur
  • ruitenwissers versleten 50eur
  • achterremmen schoonmaken 40eur
  • remvloeistof bijvullen 40eu
  • enz enz totaal 490eur en nog wat :pieker:
Maar aan mijn ramen konden ze niets vinden die deden het natuurlijk perfect .

Dat was mijn eerste ervaring met Kohler Hoofddorp, had ik niet verwacht maar goed ik heb het allemaal laten uitvoeren omdat ik niet straks met de panne wil staan langs de weg.
Zijn er nog anderen hier met ervaringen bij Kohler Hoofddorp ?

Heb de rekening nog maar eens even bekeken misschien heb ik een beetje overdreven met de prijzen maar niet veel denk ik ..Alle prijzen zijn ex btw !!

Hierbij de rekening :

2qbf4lf.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Pfff. Veel geld voor een paar simpele dingen.

Remvloeistof bijvullen €40:shutup: een klein scheutje remvloeistof erin gooien kost nog geen euro en is in een paar tellen gedaan.
Ook de ruitenwisser is kwa prijs afzetterij, zit er ook in een paar tellen op.

Heb zelf jaren bij een dealer gewerkt en vraag me af waarom je met een oudere wagen daarheen zou gaan.
Er zijn zoveel bedrijven waar je mogelijk beter en goedkoper af bent.
 

Cordoba

Forumguru
Remtrommels (achter) schoonmaken kan een kwestie zijn van voorkomen dat de remmen lichtjes aanlopen, maar kan ook het verhelpen zijn van dat lichtjes aanlopen (is ook een APK-punt).

Wat je ervaring bij de dealer betreft: dit zie je eigenlijk al 10-20 jaar: een lage prijs voor standaard onderhoud, en vervolgens een waslijst aan zaken waardoor je uiteindelijke rekening vaak tussen de 500 en 1000 euro uitkomt, en dan mag je hopen dat het vakkundig is gedaan en er niet een slordige stagiaire aan heeft gewerkt zonder voldoende toezicht/controle. Probleem is dat het lastig is om een goede gespecialiseerde VAG-garage te vinden in de Randstad, waardoor je dus al snel op grotere afstand moet gaan zoeken naar een geschikte garage. Mijn ervaring is dat het financieel vaak de moeite is om die extra km's naar die goede garages te maken.
 

Ronnie

Forumguru
N.B.: Remvloeistof bijvullen is uit den boze, het verschil tussen min-en max is gelijk aan de totale inhoud van de remcilinders.
Dus als je bijgevuld hebt en daarna een keertje nieuwe blokken monteert, zal het potje overstromen met alle gevolgen van dien.
Trouwens voor € 40,- kun je alle remvloeistof ook vervangen/spoelen......
 
En niemand hier denkt dat er verversen bedoeld is ipv bijvullen van de remvloeistof ?
Dat lijkt mij meer aannemelijk. Ook gezien het bedrag.

Denk dat TS dit verkeerd geformuleerd heeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik de rekening goed interpreteer, is er 1/10 van 10 liter ingegaan, oftewel een liter. Dat lijkt me geen bijvul-scheutje, maar eerder een completet vervanging?
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij opvalt is dat er airco onderhoud is gedaan, bij de meeste garages/dealers moet je daar expliciet opdracht voor geven. En wat mij in het stukje airco heel vreemd voorkomt is het stukje Ultrasoon reinigen, geen idee wat daar nu uitgespookt is, en welk onderdeel van een airco je zinvol US zou moeten/kunnen reinigen. (Ik weet wat ultrasoon reinigen is, heb het op eerdere werkplekken gebruikt, en op mijn huidige werkplek zelf geïntroduceerd)
 

hemi24

Forumguru
Wat mij opvalt is dat er airco onderhoud is gedaan, bij de meeste garages/dealers moet je daar expliciet opdracht voor geven. En wat mij in het stukje airco heel vreemd voorkomt is het stukje Ultrasoon reinigen, geen idee wat daar nu uitgespookt is, en welk onderdeel van een airco je zinvol US zou moeten/kunnen reinigen. (Ik weet wat ultrasoon reinigen is, heb het op eerdere werkplekken gebruikt, en op mijn huidige werkplek zelf geïntroduceerd)

