Volgende week de nieuwe Superb ophalen!!

Bakkertje

Forumguru
Zo, m'n 1000ste bericht alhier ;)

Volgende week vrijdag mag ik m'n nieuwe Superb op gaan halen.
Het is een sedan/hatchback geworden (vanwege de 3 kinderstoelen die erin moeten passen) in 1.6 tdi Greenline ambition business uitvoering. Af fabriek komt er een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel in en de dealer gaat hem nog voorzien van een trekhaak en mobridge bluetooth module. Oh ja, hij wordt lava blue. Ik ben erg benieuwd hoe dat er op een Superb uit gaat zien ;)

Miez1

Forumguru
Hi Bakkertje,

gefeliciteerd met je 1000e post en succes met de laatste loodjes.

Knal je er wel even een foto tegenaan hier, voor de liefhebbers en wachtenden!? Ik ben ook zeer benieuwd naar de kleur.

Immer gute fahrt.

Miez

Dubbel proficiat ook vanuit het (zonnige NOT) zuiden.

Kun je de zin
Het is een sedan/hatchback geworden (vanwege de 3 kinderstoelen die erin moeten passen)
eens uitleggen.
Waarom dan geen combi want drie kinderstoelen hebben vaak ook 3 kinderen en samen met Mama proberen die vaak het hele huis mee te nemen in de kofferbak.?

Bakkertje

Forumguru
achterdeuren.jpg Het klinkt wellicht raar maar de sedan heeft langere deuren waardoor er op hoofdhoogte meer ruimte in de breedte is. Daar heb ik ooit eens 2 konten van een octavia voor aan elkaar geplakt.. ;)

Ik ben gewoon met de kinderstoelen in de showroom wezen passen, bij de combi had ik net als nu te weinig ruimte in de breedte (ik had zelfs het idee dat de octavia breder is).

Mijn eisen waren overigens vrij eenvoudig:
- 3 kids moeten op de achterbank passen (en in en uit kunnen stappen)
- de caravan van 1500 kg max moet erachter kunnen
- niet te duur en toch compleet

Bij mij bleven de Passat, Mondeo en Superb over. Die eerste valt vanwege de kosten af (als ik die op het niveau van de ambition business wil krijgen kost die Passat net geen 40k en de passat mag 1400 kg trekken). De mondeo viel af vanwege het materiaal gebruik. en dus bleef de Superb over..

Dinobe

Nieuw lid
Mooi hoor!

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kleur Lava Blue.

ik heb om dezelfde redenen een Superb besteld: Mondeo: cheape plastics, Passat: te kaal dus een Superb is het geworden. De dealer was ook heel sympathiek en behulpzaam.

@bakkertje.

Ik vond het erg merkwaardig en ik denk dat de langere deuren je misschien op het verkeerde been hebben gezet.
Ik heb autoweek specificaities met elkaar vergeleken en die zeggen:
Code:
gem. afstand rugleuning voor/achter  880 mm  855 mm 
hoofdruimte achter  985 mm  925 mm 
lengte rugleuning achter  620 mm  620 mm 
lengte zitting achter  485 mm  490 mm 
hoogte zitting achter  360 mm  360 mm 
interieurbreedte achter  1450 mm  1450 mm

Mijn conclusie blijft dat de de combi op hoofdhoogte achter toch wint.

Buiten dat blijft het een zeer ruime auto en ik denk dat je kinderen er de komende 18jaar nog wel in passen.

Leuke discussie dit! Toevallig dat ik laatst op vakantie in spanje was en in een octavia combi (taxi) zat. We zaten met 3 man achterin en daarbij had ik het idee dat het ruimer was achterin dan bij mijn eigen superb combi.
Echter teruggekomen en weer met dezelfde 3 mensen achterin de superb gaan zitten, bleek de ruimte ongeveer even groot. Bij de superb heb je de neiging om in de voorgevormde zetels van de achterbank te gaan zitten, terwijl je dan links of rechts naast je nog ruimte genoeg over hebt.
Moet wel zeggen, dat ik me voor kan stellen dat de superb hatchback achterin breder is dan de combi. Als je ze beide van achter bekijkt ziet de combi er ook een stuk smaller uit dan de hatchback.

