VOLKSWAGEN, nu ook leverbaar als vrachtauto

Hetzer

Forumguru
De Volkswagen-Groep maakt sinds kort ook trucks, en ook beschikken uiteraard over de nieuwe volkswagen gril, met een wel heeeeel groot VW embleem!!!

Is er sprake van synergie tussen personenauto’s en vrachtwagens? De meeste autoproducenten denken van niet. Volvo verkocht haar personenautotak en kocht van de opbrengsten de vrachtwagendivisie van Renault. Ford Europa ging alleen verder met personenauto’s, evenals Citroën (dat de merken Berliet en Unic liet vallen) en General Motors. Daf en International Harvester concentreerden zich op vrachtauto’s. Maar ja, de stap van een personenauto naar een (personen)busje is niet al te groot. Zo deelt de Mitsubishi L300 bestelbus zijn onderstel met de Pajero Sport. En als je lichte bedrijfswagens hebt, waarom zou je dan niet een compleet programma vrachtwagens gaan voeren? De meeste Japanse fabrikanten (Mitsubishi Fuso, Toyota/Hino), maar ook Mercedes-Benz, doen niet anders. De Volkswagen-Groep heeft haar ambitie om een ‘brede’ voertuigenproducent te worden nooit onder stoelen of banken gestoken. Eerder voerde men overnamegesprekken met Volvo en Scania, maar dat liep op niks uit, evenmin als de samenwerking met MAN. MAN geldt in vrachtautoland als een zwakke broeder en in Wolfsburg zijn ze alleen geïnteresseerd in sterke merken.
In Brazilië gaat Volkswagen het daarom zelf doen. Daar is namelijk de Constellation in productie genomen, een vrachtwagen in de klasse van 26-45 ton. Anders dan met de Fox zijn er alsnog geen plannen om de vrachtauto naar West-Europa te gaan exporteren, hij is enkel bestemd voor het zuidelijk halfrond (inclusief Afrika). Volkswagen heeft hier een marktaandeel van 30 procent. In Europa beperkt Volkswagen zich tot de Caddy, de Transporter en de LT, waarmee men marktleider is in het lichte segment.
De Volkswagen-Groep leed vorig jaar nog verlies op haar Europese bedrijfswagenactiviteiten, maar dankzij de succesvolle T5 Transporter en de Caddy maakt men nu weer winst.

bron; Autointernational
 

Bijlagen

  • lkw_vw_constellation_01_05.jpg
    lkw_vw_constellation_01_05.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 57
  • lkw_vw_constellation_iaa2006_05.jpg
    lkw_vw_constellation_iaa2006_05.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 53
  • Vw_constellation.jpg
    Vw_constellation.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 25
  • lkw_vw_constellation_iaa2006_01.jpg
    lkw_vw_constellation_iaa2006_01.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 24
  • lkw_vw_constellation_iaa2006_06.jpg
    lkw_vw_constellation_iaa2006_06.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 40

Gieliovd

Forumguru
Op zich wel goed lijkt me, als ze daar ook wat marktaandeel kunnen meepakken dan scheelt dat natuurlijk weer.

Ze zullen via hun marktonderzoek tot de conclusie zijn gekomen dat er daadwerkelijk interesse is in een truck van Volkswagen.

Wat zullen ze er voor motoren in leggen? Het lijkt me toch niet eigenbouw, gezien daar menig miljoen in gaat zitten om dat te ontwikkelen. Dan lijkt het me toch wel verstandig om een beetje zekerheid te hebben van de vraag.

Het is trouwens net een Polo waar je instapt joh die cockpit.... klein stuurtje, knoppies, pookje.. ik lach me rond!

Ik ben benieuwd wanneer we er een zien rijden :)
 

Hetzer

Forumguru
ja lekker die standaardisatie, het knopje van de gevaren driehoek komt samen met die climatic-knopjes ook zo uit mijn Fabia.

Waar de motoren vandaan komen, moet ik nog even uitzoeken, zou me niks verbazen als die van M.A.N zijn daar heeft VW immers heel nauw samen meegewerkt, ook is de vrachtwagen tak van de firma Steyr inhanden van Volkswagen, en heeft Volkswagen ook via Skoda de nodige vrachtwagen know-how, Skoda bouwt samen met Liaz ook kleine hoeveelheden vrachtwagens (dit is echter nooit een heel groot succes geworden)
 

Bijlagen

  • racing_xena3_v.jpg
    racing_xena3_v.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 18

Fabia

† In Memoriam
Er stond een tijdje geleden in Truckstar een artikel er over in. Ze zijn voornamelijk voor de markt in Brazilie bestemd.

Vond op Internet nog het volgende artikel:

Staat Volkswagen over twee jaar ook met trucks op de RAI? Als we Erwin Pape, bij Volkswagen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Constellation, daar naar vragen is zijn antwoord beslist: "Nee. Weliswaar voldoet deze truck helemaal aan de Europese normen, maar er is op dit moment geen ruimte op de Westeuropese markt voor een Volkswagen. Maar wie weet; over tien jaar kan het allemaal totaal anders zijn." Volkswagen wil meer Uit zijn antwoord wordt één ding duidelijk: ook al is deze truck in eerste instantie ontwikkeld voor de Zuidamerikaanse markt en wordt hij daar ook gebouwd, de ambities van Volkswagen voor zover het de markt voor bedrijfsauto's in de hoogste gewichtsklasse betreft, houden daar niet op.