Ik denk dat dit onder het ultrasoon reinigen valt:

product-image-5822c9fe8c3eb.png


Met het bijbehorende apparaat wordt de vloeistof verneveld in de auto en het zo aanslag en nare luchtjes in de airco moeten bestrijden...
 

verhulstr

Forumguru
Aardige prijs idd voor dit alles...:shutup:....maar zoals canoneye al zegt over je remvloeistof.....ze zeggen dat er een liter gebruikt is. Het kan zijn...maar pas er mee op..hoeveel monteurs schrijven een liter op en hebben echt daadwerkelijk alleen maar het reservoir afgetopt zonder het hele systeem te verversen?
Ik mag aankomende dinsdag voor APK, (ik sleutel zelf aan mijn auto tot zover mogelijk) geloof me...als ik er doorheen kom zonder al te veel kosten aan onderdelen die vervangen moeten worden, ververs ik het hele systeem...met de hydraulische koppeling er bij. Waarom doe ik dat? Omdat de hydraulische koppeling de zelfde remolie, die ook in het zelfde reservoir uit komt. Als je de rem olie ververst..doe het dan goed, maar das mijn mening. Ik wil niet zeggen dat iedere monteur het ZO doet...maar ik heb er al genoeg gezien die dat wel doen.

Nog een voorbeeld...mijn vader reed een paar jaar geleden een MB C180...heeft de auto een grote beurt laten geven. (Geen Mercedes garage!)
Prima grote beurt voor de Mercedes, komt goed! Mijn vader gaf nog aan om eens naar de remmen achter te kunnen kijken..hij had het gevoel of er een zak meel in zijn wiel of rem om viel...je kon het ook echt horen tijdens rijden.
Auto kwam terug van onderhoud...nog steeds dat geluid! Rekening kwam ook achteraan...€1000,- alsjeblieft voor de onderhoud , uren en gebruikte materialen en klein spul...:mad:
Ik heb zelf nog eens de 2 achterremmen nog eens open gemaakt...ik wist niet hoeveel roest en remstof er uit die remmen kwam..niet normaal meer. Je zou toch zeggen als je dat aangeeft als je wat hoord dat daar naar gekeken wordt....niet dus! Dat was ook gelijk de laatste keer daar...
 

Arjann

Forumguru
Remvloeistof is niet bijgevuld maar ververst (voorschrift is om dit elke 2 jaar te doen).
Achterremmen reinigen is nodig als ze aanlopen of slepen, dus is ook niet heel vreemd. Daarnaast is je luchtfilter vervangen en een airco onderhoud gedaan.

Het vervelende van zulke dingen is dat je er als klant eigenlijk niks van merkt.
Het is een hoop geld maar vind het onder aan de streep toch best een nette prijs eigenlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
...mijn vader reed een paar jaar geleden een MB C180...heeft de auto een grote beurt laten geven. (Geen Mercedes garage!)
Ik heb zelf nog eens de 2 achterremmen nog eens open gemaakt...ik wist niet hoeveel roest en remstof er uit die remmen kwam..niet normaal meer. Je zou toch zeggen als je dat aangeeft als je wat hoord dat daar naar gekeken wordt....niet dus! Dat was ook gelijk de laatste keer daar...

ik ben geen MB-kenner, maar volgens mij is er nooit een C180 geleverd geweest met trommelremmen... Weet niet wat jij open hebt gehaald..?!?
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Dat is dus alleen één of ander geurtje om nare luchtjes uit het airco systeem te verhullen, maar heeft niets met ultrasoon reinigen te maken. Ultrasoon reinigen doe je met zoiets:
826621_RB_00_FB.EPS_1000.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

verhulstr

Forumguru
@hemi24 Een C180 heeft schijfremmen achter, maar deze auto’s gebruiken de binnenkant van de schijven aan de achter als een trommel...zijn 2 remmen in 1 zeg maar. Die rem werd door Mercedes bij diverse modelen gebruikt als parkeer rem. Daar zat voor ongeveer heel de leeftijd van de auto aan remstof in :jaja:.