Bakkertje

Forumguru
@Paul, de interieurbreedte achter zoals die opgegeven wordt is zover ik weet op heuphoogte. Daar zijn beide auto's even breed, het is dan ook nog steeds wat lastig om de gordels vast te klikken. Het dak is inderdaad hoger bij de combi (bij de hatchback is dit minder door de aflopende daklijn en de scharnieren van de achterklep), maar daar heb ik de ruimte niet nodig. Waar de hatchback het net wint is op schouderhoogte. Daar zijn de beide auto's aan de buitenkant overigens even breed, maar bij de Combi zit daar een dikke balk.

Het brede stuk langs het hoofd van de kinderstoel valt bij de hatchback in de ruit van de deur zeg maar. Daar zit bij de combi een metalen balk. Als ik eraan denk zal ik nog wel even foto's maken van de Octavia combi die ik nu heb met de geklemde stoel en volgende week in de Superb. Het is overigens in de Superb nog steeds enigzins passen en meten, maar nu trapt de middelste (die ook in het midden zit) tegen de ventilatieroosters aan in het midden van de Octavia, dat is straks zeker afgelopen. (bij de Superb zitten ze in de B-stijl :winkie:)
We moeten nog wel op zoek naar zo'n grijper aan een stok om eventueel de speen op de achterbank er weer in te kunnen stoppen. Wat een afstand is dat zeg!

Hoe dan ook ik heb er ontzettend veel zin in!

Bakkertje

Forumguru
Gisteren de Octavia eens flink uitgemest en schoongemaakt van binnen (ik wil hem toch netjes inleveren vrijdag ;) ) daarbij heb ik een foto gemaakt van de stoel zoals die nu klem zit tussen de stalen balk en het andere stoeltje.
en ook maar een foto van de knusse achterbank in z'n geheel :winkie:

IMAG0603.jpg IMAG0602.jpg

Daar waar de stoel nu tegen de stalen balk aanzit valt ie straks in de deur.

Mijn eisen waren overigens vrij eenvoudig:
- 3 kids moeten op de achterbank passen (en in en uit kunnen stappen)
- de caravan van 1500 kg max moet erachter kunnen
- niet te duur en toch compleet

Niet om het één of ander maar je wil een 1500 KG caravan achter je 1.6 TDi hangen? Dat is toch wel een vreemde wens lijkt me.

Bakkertje

Forumguru
Ja hoor, volgens de diverse recensies gaat dat prima. En als de sleurhut achter de auto hangt heb ik vakantie, dan heb ik inderdaad geen haast :tongue:
@peet, het is niet echt een wens om met 1500 kg aan de haak te gaan rijden, maar het moet wel mogen

De sleurhut is leeg overigens 1170 kg en ik verwacht niet dat we hem ook daadwerkelijk helemaal afladen tot 1500 kg, maar op papier mag het wel en met 3 kids is het wel handig als je wat mee kunt nemen. Potten pindakaas, drop, 5kg piepers en al die andere dingen die we niet denken te kunnen missen als we op vakantie zijn :winkie:
Oh ja, de caravan heeft een 100 km sticker, maar of de combinatie dat gaat halen ??

Tuurlijk is een 2.0 TDI meer voor de hand liggend als je ontzettend vaak met een zware aanhanger rijdt, maar bij ons is dat waarschijnlijk 2x per jaar (1x buitenland en 1x in Nederland) en om daarvoor nu iedere maand 100 euro netto meer kwijt te zijn..?

E achter B ga ik inderdaad wel halen (anders mag het nog niet ..) 27-8 de eerste les.

jalex_h

Forumguru
Ja hoor, volgens de diverse recensies gaat dat prima. En als de sleurhut achter de auto hangt heb ik vakantie, dan heb ik inderdaad geen haast :tongue:
Ter ondersteuning van de recensies: kijk maar eens op www.caravantrekker.nl Dan zie je dat er niets mis mee is. Goed, het is niet de snelste caravantrekker en zult regelmatig de pook ter hand moeten nemen, maar het belangrijkste is (heb ik afgelopen vakantie weer eens mogen ervaren) dat je op een flink steile helling nog weg kunt komen. Let wel: enkele jaren terug zou je je nog in je handen wrijven als je caravantrekker deze prestatie's zou halen.

De sleurhut is leeg overigens 1170 kg en ik verwacht niet dat we hem ook daadwerkelijk helemaal afladen tot 1500 kg.
Ietwat :ot:, maar toch...Zou hem toch maar eens laten wegen. Heb ik dit jaar ook gedaan (terwijl alleen de kampeeruitrusting erin lag) en ik ben me de pleuris geschrokken.
Ik mag er ruim 450 kg ingooien, maar daar was ik al bijna doorheen.

Bovenaan Onderaan