Voeten onder de voorstoel

Hi Forumleden,
Wij rijden al jaaaaaren tevreden in een OctaviaI. Ik ben zelf 195, de stoel staat laag en helemaal naar achteren. De kids willen alleen achter mijn vrouw zitten of in het midden.
Er wordt geklaagd over het feit dat ze hun voeten niet goed onder de voorstoel kunnen schuiven vanwege de constructie onder de stoel. Is dit een bekent 'probleem'? Kan je de stoelen vervangen of veranderen? Of moeten we toch maar overstappen naar een iets meer belegen Superb?

We rijden ongeveer 30K per jaar en hebben nu 340.000 op de teller. 's zomers de bergen in met veel kampeer spullen en eventueel een kar. Welke motor komt dan goed in aanmerking?

Iemand een goede tip? Dan doen we er voor de zomer nog iets aan! Groet, oja, er wordt ook gedacht aan een Qashqai+2.....
 

kansberg

Forumguru
Met mijn 1 meter 73 ben ik uiteraard niet de langste, en dat merk je zeker in een Superb. Een vriend van mij is 1 meter 98 en kan met bijna gestrekte benen achter mij zitten. Andersom heb ik meer dan zat beenruimte als ik achter hem zit. We hebben het voor de lol een keer geprobeerd. De hogere zit in MPV's en SUV's zorgt ook voor meer beenruimte, maar of ze tegen de Superb op kunnen vraag ik mij af.
Succes met de overwegingen!
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb volgens mij ook al mensen gezien die voor de Superb gekozen hebben omdat ze met een lengte van 1,98 nog prima achter zichzelf kunnen zitten. Ik gok dat het probleem ook niet zozeer is dat de kinderen achter de topicstarter geen goede zit kunnen vinden, maar dat ze maar één goede zit kunnen vinden en bij een lange rit dus niet goed kunnen gaan 'verzitten'.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

duiveltje

Forumguru
ik ben 1m92 :) heb proefgereden in de superb, heb hetzelfde geklaag (alleen dan niet van kids maar mensen die af en toe meerijden) heb de stoel goedgezet voordat ik ging rijden (logisch) ben toen uitgestapt en achter mn eigen stoel gaan zitten.... normaal zou het knieen in de nek zijn, maar nu.. whaha had gewoon zo'n 20 cm ruimte tussen de knie en rugleuning van de bestuurdersstoel... 1 van de redenen dat ik ga uitkijken naar een superb :) dus ja ik zou je aanraden dat eens te gaan bekijken /proefronde te rijden ;)
 

oco1979

Forumguru
beste oplossing superb kopen als je in skoda blijft.
Niet alleen plaats achter jou ook algemeen plaats is meer dan octavia.
1.6tdi voor type 2/3 en anders nog een 1.9tdi als je voor tweedehands kiest.
1.6tdi is goed,buiten de gekende probleemkes, egr,waterpomp.
Toch ook wel een chipje nodig,iets veiliger met kar achter.
Nu die 250Nm ga ook wel,al te zien wat je wil en gewoon bent.
Die 1.9tdi oerdegelijk, de PD zijn niet gevoelloos,maar val mee.
 
Heb ik gedaan, maar er blijkt iemand te zijn die ook al jaaaaaaren tevreden in een Octavia rijdt, en die is 196. Dus dat feestje ging niet door. De lokale krant komt wel binnenkort langs.

Hoe is de Combi 1.4 TSI? En heeft iemand ervaring met de Diesel - milieuzone problematiek?
 

oco1979

Forumguru
Heb ik gedaan, maar er blijkt iemand te zijn die ook al jaaaaaaren tevreden in een Octavia rijdt, en die is 196. Dus dat feestje ging niet door. De lokale krant komt wel binnenkort langs.

Hoe is de Combi 1.4 TSI? En heeft iemand ervaring met de Diesel - milieuzone problematiek?

even zoekopdracht raadplegen ga je direct ervaring 1.4 TSI zien(kettingrek problematiek)

diesel zoals ik al vermeld heb(egr,waterpomp,oliepomp 2.0TDI bepaalde bj wel te verstaan.vliegwiel 2.0TDI)

elk heeft wat zijn problemen.
 

