Voeding voor dashcam? (geschakeld)

Hallo, ik gebruik altijd zo'n dashcam. De spanning voor dat ding komt uit de 12V aansluiting in het dashboard (het gat voor de oude sigarettenaansteker).
Bij mijn vorige auto was dat geschakeld via het contactslot. Maar bij mijn fabia staat er altijd spanning op. Dus de dashcam draait altijd.
En ik vind dat lastig.
Weet iemand een goede manier om een geschakeld 12V spanningspunt te vinden in de buurt van het dashboard / middenconsole?

Alvast bedankt.

BJF

Forumguru
Ik had hem in mijn Octavia en Tiguan aangesloten in de zekeringkast.
je vindt Hier een tutorial. Weliswaar niet voor een Fabia, maar het principe blijft hetzelfde.

hemi24

Donateur
@Frank KB : Misschien handig om even bij de zekeringen te kijken, volgens mij kun je bij de Fabia de zekering voor de sigarettenaansterker/ 12V-plug op twee verschillende manieren positioneren: één is continu gevoedt en de andere positie is geschakeld via het contactslot…

Pindasaus

Forumguru
Ik heb hem in de zekeringkast onder het stuurwiel aangesloten. Je kan zo een draad erbij drukken op een lege plek. Nouja, nadat je de paarse vergrendeling hebt losgenomen en daarvoor moeten alle zekeringen eruit. Positie 35 was nog vrij en is een geschakelde plus. Die hele rij is overigens geschakeld. Als ik het me goed herinner, heb ik dit 4,8 mm timercontact voor 0,5 - 1,0 mm^2 draad gebruikt: https://www.rdae.nl/3-4646-power-timer.html. Maar het zou ook wel een 2,8 mm (type 3-5620) kunnen zijn geweest.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan