Columbus Voice Control Columbus O2 de moeite waard?

Happyman

Forumguru
Mijn O2 heeft een Columbus en onderstaande bluetooth module:

=====================================
Address 77: Telephone Labels: 3C0-035-730.lbl
Part No SW: 5N0 035 730 A HW: 5N0 035 730
Revision: 0 Serial number: 0000B7A06
Coding: 0000000
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 2649E84191FC2C9
=====================================

Ik denk dat de bluetooth module ooit later is ingebouwd aangezien mijn microphone op mijn stuurkolom geplakt zit (zie foto).

Sinds de laatste firmware update op mijn Columbus heb ik nu de mogelijkheid voor spraakbediening. Ik kan deze starten via het stuur. De microphone lijkt niet aangesloten op de Columbus want er gebeurd niets als ik een spraakopdracht geef. Als ik microphone diagnostics aanzet via VCDS krijg ik ook de volgende melding:

==============================
1 Fault Found:
01523 - Microphone for Telephone (R38)
011 - Open Circuit
==============================

Ik heb al veel informatie gevonden om de microphone van de BT module door te lussen naar de Columbus om zo toch gebruik te kunnen maken van de spraakbediening.

Aangezien dit toch een redelijk klusje is, vraag ik mij af of het wel de moeite waard is om dit werkend te maken.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met het gebruik van de spraakbediening en of de installatie een beetje te doen was.

20140204_175058.jpg 20140204_175031.jpg
 

Joske

Forumguru
Ik gebruik het werkelijk nooit.. Vind het omslachtig, misschien als ik meer zou bellen in de wagen dat ik het zou gebruiken maar momenteel gewoon niet.
 

Frank

Forumguru
De demo O3 waar ik een uurtje mee reed, was aardig goed in het herkennen van gemeenten en straatnamen voor navigatie via voice
 

Darkside

Forumguru
Het is handig maar niet heilig. Veelal voer ik mijn bestemming in voor het rijden.
Of tijdens het rijden als hij bij mijn favorieten staat.
Maar soms moet ik ergens heen terwijl ik al op de snelweg rij.
Dan is het handig om rustig via stem commando's je bestemming op te geven.
Meestal gaat dit ook prima en foutloos. En als de navi iets slecht verstaat krijg je een keuze menu met regels om alsnog de goede plaats in te voeren.
En als het echt mis gaat kan je altijd nog spellen.

Het voordeel is dat ik gewoon rustig kan blijven rijden. Handen aan het stuur en goed kan opletten.
Maar het is vaak sneller om gewoon het adres in te typen.
Zelfde geld voor telefoneren. Het is mooi dat je geen voicetags hoeft aan te maken voor je contacten.
Maar hij herkend niet altijd even goed wie je bedoeld.
De meeste mensen die ik bel staan ook in mijn snel menu om te bellen en dat is dan wat ik ook 95% van de gevallen gebruik.

Ik vind het leuk om te hebben, ben blij dat het er opzit als ik het gebruik. Maar zou ook best zonder kunnen.
(stiekum hoop ik dat het een stuk beter werkt op de O3)
 

Happyman

Forumguru
Bedankt voor de bevindingen :thumbsup:

Ik vind de stuurbediening goed genoeg voor het bellen. Ik stel ook, voordat ik ga rijden de navi in.

Ik denk dat ik dit "project" maar niet door laat gaan.
 

Rallye

Forumguru
Is het aansluiten van een standaard microfoon op de Columbus (dus naast de binnenverlichting) niet een eenvoudiger oplossing. De microfoon naar de carkit die er nu zit kun je dan gewoon laten zitten?
 
Laatst bewerkt:

Happyman

Forumguru
Heb even rond gekeken wat een originele microfoon kost. Ik vind de prijs wel meevallen. Het door een bedrijf laten inbouwen valt ook wel mee. Volgende week dinsdag laat ik het doen.

Ik heb nog even een paar YouTube filmpjes zitten kijken. Het lijkt me toch wel leuk.
 

Happyman

Forumguru
Die 2e micro zal alleen voor de voice control gebruikt worden. Heb mijn situatie al uitgelegd. Het moet geen probleem zijn.
 

Happyman

Forumguru
Ik heb gisteren de microfoon laten installeren. En zoals altijd komen er weer verrassingen naar boven. Bij het demonteren van de binnenverlichting bleek dat er al een microfoon zat. Vervolgens werd het afdekkapje onder de passagiersstoel weggehaald en bleek daar de originele skoda bluetoothmodule te zitten. Deze was niet actief. Kennelijk werkte deze niet meer goed met de huidige telefoons en is er toen een Mobridge module ingekomen. De al aanwezige microfoon is toen door gelust naar de Columbus.

Toen de boel weer werd ingebouwd wilde ik eerst nog even mijn microfoon van de carkit testen. Deze had bij aanschaf van de auto ook problemen, toen bleek volgens de dealer het kabeltje van de mic niet goed vast te zitten. Maar goed dat we even gingen testen, want hij deed het dus niet.

Toen de Mobridge module bovenwater kwam zagen we dat het stekkertje van de mic helemaal (amateuristisch) was vast getaped met isolatietape aan de module. De module zelf was ook ooit opengemaakt. Een schroefkant was gebroken dus de module werd dichtgehouden met een tywrap. Het inbouwstation heeft de module opengemaakt en daar werd opgemerkt dat de microfoon aansluiting niet goed contact kon maken. Dit hebben ze gefixeerd.

Op de terugweg even gespeeld met de voice control. Tot nu toe ben ik er tevreden over. Je kan zeer veel bedienen en het werkt redelijk snel.
 

rampie

Senior Member
Als ik het goed heb, maak je nu dus gebruik van één micro (en op de originele plaats) en gebruik van de mobridge bluetooth module?

Zoals het hoort dus :)

Mooi dat dit in orde gekomen is! En die micro kan dan van je stuur?
 

Happyman

Forumguru
Voice control werkt nu via de mic bij de interieur lampjes en de Mobridge werkt nog steeds via de mic op de stuurkolom. Alleen was de Mobridge mic een beetje slecht aangesloten, maar dat is nu verholpen.
 

rampie

Senior Member
Ah dacht dat ze alles samen gekoppeld hadden zodat alles op één mic zit :)

Voornaamste is dat alles werkt :)
 
Bovenaan Onderaan