Vlinderklep probleem inlaat

Twincam_be

Senior Member
hey. mijn opener van mijn vlinderklep is stuk en zoek dringend een oplossing p2015 .pin binnenin zit in de houder en die kan er makkelijk uitschuiven
 

Bijlagen

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 45

Twincam_be

Senior Member
dat wat hij vast heeft daar zit nog een stuk in wat de kleppen opend en sluit
 

Bijlagen

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 44

Spinal

Forumguru
Die stalen plaatjes kun je denk ik laten zitten. Bij een 1.4tsi kun je ze er uberhaupt niet uithalen. De luchtstroom ondervind daar weinig hinder van lijkt me. Maar de inlaat moet er toch vanaf om die kit te installeren toch? Dan kun je ze er net zo goed uittrekken bedenk ik me nu
 

oco1979

Forumguru
Die delete kit is goed idee.
Zal wel een blijvende foutcode hebben.
Zal deze dan invloed hebben op het vermogen, deze niet in noodloop zal gaan :pieker:
Via een of andere tuner die laten wijzigen of wissen.

Bron digicar :
Wervelkleppen
Wervelkleppen ook wel inlaat- of swirlkleppen genoemd zijn een veel gehoord probleem onder garagisten, Digicar biedt uitkomst!

De inlaat- of wervelkleppen vervangen zijn vaak erg duur en tijdrovend. Digicar Engineering kan voor u deze reparatiekosten besparen. Door enkel een softwarematige aanpassing te realiseren waarbij we de werking en diagnose permanent uitschakelen! Let wel, de kleppen moeten mechanisch nog wel kunnen bewegen, zodat de computer deze in "volledig geopende stand" kan zetten.

Swirl- of wervelkleppen zorgen theoretisch gezien voor een beter en efficiënter koppelverloop. Aan de hand van de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt er door de wervelkleppen de lengte van het inlaatsysteem bepaald. In de praktijk zal men niet of nauwelijks iets ervaren aan het karakter van de motor wanneer de werking van deze kleine vlinderkleppen worden stopgezet.

Kenmerken van defecte wervelkleppen

Problemen omtrent de wervelkleppen ontstaan regelmatig door roet- of koelvorming binnen in het spruitstuk. Hierdoor wordt er een mechanische weerstand opgebouwd, met als gevolg dat de wervelkleppen niet goed kunnen functioneren.

Tegenwoordig heeft iedere diesel last van roet- of koolvorming binnenin het spruitstuk. Dit wordt vaak veroorzaakt door de EGR-klep. De EGR-klep regelt weer de recirculatie van uitlaatgassen om NOx-gassen (Stikstofoxide) te reduceren. Doordat deze uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in gaan, gaat dit vaak gepaard met extreme roet- of koolaanslag in het spruitstuk.

Gevolg van problemen met wervelkleppen

In het ergste geval kunnen de wervelkleppen afbreken! De afgebroken klep kan dan in de cilinder van de motor terecht komen met als gevolg ernstige motorschade! De enige oplossing is dan vervangen of reviseren van de motor. Voorkomen is beter dan genezen, zorg dat u op tijd de problemen signaleert en wees alert op onderstaande symptomen.

Symptomen van defecte wervelkleppen:

  • Turbo(regeling) problemen
  • Storingsmeldingen op dashboard
  • Schokken/stotteren van de motor.
  • Weinig vermogen beschikbaar (noodloop-programma)
  • Extreem hoog brandstofverbruik
  • Foutcodes in storingsgeheugen
    • VAG P2015 'Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1'
    • VAG P2009 'Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom'
    • VAG P2010 'Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom'
Oplossing voor defecte wervelkleppen

Voorkom dit probleem en laat tijdig de wervelkleppen softwarematig uitschakelen. Door de werking en diagnose weg te schrijven in de software worden de problemen permanent opgelost.

Overzicht mogelijke foutcodes bij diagnose stellen:

VAG P2010 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom signaal te sterk
VAG P2009 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom signaal te zwak
VAG P2013 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom signaal te sterk
VAG P2012 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, kortsluiting naar massa
VAG P2008 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout in circuit
VAG P2009 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom, kortsluiting naar massa
VAG P2015 'Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1'
VAG P2514 Event Data Recorder Verzoek, kortsluiting naar plus
VAG P2014 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-1, elektrische fout in circuit
VAG P2011 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout in circuit
VAG P2020 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-2, onaannemelijk signaal
VAG P2019 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-2, elektrische fout in circuit
VAG P2194 Brandstofverdeling Bank 2, systeem te rijk bij volle belasting
VAG P3241 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, temperatuur te hoog
VAG P3242 Klep 2 Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, temperatuur te hoog
VAG P3199 Aansturing Klep 2 Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onwaarschijnlijk signaal
VAG P3198 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onwaarschijnlijk signaal
VAG P3139 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, signaal buiten tolerantie
VAG P3134 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, bovenste aanslag niet bereikt
VAG P3135 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onderste aanslag niet bereikt
VAG P3085 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout
VAG P0607 Regelmodule, storing
VAG P1099 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk voor Luchtstroming-aansturing, elektrische fout in circuit
VAG P1018 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom




  • wervelkleppen-vlinderkleppen-modificatie-600x400.jpg

 
Laatst bewerkt:

Twincam_be

Senior Member
kan geen inlaat delete kopen. is voor vanaf 2.0
weet er iemand waar ik 06j133201AB of nieuwere versie 06j198211D kan vinden?
 
Bovenaan Onderaan