Verzekering inlichten bij tunen auto?

sitechris

Donateur
Via de importeur (Abt) laat ik mijn nog af te leveren Skoda tunen. Moet ik dat doorgeven aan de verzekering? Ben ik onverzekerd als ik dat niet doe? Kortom, wat hebben jullie gedaan?

VEEJAY

Forumguru
http://www.katho.be/VHTI/automechanica/chiptuning.htm

(C) Kerel

"
Iedere auto is immers voorzien van een PVG-nummer, een Proces Verbaal van Goedkeuring. Hierin staan alle afmetingen en uiteraard de motorspecificaties van de wagen in kwestie duidelijk beschreven. Als de wagen om één of andere reden van één van deze beschrijvingen afwijkt, is hij niet langer gehomologeerd. Ook de verzekeringsmaatschappijen hebben het erg moeilijk met "gewijzigde" auto's. De persoon die met een opgevoerde wagen rijdt, is tot op een zekere hoogte verzekerd. Als hij schade berokkent aan derden, zal de verzekering deze derden zondermeer vergoeden. Als de verzekering echter kan aantonen dat de wagen niet conform de homologatie is, zal de verzekeringsmaatschappij de uitbetaalde schadeclaims verhalen op de verzekeringnemer die niet in regel is. De klant is immers verplicht om iedere "verandering van het risico" aan zijn makelaar te melden. De maatschappij beslist dan of de polis al dan niet wordt' aangepast. Als de polis niet in orde is, draait de eigenaar van de getunede wagen in principe voor alles op. Brokken maken, brokken betalen ..."

Rallye

Forumguru
Bovenstaand citaat komt van een Belgische site. Ik heb in Nederland nog nooit gehoord van een verzekering die hier moeilijk over doet. Zolang je auto niet illegaal is, en dat lijkt me niet bij Abt, dan zou je geen last moeten hebben. je auto is er wel duurder van geworden, dus wellicht moet de verzekeringswaarde omhoog.

___JC___

Forumguru
In nederland kijk een verzekeraar ook naar het vermogen van een auto. Als je dit dus verhoogt moet je het wel even melden denk ik....officieel...

Skombi

Actief lid
Toen ik mijn Leon tunede heb ik dat wel doorgesproken met mijn verzekering. Zij "verzekerden" me toen dat het voor hun niks uitmaakte. Dat wilde ik wel graag even op papier bevestigd hebben want die verzekeringsmaatschappijen vertrouw ik voor geen cent en als ze onder een betaling uitkunnen dan zullen ze het niet laten...

VEEJAY

Forumguru
Velen zullen dan ook zeggen, je moet geen slapende honden wakker maken Skombi.

Maar wat ik wel goed vind is dat je alles zwart op wit laat zetten. Telefonisch kunnen ze je vanalles wijsmaken.

Hoe zit dat eigenlijk, is mijn vriendin haar 206 verzekerd voor het per ongeluk 'slopen' van haar koppeling bijvoorbeeld? Ze is allrisk verzekerd. Stel dat de auto geen fabrieksgarantie meer zou hebben?

RSlogo

Actief lid
Dit is nu Nederland, je mag niets aan je wagen veranderen, maar het wordt wel oog luikend toegelaten, totdat het mis gaat, dan weet niemand er meer wat vanaf. In Duits land kost het geld maar het staat dan wel via "der TUV" op papier. Waarom moet het hier zo moeilijk? Ga maar eens met een goed getunede wagen naar de RDW, heb je hem tot daar gereden dan kun je al omkeren. Buiten dat worden er prijzen gevraagd die in geen verhouding meer staat.
regels.gif

Voor de verzekering maakt het niet zoveel uit. Pas als je 40% meer vermogenswinst behaalt moet je met je auto langs de RDW. Tot die tijd doen geen van beide moeilijk.

Bovenaan Onderaan