Volvo V70 D5

sitechris

Donateur
Recent een paar uur rondgereden in een Volvo V70 D5 (185 pk/400 nm) met Geartronic automaat.

Even wat plussen en minnen

Plus
- Bovengemiddeld comfortabel
- Goddelijke stoelen
- Imago (het is toch een Volvo)
- Leuke sound (en dat voor een diesel)
- Automaat schakelt bijzonder lekker
- Best aardige trekkracht tussen de 2000 en 3500 toeren
- Persoonlijk vind ik het een mooie auto, net als de S80

Min
- Beetje rauwe motor
- Boven de 180 is de rek toch een beetje eruit (zijn ff de Autobahn op gegaan). Haalden met pijn en moeite 215 op de teller en hadden daarvoor een zeer, zeer lange aanloop nodig.
- Bediening navigatie omslachtig
- Niet de stilste auto (motor maakt teveel herrie en de grote spiegels zijn windgevoelig)
- Interieur vind ik wat saai (dat is kwestie van smaak, i know). Ik krijg niet het premiumgevoel, ondanks de goede afwerking. Ik vind het vooral klinisch. Mss dat houtlijsten het nog wat opsieren, deze had aluminium lijsten.
- Beenruimte achter viel me echt tegen. Ik dacht dat Volvo's echt de ultieme familiebakken waren, maar dat was het zeker niet.
- Standaarduitrusting matig en ik vind de auto best prijzig
- De auto is en rijdt vreselijk saai. Geen enkele beleving, emotie maakt het bij je los. Zelfs op topsnelheid rijden is een uitermate saaie bezigheid, alhoewel de besturing wel wat zweverig wordt.

Zou ik hem kopen, met in het achterhoofd concurrenten als de Audi A6 2.7 TDI en BMW 525D? Neen, dan zou ik toch voor een beter presterende Duitsers gaan.
 
Kan ik me in vinden!
D5 blijft wel een waanzinnig mooi geluid, helemaal als hij gechipt is naar 215Pk!!!
 

___JC___

Forumguru
Een collega van me had zo een ding en daar heb ik een paar keer een stukje mee gereden. Herkenbaar verhaal Chris. De ruimte viel mij ook erg tegen, maar de motor is wel een van de best klinkende diesels. Wat mij nog tegen stond was de gigantische draaicirkel van zo een ding, maar dat zal je niet opgevallen zijn op de autobahn gok ik. :)
 

Miez1

Forumguru
Ik heb een S60 D5 gehad met dezelfde motor en heb nagenoeg dezelfde ervaringen behoudens het feit dat hij nog kleiner is achterin. Ik had speciaal glas wat geluiddempend is en waarop het water niet bleef 'plakken'. In die auto was het zo stil, en dan met die dikke stoelen, je mist dan alleen nog een open haard en een pijp :cool:. Maar wel een kilometervreter.

Alles gute !

Miez
 

CharlesTucker

Forumguru
Leuke review, deze auto staat hoog op m'n verlanglijstje indien het inkomen het ooit nog eens toelaat. Het lijkt mij ook de perfecte auto voor de "geslaagde familie" :). Ik heb er nog nooit ingereden, maar met name als ik je minpunten lees zou ik toch ook verder moeten gaan kijken (en dan met name naar de BMW 5 serie, de A6 vind ik niet mooi, smaken verschillen). Met name dat je de ruimte vind tegenvallen vind ik interessant. Ik ben ooit eens bij de dealer naar een V50 wezen kijken (paste toen net binnen het budget), vond ik heel erg fraai, maar toen de achterklep openging om de bagageruimte te laten zien ben ik weggegaan, met die auto wilde ik niet op vakantie met de opgroeiende kinderen. Die V70 is natuurlijk groter, maar als daar net zo veel verschil zit tussen de buitenmaten en de bruikbare binnenruimte dan wil ik graag geloven dat die ruimte binnen ook bij de V70 tegen zal vallen.
 

sitechris

Donateur
Ik weet niet wat de kofferruimte van dat ding is, maar de beenruimte achter vond ik wat tegenvallen. Moet wel heel diep nadenken, want dit topic is al in 2008 door mij gestart. We zijn inmiddels 4 jaar verder. Dit was overigens wel de huidige V70, dus de bevindingen zijn wel vrij actueel. Alhoewel de D5 nu inmiddels 215 pk heeft, dus dat draait net weer wat lekkerder door.
 
Ik had voor me fabia een v70 d5 van 2006 geartronic edition2 185pk met heico tuning. En kan 1 ding zeggen, mism iederedag nog. maar door ander werk reed ik geen kilometers meer en was het puur nog auto voor de vrouw om boodschappen te doen.
Hij was haar te groot vandaar nu een fabia combi.
Maar een werled motor bere sterk zuinig reed rond de 1 op 17 en altijd stevig. gechipt naar 245 pk. 230 km/h op gps. perfecte stoelen, en navigatie vond ik prima ok de instelling was wat onhandig soms.

