Mijn Superb III is van januari dit jaar. Als het buiten onder de 10 graden Celcius is, dan is de deurkant van de chauffeurskant zeer koud. Voelt aan als een koelkast. Zeer onaangenaam. Linkerarm en -been worden flink koud. Ook als ik de verwarming aan heb staan en de rest van de auto prima op temperatuur is.

Het voelt of er sprake is van een koude luchtstroom. Maar zeker weten doe ik het niet. Het kan ook de koudeafgifte zijn van de deur en het raam. Als het een gebrekkige isolatie is van de deur/auto, zouden anderen het ook moeten ervaren.

De dealer heeft isolatiemateriaal achter het dashboard geplaatst. Maar daar komt de koude niet vandaan.

Zijn er andere Superb-rijders met dezelfde ervaring? Wat kan de oorzaak zijn? Heeft iemand suggesties voor een oplossing (anders dan vele malen bij de dealer langsgaan)?
 

Antera

Donateur
De kou hangt altijd onderin de auto. Om de kou daar weg te krijgen zsm zal je hem meer op de voeten moeten zetten dat warmt daaronder dan sneller op. De kou van het dashboard en alles wat er zit voel je en het duurt ene hele poos voor dat uberhaupt op temp is.

Denk dat het dan sneller oplost.
 

DavidV

Forumguru
Ik had deze winter ook wel de indruk dat de deur kouder bleef dan dat ik gewoon was in mijn Audi A4. Is echter niet zo erg/hinderlijk als jij beschrijft, maar herinner me wel dat ik het opmerkte. Was bij temperaturen rond het vriespunt, kouder is het niet geweest deze winter. Ik dacht gewoon aan minder dikke kunststoffen aan/in de deur, wagens worden de laatste jaar ook steeds lichter he, moet ergens zitten. Heb je al gevoeld of je uit elke verluchtingsmond warme lucht krijgt ? Voetenruimte lijkt idd belangrijk, maar ook de kleine vaste mond dicht bij de buitenspiegel ?
 

Cordoba

Forumguru
@Heek1609 Heb je ook gecheckt of aan de passagierszijde het probleem identiek is (maar dan in spiegelbeeld)? Als er verschil zit tussen bestuurders en passagierszijde, dan kan het zijn dat er een slang van een ventilatiekanaal niet helemaal goed zit.
 
Dank jullie wel voor de reacties.
Voor zover ik heb kunnen checken (heb weinig kans om als passagier mee te rijden) is het probleem rechts minder. Maar, de deur voelt daar ook koud aan. Als je er op gaat letten....... Het is mij in de Passat hiervoor nooit opgevallen. Het tussenstuk tussen de voor en achterdeur voelt trouwens nog kouder aan dan de deur zelf.
Het valt me wel op dat de klimaat-installatie nogal snel koude lucht blaast (wat kennelijk nodig is om de goede temperatuur in de auto te krijgen. Ik heb hem het liefst op 19 graden Celsius). Het mondje bij de spiegel lijkt daardoor eerder averechts te werken. Ik zal ns kijken of het expliciet verwarmen van de voetenruimte soelaas biedt. Goede tip.
De verwarming op max temperatuur lijkt te werken, maar dan is het verder niet uit te houden in de auto. Bovendien blijft er dan nog steeds bij de deur een koude luchtstroom bestaan.
Is het denkbaar dat de deurstrips lucht/wind doorlaten?
 
Ik ervaar geen enkele kou in de Superb. Koudste start was -26 in januari in Oostenrijk. Natuurlijk is het dan de eerste 10 minuten niet heel comfortabel, maar daarna was met de climate control op standje automatisch alles goed op temperatuur zonder koude luchtstromen oid.

Heb je ook last van windgeruis of is het alleen kou?
 
Dat is goed om te horen "suberb III combi". Dan moet het probleem vindbaar en oplosbaar zijn.

Het viel me al op dat het topic verder niet aan de orde wordt gesteld op het forum of elders. Het zal dan wel iets specifiek aan mijn auto zijn. Maar....zie de oorzaak maar eens te vinden.

Ik heb een keer bij min 10 gereden. Ik had de auto net. Toen kwam ik verkleumd aan (ritje Rotterdam-Den Helder). Achteraf bleek dat de kinderen de verwarming (of beter: koeling) achterin op z'n koudste stand hadden gezet :-) Dat is het dus niet.

Ik heb geen last van windgeruis. Daarom twijfel ik er aan of er lucht wordt doorgelaten. Ik heb al geprobeerd met een isolatiestrip van de Gamma. Dat had geen effect.
 

Cordoba

Forumguru
Heb je ook al eens gecheckt of de uitstroomopeningen voor de passagiers op de achterbank goed functioneren? Mogelijk dat bijvoorbeeld de uitstroomopening onder de bestuurdersstoel niet goed werkt, waardoor je juist aan die kant een vreemde trek krijgt. (alles zo instellen dat er een duidelijk voelbare luchtstroom is onder de achterstoelen en zelf even achterin kruipen en voelen met de blote hand)
 
Bovenaan Onderaan