Vibratie in stuur en auto

maarten17

Nieuw lid
Beste Leden

Mijn citigo geeft nogal een vibratie door, stuur en interieur.
zijn er meer leden die hier last van hebben.
mocht iemand weten waardoor dit komt graag een reactie.

Aanvulling dealer is al 4 uur bezig geweest met uit balanceren, en een band vervangen
maar heeft niets geholpen.

groetjes Maarten
 

Ron_2

Senior Member
Als eerste zou ik laten checken of de wielen goed gebalanceerd zijn.
Misschien ben je wel een loodje kwijt, bij mij gebeurde het met pas uitgebalanceerde wielen van mijn caravan, gelukkig zag ik het loodje liggen, want bij een caravan voel je het niet zo snel.
Volgens Profile gebeurt het met het balanceer"lood" van tegenwoordig wel vaker, de materialen zijn vanwege milieu-eisen anders (b.v. geen lood meer) en klemmen iets minder goed.
Ik zie inderdaad zo nu en dan op parkeerplaatsen wel eens vaker een gewichtje liggen, en dan rijd er waarschijnlijk weer ergens iemand rond met een trillend stuur.
Met lichtmetaal heb je waarschijnlijk plaklood, volgens mij valt dat er niet zo snel af.
 

turboturbo

Forumguru
Met lichtmetaal heb je waarschijnlijk plaklood, volgens mij valt dat er niet zo snel af.
Klopt, dat zijn platte gewichtjes op de binnenkant van de velg geplakt. Ik ging vorig jaar voor een set nieuwe banden en probeerde deze gewichtjes eraf te halen bij het schoonmaken van de velgen. Dat lukte dus voor geen meter :)

Wat voor velgen heeft je Citigo Maarten17?
 

Ron_2

Senior Member
Klopt, dat zijn platte gewichtjes op de binnenkant van de velg geplakt. Ik ging vorig jaar voor een set nieuwe banden en probeerde deze gewichtjes eraf te halen bij het schoonmaken van de velgen. Dat lukte dus voor geen meter :)

Bij mij dito, de Leasemaatschappij heeft nu eenmaal een systeem dat de zomer/winterbanden telkens op dezelfde velgen gewisseld worden, tegen de tijd dat ik hem inlever zal er een flinke serie restanten zitten. (Gelukkig aan de binnenzijde)
 

Tino

Senior Member
De band kan hoogte slag hebben als hij niet goed gemonteerd is ( even de krik er onder draai aan het wiel en je ziet het hobbelen.
lood kwijt is ook een optie en een winterband neemt meer steentjes op dan zomerbanden dit kan ook voor trillingen zorgen
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring is juist dat zomerbanden meer steentjes op pikken? Winterbanden hebben een meer open structuur als zomerbanden waardoor sneeuw er juist eerder uit valt- dat geldt ook voor steentjes.
 

Skoody Boo

Actief lid
Als een winterband een steentje oppikt is het een groter steentje waardoor de kans op disbalans bij winterbanden groter is. Als een band veel kleine steentjes oppikt is de kans groter dat de steentjes elkaar in balans houden.
 

Hetzer

Forumguru
Met deze temperaturen is het ook mogelijk dat er ijs of sneeuw aan de binnenzijde van de wielen zit wat onbalans veroorzaakt.
 

hemi24

Forumguru
Aanvulling dealer is al 4 uur bezig geweest met uit balanceren, en een band vervangen
maar heeft niets geholpen.

Zoals Tino al aangaf, laat eens controleren op hoogteslag; dit wordt over het algemeen veroorzaakt doordat de maximale onrondheid van een velg en een band samenvallen en kun je 9 van de 10 keer redelijk eenvoudig oplossen door de band een kwart tot halve slag te draaien t.o.v. de velg.

Als dat ook niet helpt, wordt het lastiger;
- beschadigde velg (slag) is een optie, maar dat zou opgevallen moeten zijn bij het balanceren...
- je kunt vragen of de dealer de mogelijkheid heeft om de wielen gemonteerd aan de auto te (laten) balanceren;
- misschien is het balanceerapparaat defect, of onjuist ingesteld?;
- in het ergste geval is er iets mis met de wielnaaf/remschijf of de ophanging en/of uitlijning van de auto;

Gezien de leeftijd van de auto: terug naar de dealer, en anders een andere dealer of contact opnemen met Pon;
 

maarten17

Nieuw lid
Beste Hemi24

Bedankt voor alle tips maar de vibratie is ook als ik stil sta, en als ik de motor op toeren jaag terwijl ik stil sta.
het lijkt dus een motor vibratie te zijn die ze niet kunnen weg nemen.
hoe langer ik met de auto rijdt hoe erger de vibratie wordt.

Groet maarten17
 

skodaboy

Forumguru
beschadigde velg (slag) is een optie, maar dat zou opgevallen moeten zijn bij het balanceren...

één beschadigde velg zou idd moeten opvallen bij montage of bij uitbalanceren.

enkele jaren geleden kocht ik een nieuwe dubbel-as aanhangwagen.
een paar dagen later tijdens een (test)rit merkte ik op dat er één wiel bij was dat precies een slingerbeweging maakte.
thuis gekomen,krik er onder en draaien aan wiel,en idd het wiel slingerde...
wiel eraf gehaald,en toen kwam ik tot de vaststelling dat er aan de binnenkant van de velg een (grote) scheur zat..:crazy:
 
Bovenaan Onderaan