Vocht in koplampen Fabia Combi III (2016)

ReinderC

Nieuw lid
Sinds enige weken zit er vocht in de koplampen van mijn Fabia Combi, 1.2 TSI DSG automaat, uit sept 2016. Niet normaal, pas 28.000 km gereden en nu al een probleem dat thuishoort bij veel oudere auto's toch? Gebeld met de dealer en die zei letterlijk: "Dat zien we bij veel nieuwe auto's omdat de lampen van tegenwoordig minder warmte produceren en daardoor vocht langer in de units blijft hangen. Als we nieuwe units plaatsen is het probleem niet opgelost. Dat keert sowieso terug. Als het minder vochtig weer is zal de unit weer zonder vocht zijn." Aldus PON.

Ik ben benieuwd. Moet ik mij met deze boodschap laten afschepen? Heeft PON gelijk?

koplamp2.jpg koplamp1.jpg
 

Arjann

Forumguru
Dit is gewoon wat condens en trekt als het goed is snel weg als de koplampen aan staan. Komt inderdaad wel vaker voor en is niks aan te doen
 

RefleCs

Forumguru
Een koplamp is niet volledig luchtdicht. Dat betekend dus ook dat bij vochtige lucht condens kan ontstaan. Het zou wel een probleem zijn als het niet verdwijnt en er echt druppels aan de binnenkant hangen. Dan loopt er ergens vocht naar binnen. Ik zou mij hier niet te druk om maken.
 

ReinderC

Nieuw lid
Dit is gewoon wat condens en trekt als het goed is snel weg als de koplampen aan staan. Komt inderdaad wel vaker voor en is niks aan te doen

Nee helaas, het wordt zelfs erger als de lampen aan staan. In natte condities betrekt 1/3 van mijn lampunit met dikke ondoorzichtige vochtophoping... Ik zal binnenkort eens een foto maken.
 

RefleCs

Forumguru
Als dat het geval is dan moet je dat ook zo bij de dealer melden. Als je bij je auto komt na een nachtje en er zit wat condens dan prima maar als het erger wordt naarmate de lampen aan staan dan kon het toch wel eens zijn dat er ergens een lek zit en doordat de lamp aan staat er meer water verdampt en voor condens zorgt.

Het mag maar teveel is een indicatie voor wat anders.

Meest ideaal zou zijn om hem zo bij de dealer te tonen. (met condens na een stuk rijden)
 

DeNnZ

Forumguru
Onze (en veel andere) Kodiaq(s) heeft/hebben dit ook, ook als de lampen aan staan.
Nu heeft onze auto wel LED's, dus minder warmte vorming, dus meer kans op condens..
 

ReinderC

Nieuw lid
Ik heb besloten om er maar even mee door te rijden en iedere keer dat ik merk dat het erger is of wordt, dan meteen een foto te maken zodat ik de dealer in ieder geval de verschillende condities van mijn koplampen kan laten zien.

Hartelijk dank allemaal voor de feedback.
 

EdK

Forumguru
Condensatie is helaas een natuurkundig probleem.
Wij hebben het met diverse elektrakastjes ook en dan zeikt het water echt aan de binnenzijde.
Reden hiervan is het TE goed afsluiten van de rubbers met deurtje.
Oplossing hierbij is dat we een tweetal membraam wartels plaatsen waardoor we een luchtcirculatie creëren.

En ja die membramen zijn niet in een koplamp te plaatsen.
Wat je wel kunt proberen is om een luciferhoutje of iets dergelijks tussen de lampunit en de rubber dop te plaatsen ( bovenzijde )
Op achterzijde van de lampunit zodat als de lampen warmte creëren deze ook kan ontsnappen door het kiertje van de lucifer.
En denk dan niet dat het met een dag is verdwenen maar na een week met lichten aan rijden moet het zichtbaar minder zijn.
Vermoed dat de rubber dop gewoon TE goed afsluit en hierdoor kan er dus ook niets ontsnappen uit de unit.

Zeg niet dat dit DE oplossing is, maar je kunt het allicht proberen ! Baat het niet dan schaad het niet !
 

Cordoba

Forumguru
Krijg ik toch weer gelijk dat de huidige generatie Skoda's wel veel weg heeft van Seat. Bij Seat zijn er al vanaf de eeuwwisseling modellen waarbij er regelmatig exemplaren te vinden zijn, met een noodrantsoen water in de lampunits (soms een koplampunit, soms een achterlichtunit), waarbij er soms wel 10 cm water in een lamp stond.