Testedoene

Forumguru
Probeer eens de Octavia 3. De Octavia 1 gebruikt dezelfde stoelen en een gelijkaardig onderstel zoals in de Golf IV geweest.
Ik ben zelf 1,92m groot en mijn zetel staat ook helemaal naar achter. Mijn zoontje is nu 7 jaar/1,35m en hij kan met zijn voeten net onder de voorzetel dus grotere kinderen kunnen zeker en vast comfortabel zitten achteraan.
Indien gewenst wacht je misschien beter nog wat af tot Skoda zijn eigen "Touran" lanceert. Volgens de geruchten zou dat later op het jaar zijn.

Ik heb een 1.2 TSI en die voldoet, zeker aangezien hij naar de sportschool geweest is voor een optimalisatie van zijn spierballen...
 

Kogamyata

Senior Member
@skodahilversum Hallo,

Zelf rijd ik niet in 'n Octavia of Superb maar in 'n Fabia combi. Ik let er altijd op of achterpassagiers, precies zoals jij zegt, voldoende de voeten onder de voorstoelen kwijt kunnen. Als dat niet kan vind ik dat 'n ontwerpfout en koop die auto niet. Wel kan ik het dan niet nalaten om dat even te melden bij de dealer of verkoper, de importeur en de fabrikant. Dit euvel want dat is het, heeft mij in 't verleden diverse keren van 'n op 't oog mooie en verder fijne auto, afgehouden. Om niet direct te grijpen naar 'n ander type zou ik je adviseren of het mogelijk is om er andere voorstoelen, waarvan de zitting en rugleuning niet tot grond reiken, te plaatsen. Misschien passen die van 'n Fabia wel.
Succes,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jonbongoofy

Forumguru
In plaats van een Nissan Q2 zou je ook een Outlander kunnen overwegen. Hier kon ik ook achter mezelf zitten met stoel in achterste stand. (welliswaar niet zo royaal qua beenruimte als in de superb maar prima te doen) en geen bekende motorproblemen. De Nissan is vergelijkbaar met een CX5 en daar wilde mijn dochter ook niet achter mij of haar moeder zitten wegens gebrek aan ruimte.
 

CDK

Forumguru
Nissan kan mij niet bekoren, maar als je er wat in ziet kan je een proefrit aanvragen natuurlijk ;) Een Superb is qua ruimte ronduit geweldig en met een 1.9 TDI zou je wel weer eens de tacho op 340k kunnen krijgen :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
In plaats van een Nissan Q2 zou je ook een Outlander kunnen overwegen. ...... en geen bekende motorproblemen.

Neuh, maar die heeft een stekkerprobleem:
th
 
Gisteren rond gereden in de QQ+2 . Had het idee dat je alles kapot trok, de pook, de deuropeners en we vonden de 'herrie' in de auto opvallend in negatieve zin.

We blijven bij Skoda. De Superb is enorm groot idd. och gaat de voorkeur uit naar een tweedehands Octavia II. Kan iemand vertellen of de beenruimte achter gelijk is aan de I of aan de III?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Verstandig dat je bij Skoda blijft, niet omdat ik een Skoda bril op heb, maar als je de Duitse kwaliteit van VAG gewend bent in afwerking, styling en het gevoel in sturen en schakelen, dan vallen de meeste merken uit Azië nogal tegen.
 

Kogamyata

Senior Member
Dan moet je de testen van vooral Kia (picanto en Rio) door autoweek enz. maar eens lezen en 7 jaar garantie.Zeer goede afwerking en kwaliteit. VW had 'n goede naam maar laten m.i. toch steeds meer steken vallen zoals daar zijn:
EGR, verlichting, Amundsen, Kerstboomverlichting, lampjes verwisselen, 2-massa vliegwiel, ketting, binnenventilator en automaat-problemen. Is het niet VAG die regelmatig water in de auto heeft en dit al 30 jaar lang? Ik lees dat niet bij anderen. En dan jezelf maar op de borst kloppen. Hyundai 5 jaar garantie en Kia 7 jaar garantie enne ben ik Dacia 3 j garantie, niet vergeten?
 

Berry1912

Forumguru
Voeten onder de voorstoel?
Wat denk je dat deze man in zijn kofferbak had, dan vallen die voeten van jou nog al mee :maakmegek:

article-2164445-13C8B61B000005DC-652_634x418.jpg
 
Bovenaan Onderaan