Voorbeeld komt van een 320cdi maar het principe is het zelfde bij een C180...

4342A98D-4FCA-4C5E-9901-DCD907261FC8.jpeg
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@hemi24 :thumbsup: nooit te oud om nog te leren toch?

Maar voor de TS, nog nooit mee gemaakt dat een airco systeem ultrasoon gereinigd moest worden. Dat het systeem gespoeld en gereinigd word weet ik, daarna opnieuw afgevuld en op druk gezet.
Maar ultrasoon reinigen van zoiets mij voor mij ook nieuw. :arghh:
 

H@RM

Senior Member
Punt 3 op de factuur. Remvloeistof ververst

@Cordoba

Deze hebben ze gebruikt
maxresdefault.jpg


Ultrasoon vernevelen


De Aircomatic III is zo’n apparaat dat je in het auto-interieur zet en dat dan een reiniger verspreidt, die met dichte recirculatieklep langs de verdamper en ventilatieleidingen stroomt. Maar is het niet zo dat zulke apparaten misschien wel voor een lekker geurtje zorgen, maar niet toekomen aan het daadwerkelijk reinigen van de verdamper? “De Aircomatic III wel”, zegt Wynn’s. Dat apparaat beschikt namelijk over een ultrasone trilplaat: “Die vernevelt het reinigingsmiddel tot hele fijne druppeltjes, tot maar 4 μ groot. Die druppeltjes reinigen de verdamper zonder dat je iets hoeft te demonteren”.

Staat ook nogsteeds op mijn verlanglijstje maar hij is zo duur :wavecry:
 

Spierings

Forumguru
Die druppeltjes reinigen de verdamper zonder dat je iets hoeft te demonteren”.

Staat ook nogsteeds op mijn verlanglijstje maar hij is zo duur :wavecry:
Die dingen doen het net zo goed als een simpel spuitbusje wat zelf verneveld..

Het is puur geurbestrijding, als je pech hebt zit je een jaar later weer in de stank;)
Het goede spul mag helaas niet meer verkocht worden..

Je moet bij airco reiniging altijd iets demonteren, je interieurfilter namelijk;)
 
Punt 3 op de factuur. Remvloeistof ververst

@Cordoba

Deze hebben ze gebruikt
maxresdefault.jpg


Ultrasoon vernevelen


De Aircomatic III is zo’n apparaat dat je in het auto-interieur zet en dat dan een reiniger verspreidt, die met dichte recirculatieklep langs de verdamper en ventilatieleidingen stroomt. Maar is het niet zo dat zulke apparaten misschien wel voor een lekker geurtje zorgen, maar niet toekomen aan het daadwerkelijk reinigen van de verdamper? “De Aircomatic III wel”, zegt Wynn’s. Dat apparaat beschikt namelijk over een ultrasone trilplaat: “Die vernevelt het reinigingsmiddel tot hele fijne druppeltjes, tot maar 4 μ groot. Die druppeltjes reinigen de verdamper zonder dat je iets hoeft te demonteren”.

Staat ook nogsteeds op mijn verlanglijstje maar hij is zo duur :wavecry:


Heeft de dealer bij mij gedaan naar aanleiding van klagen over zweetvoeten geur. Hielp geen moer. Na 3 dagen weer dezelfde lucht terug. Uiteindelijk via de niet officiële manier gedaan en spul rechtstreeks op de verdamper gespoten..
 
Bovenaan Onderaan