Behalve de oplossing die EdK al heeft aangedragen, kun je ook kijken of er een mogelijkheid is om iets van een vochtvreter in de lamp te stoppen (en de afdichtdop gewoon te sluiten). Denk hierbij aan bijv. zo'n klein zakje rijst dat bijv. ook vaak bij electronica, of foto-apparatuur wordt meeverpakt.
 

ReinderC

Nieuw lid
Krijg ik toch weer gelijk dat de huidige generatie Skoda's wel veel weg heeft van Seat. Bij Seat zijn er al vanaf de eeuwwisseling modellen waarbij er regelmatig exemplaren te vinden zijn, met een noodrantsoen water in de lampunits (soms een koplampunit, soms een achterlichtunit), waarbij er soms wel 10 cm water in een lamp stond.

Mijn achterlampen hebben inderdaad ook al waterdruppels in de lamp-units zitten. In het midden. Maar niet zo storend als aan de voorzijde. Ik kijk toch het meeste naar de neus van de Fabia.
 

Captain Hook

Forumguru
...Denk hierbij aan bijv. zo'n klein zakje rijst dat bijv. ook vaak bij electronica, of foto-apparatuur wordt meeverpakt.
Ehhh, da's geen rijst hoor... dat zijn silica gel korrels... https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel
oftewel kattenbakkorrels. ;)

In aanvulling op @EdK z'n verhaal:
Waarschijnlijk is de koplamp unit afgesloten (met die rubberen dop) op het moment dat het vrij vochtig was. M.a.w. de vochtige lucht is ingesloten, ergo, bij temperatuurverschillen treedt er condensering van de ingesloten vochtige lucht.

Nu, op dit moment, is de RV buiten vrij hoog (te zien via http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen). Dus als je nu je dop loshaalt en weer zou afsluiten, blijft de lucht binnenin het nodige vocht bevatten.
Het beste zou zijn, de auto een nachtje binnen te stallen, in een droge (lage RV) ruimte, met de afdekdoppen eraf. M.a.w. dan kan zo'n koplampunit goed drogen. Desnoods ff met een föhn (geen verfafbrander!) de koplampbehuizing goed droog blazen.
En dan de dop terugplaatsen, voordat je de auto verplaatst naar een omgeving waar het vochtiger is.

Een beetje gecondenseerde damp aan de binnenzijde is niet zo erg. Maar als het erger wordt en de druppels echt naar beneden lopen en op het reflecterende oppervlakte van de reflectorbehuizing komen, zou dat mogelijk corrosie kunnen veroorzaken. Met als gevolg doffe plekken op de spiegelende laag.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
kattenbakkorrels
Silicagel in de kattenbak??? Lijkt me niet...

Los daarvan, silicagel is hygroscopisch totdat het verzadigd is - dan neemt het niets meer op.
Je kunt het wel opnieuw activeren door verhitting (in een oven of zo) waardoor de kristallen de gebonden watermoleculen weer loslaten. Maar dat wordt wel een hoop gedoe om die zooi in je lampen telkens te moeten "verschonen"...
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal er mogelijk deel van uitmaken, maar in een vrij beperkte dosering vanwege de kosten. In de koplampen gaat het dan ook niet goed werken, vrees ik.

In het chemie-tankvervoer worden soms filters met pure silicagelkorrels gebruikt achter de loscompressor, om bepaalde vochtgevoelige produkten met voldoende gedroogde lucht te kunnen lossen (bv. isocyanaten, een van de voornaamste componenten van polyurethaan"schuim"). En dat is vrij prijzig spul - beetje zonde om dat puur in de kattenbak te mikken en dan weg te gooien.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zei ook niet dat je silicagel korrels (desnoods in een zakje) in je koplampbehuizing moet doen.

De methode om te drogen (gewoon met een föhn), of geduld hebben in een droge ruimte heb ik aangegeven in post #12.
Daar heb je geen chemicaliën voor nodig. :pieker:

BTW, die silicagel korrels zijn helemaal niet zo duur hoor; in bulk, voor een paar euro/kilo!
Om aan te geven hoeveel chemische zooi we achteloos wegsmijten; de productbeschrijving van kattenbakzooi van een willekeurige supermarkt:
Productomschrijving
Kattenbakvulling van silicagel
Ingrediënten

  • Silicagel 100%
of deze:
EAN 8718346001941; gewoon zakken met 15kg 100% silicaat voor een paar tientjes.
 
Bovenaan Onderaan