Wat dat betrefd vind ik de fabia maar een iel bakkie, maar daar is me vrouw weer erg blij mee. En die ene keer dat ik er per maand es in rij vind ik het helemaal prima.
Maar mocht ik weer lange afstanden rijden en geen bus meer nodig hebben kwam er gelijk weer een v70 voor mij.
 

sitechris

Donateur
Het lijkt me idd duidelijk dat een V70 lekkerder rijdt als een Fabia. Maar de V70 haalt imo niet het niveau van een 5 serie.
 
in mijn geval wel, maar dat is en blijft smaak verschil tussen personen. Heb zelf helemaal niks met een bmw. en denk op hogere kilometerstanden een volvo (nog niet met de ford invloeden) het langer volhoud dan een bmw..
Maar dat zeg ik, is puur mijn persoonlijke keuze
 

delta

Actief lid
sitechris, ik heb hiervoor ook Volvo gereden eerst een s60 d5 gechipt naat 205pk heerlijke auto maar idd niet sportief.
Toen een 2.od V50 lekker fel bakkie gechipt naar 156 PK maar nu heeft een vriend van mij een s60 d5 4wd met alle toeters en bellen.
Beessie is gechipt naar 265PK en da's toch andere koek hoor als je nog es de kans krijgt gewoon es een rondje mee draaien.
Ik wil wedden dat je je mening over Volvo iets bijsteld ;)
 

sitechris

Donateur
Ik ben het wel eens met Fabialpg, het hangt ook heel veel af van smaak. Volvo's zijn prima auto's en zeker met een 265 pk dieselbeul onder de kap is het ook een beukbak. Maar ik zoek meer thrills in mijn auto. Ik wil een auto waar ik de motor goed hoor, waarin ik laag zit, die direct stuurt, die een bocht met veel bombarie kan nemen en die je ook op autobahntempo het gevoel geeft dat je hard gaat. Een Mercedes rijdt geweldig op de Autobahn, bij tempo 250 moet je echt jezelf in de armen knijpen om de focus erbij te houden. Voor je gevoel ga je 180. Maar dat vind ik juist ook het manco van de auto. Ik wil juist wel het gevoel hebben dat het hard gaat, zonder dat het onstabiel of eng is. Een BMW, of een hot-hatch geven dat gevoel veel meer. Laat ik het omschrijven als de 'Fuck Yeah' factor. Een Volvo, Audi (muv de RS modellen) Lexus of Mercedes (muv de AMG modellen) filteren imo veel te veel weg. Dat vind ik jammer. Maar objectief gezien zijn het prima auto's.
 

___JC___

Forumguru
Als je echt veel kilometers moet rijden dan is die 'filter' wel weer lekker denk ik Chris. Minder vermoeiend, lekker relaxed in luxe cruisen.
 

Skoody Boo

Actief lid
Laat ik het omschrijven als de 'Fuck Yeah' factor.

Tja, dat is nou eenmaal een element dat in de Zweedse cultuur volledig ontbreekt, en dus ook in Zweedse auto's. Die pk's heb je in Zweden alleen maar omdat dat nou eenmaal zo hoort, niet omdat je ze zou kunnen gebruiken. En niet alleen de keuze van je motorblok wordt bepaald door "hoe het hoort". Invoegen gaat ook niet volgens voorrangsregels etc, maar altijd met een nodeloos tijd vretend social negotiation ritueeltje, en no way dat je dan met wat gas er bij "er even voor piept" (lees: met 30 meter tussenruimte invoegt). Wat dat hoort dan weer niet.

Mijn duurste boete was ook in een Volvo. In Zweden. Uitleggen dat jouw huurauto minder snel gaat aquaplanen omdat die meer profiel heeft dan de politiewagen hoort ook niet. Dat je een hardrijder aan de arm z'n auto uitsleurt en en z'n gezicht schreeuwt dat hoort dan kennelijk weer wel.

Mooie auto's hoor, maar ze komen uit een raar land, vandaar.
 

___JC___

Forumguru
Nou ik heb vrienden in Zweden waar we nogal eens op bezoek gaan en ik heb een ander beeld van de Zweedse cultuur. Ze rijden daar juist wel door, ongeacht de weersomstandigheden. De gemiddelde Zweedse huismoeder rijdt harder door de sneeuw dat de bovengemiddelde Nederlandse chauffeur. Daarnaast hebben ze wel iets met pk's kijk maar naar de vele oude Amerikanen die in de garages van de Zweden te vinden zijn. Rallyrijden en autocross is volkssport nummer één in Zweden.
 

Skoody Boo

Actief lid
ehhh, ja, in de sneeuw rijden ze beter door, klopt. En populariteit van oude Amerikanen is daar idd veeeeeeel groter dan hier. Maar pk's gebruiken doen ze dan misschien in die volkssporten, maar verder kan heel Zweden gemiddeld dezelfde rijstijl handhaven met de helft van de Zweedse pk's.
 

___JC___

Forumguru
"Verder kan heel Zweden gemiddeld dezelfde rijstijl handhaven met de helft van de Zweedse pk's."

Tuurlijk, maar dat geldt ook voor NL of elk ander land, maar het zijn wel petrolheads over het algemeen.
 
Bovenaan Onderaan