Vibratie in koppelingspedaal nieuw Kamiq

Goedenavond,

Ik heb recent een nieuwe Kamiq opgehaald bij de dealer, 1.0 liter handgeschakeld.

Vanaf dag één voel ik een vrij sterke vibratie in het koppelingspedaal, vooral met opschakelen bij een hoger toerental (4.000 - 5.000). Als ik het pedaal indruk als de motor uit staat voel ik niets.

Ik ben hiermee al naar de dealer geweest, die zeggen dat dit simpelweg bij een 3 cilinder hoort (onbalans). Toch lijkt het me dat je de vibratie niet zo goed zou moeten voelen bij een splinternieuwe auto.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is dit echt normaal? Alvast bedankt :)

Maggy

Forumguru
Mijn ervaring met de 1.0 is juist dat als ie meer toeren draait dat ie mooier gaat lopen, het is best wel een “rev-happy” blok.
Als ik het pedaal indruk als de motor uit staat voel ik niets.

Dat je niks voelt als de motor uit staat, lijkt me overigens prima en volkomen normaal.

Een beetje trilling is niet vreemd voor een 3 cyl, maar meer dan een beetje mag het ook niet zijn.
Je mag evt in mijn auto vergelijken.
Weet niet waar je vandaan komt? Ik zit in Lelystad.
Edit: in de meet & greet kan je wat over jezelf vertellen, word altijd gewaardeerd.

gehaktbal

Forumguru
vooral met opschakelen bij een hoger toerental (4.000 - 5.000). Als ik het pedaal indruk als de motor uit staat voel ik niets.
Volgens mij is dat heel normaal bij deze motoren/versnellingsbakken.
Hoe vaak schakel je bij normale ritten rond 4.000 toeren? Met de wetenswaardigheid dat het normaal is en niks kapot is, zou ik me er niet druk om maken.
Ik doe dat in elk geval niet bij mijn 'Faab'.

Note: Mijn faab staat op 200.000+ km. en rijdt nog steeds zonder gekke dingen. (heb ik het nu gejynxt? :( )

Maggy

Forumguru
Nou, ik heb er vandaag even op gelet; bij doortrekken tot 5-5,500 tpm, is er geen tot geen noemenswaardige trilling waarneembaar in mijn auto. ( ik trek wel vaker hoog door, maar nu even op gelet).
Als jij een vrij sterke vibratie voelt, dan zou ik daar zeker ingeval van een nieuwe auto geen genoegen mee nemen.

Bedankt Maggy en Gehaktbal!

De vibraties zijn ook voelbaar bij het schakelen op een lager toerental, bij een hoger toerental voel je het alleen beter. Je voelt het eigenlijk altijd, en naar mijn idee ook veel sterker dan je bij een nieuwe auto zou moeten voelen - als ik tijdens het rijden mijn voet tegen het pedaal aan hou voel ik het ook heel duidelijk.

Aangezien Maggy met exact dezelfde auto helemaal niets voelt ga ik morgen toch maar weer even terug naar de dealer.

Ook heel erg bedankt voor het aanbod om eens langs te komen om te vergelijken Maggy maar ik woon een beetje uit de buurt ;)

Maggy

Forumguru
@BasDN , ik heb een Karoq, maar gewoon een 1.0tsi, met inmiddels ruim 155 k op de teller. Het gaat hier om de motor, carrosserie gewijs scheelt het weinig.
Succes met actie ondernemen

Bovenaan Onderaan