Aan de andere kant hebben ze bij Volkswagen ook geen zin om enorme diepte-investeringen te doen in een markt en segment dat de nodige onzekerheden biedt. Bij de bestellers sturen ze aan op samenwerking voor bepaalde segmenten - zo wordt de opvolger van de huidige LT weer in samenwerking met DaimlerChrysler ontwikkeld en geproduceerd. Dus is het een logische stap om dat bij deze trucks voor de hoogste gewichtsklasse ook te doen, voor zover nodig. Samengewerkt wordt er dus, in die zin dat Volkswagen eigenlijk de hele productie van de truck uitbesteed heeft. In de fabriek in het Braziliaanse Resende, waar de nieuwe Constellation gebouwd wordt, is eigenlijk alleen de centrale assemblagelijn eigendom van Volkswagen, voor zover we het hebben over het samenbouwen van de trucks. De plaatsen waar de verschillende componenten worden geassembleerd, worden beheerd door groepen toeleveranciers, die in feite vierkante meters hebben gehuurd in de fabriek en op de terreinen van Volkswagen. In die ruimte zorgen ze voor de pre-assemblage van de componenten, die uiteindelijk aan de truckchassis gemonteerd worden. 'Consorzio Modular'- zo noemt Volkswagen dit productiesysteem, waarbij acht groepen van toeleveranciers zorgen voor de pre-assemblage van de componenten die uiteindelijk samengebouwd worden tot een Volkswagen truck. Eén van die acht groepen is Volkswagen, voor de rest zijn er groepen die zich bezighouden met o.a. de assemblage van de cabine, het chassis, de aandrijflijn, assen, wielen en banden. In het consortium dat de aandrijflijn levert, werken MWM en Cummins als leveranciers van de motoren samen met Eaton, de producent van de versnellingsbakken. Zo vormt nog een aantal andere toeleveranciers een modulaire groep - bijvoorbeeld de leveranciers van de wielen en de banden, en de producenten van de componenten voor het chassisraam. De cabine is de eindverantwoordelijkheid van de Braziliaanse vestiging van het Duitse bedrijf Karmann uit Osnabrück, dat ook al in Duitsland veel werk doet voor Volkswagen.


Bilateraal productVolkswagen werkt bij dit project samen met een aantal toeleveranciers die vrijwel allemaal niet alleen een vestiging in Brazilië hebben maar ook op een aantal andere plaatsen in de wereld, of bereid zijn het assemblageconcept, zoals dat in Resende wordt toegepast, daarheen te verplaatsen. Het effect is dat het hele concept zonder al te veel problemen ook geïmplementeerd zou kunnen worden in bijvoorbeeld Afrika, of op een andere lokatie in de wereld. Bovendien biedt het de mogelijkheid om bij relatief kleine aantallen voertuigen al rendabel te produceren. Zo is Volkswagen bezig een fabriek op te starten in Mexico, waar uiteindelijk enkele duizenden trucks en buschassis per jaar moeten worden gebouwd. Volkswagen beschikt in Mexico al over een personenautofabriek, dus de huisvesting is geen probleem. Op dezelfde manier wordt een fabriek in Zuid-Afrika opgestart, waar waarschijnlijk een paar honderd trucks per jaar geassembleerd zullen worden. Gebieden waar Volkswagen verder de aandacht op gevestigd heeft in het kader van dit project, zijn het Midden-Oosten en Zuidoost AziëVerder is Oost-Europa een gebied dat goed in de gaten wordt gehouden, daar zou eventueel ruimte kunnen zijn voor de Constellation trucks van Volkswagen. Nu zijn de Oost-Europese truckkopers de tijd voorbij dat ze genoegen namen met de oudbakken trucks uit eigen productie en de afdankertjes van West-Europa, de Oosteuropese vervoerders gaat het zó goed dat ze zich hoogwaardige trucks kunnen veroorloven. MAN, Mercedes-Benz, Scania, DAF en Volvo scoren er goed, dus als Volkswagen zul je er gelijkwaardige voertuigen moeten aanbieden, wil je iets bereiken. Die gelijkwaardigheid heeft de Constellation, de cabine werd geheel in Europa ontwikkeld door Braziliaanse en Europese Volkswagen technici, ze hebben er een huis van gemaakt dat niet alleen uitgekiend in elkaar zit, maar zich qua ruimte en comfort kan meten met datgene wat de Europese truckindustrie op dit moment aanbiedt. Weliswaar is het uitrustingsniveau aanzienlijk beperkter, maar dat is een kwestie van aanpassen: airco, een duurdere radio en allerlei elektronische snufjes zijn er altijd achteraf in te monteren.
 

joergarms

Senior Member
Zie ik toevallig ook dezelfde MaxiDot als in mijn Fabia op het dashboard van die VW-truck.
Maar ja, waarom niet.
Grote aantallen produceren is altijd nog goedkoper dan voor elk model iets aanpassen.
 

Gieliovd

Forumguru
Wat een toerenmonster man die truck!!

1500 toeren, oow dat rijdt relaxed.. ik heb een hekel aan toeren draaien :rockon:
 
67cf4dc6274a5db7f63241d833facd31.jpg

Ze hebben er ook een mooie pacecar(truck) van gemaakt
http://www.truckracing.de/truckrace...w-constellation-becomes-pace-truck/index.html
 
Bovenaan Onderaan